AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
402

ASC+ABS

pe
36
pelli
320-01
hej undrar om ni kan hjälpa mig och ge mig lite råd när jag startar bilen och ska åka iväg och bromsar så pulserar bromspedalen ganska mycket den pulserar hela tiden sen efter en stund så tänds asc+abs lampan och bilen funkar som den ska. efter att ha läst mekartips om hur man byter givaren så tror jag att jag kan klara det men frågan är vilken givaren är trasig. som jag sa tidigare bilen funkar bra när lampan är tänd annars pulserar bromspedalen varje gång jag bromsar skulle vara väldig tacksam om ni kan ge mig lite råd
tack
Froz-523
Att den pulserar när du bromsar normalt beror på att en ABS-givare är trasig och styrenheten tror att hjulet har låst bromsarna. Att det sedan slutar pulsera och lampan för ABS/ASC tänds beror på att systemet kopplar ut ABS/ASC-systemet. Byte av ABS-givare nödvändig!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det står i mektipset hur man kan prova sig fram
(inte mitt)jag kan tänka mig att ditt fel sitter på framhjulen, men det behöver inte vara givaren utan den,
kan också var "kuggkransen"som givaren läser av emot.
En MB 300 hade samma felbild som du, efter en rengörning av "kuggkransen" funkar den perfekt.
DVS, mellanrummen var fulla av skit så givaren kunde inte läsa av rätt. (tips det finns beg ABS.givare på skroten kolla bildelsbasen)

MVH
Hasso
pe
36
pelli
320-01
tack för era svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.