|
|
|
|---|---|
|
Har en 5-växlad ZF låda redan och en S50b32 motor på gång. Funkar dessa tillsammans? Mvh. B. "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Svar ja..:-) MVH |
|
|
Kom ihåg att du behöver komplett EVS till 3.2 motorn. Alltså kodade nycklar samt mottagare runt tändningslåset. |
|
|
Bra! Precis vad jag ville höra... *Andreas* Jo jag har ägnat de tre sista dagarna till att bli EWS expert =) och jag tror jag har en lösning på det problemet nu. Hittade en tysk text om detta och läget är så här: EWS boxen skickar en kod till nyckeln, nyckeln skickar en kod tillbaka. Stämmer dessa så låser den upp Motronicen. Ews:en behöver inte komma från samma bil som motorn kommer ifrån. Däremot måste nyckeln vara en av de 11 som hör till EWS:en. Lösning: Köp en EWS box med sändare, ringantenn och tillhörande nyckel på skroten. M3 3,2 och 328:orna bl.a. ska vad jag läst ha EWS II. Därefter synkroniserar man EWS:en mot Motronicen hos en Bmw dealer... Rätt eller fel har du ngn info Andreas? 3,2 motorn sitter tydligen ca 6 cm från fästena också men jag tror att det går att lösa om man byter till fästena från en 3,2:a... "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Stämmer bra det. Synd att det är så krångligt... |
|
|
Är det Motronic på s50b32? Z MMM Coupe |
|
| nej de är nått siemens system | |
|
Jo det är lite krångligt men herre jösses vilken fin motor... Ngn som vet vad original kopplingen pallar på en 3,2:a? Tänkte ladda lite försiktigt senare, typ upp till 0,5 eller så... Borde nog fungera med en kraftigare tryckplatta och en standard lamell... Mvh. B. "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hade du fått tag på motor? Annars vet jag om en komplett med låda. |
|
|
Tack för tipset men jag har fått tag på en... Får bli sex-växlat i framtiden om jag känner för det sedan... Mycket på g med bilen. Ska beställa coilovers i dagarna med... Vad gör man inte för älsklingen =) Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| kopplingen pallar inte med den effekten.... jag har provat!köp komplett koppling (tryckplatta&lamell) som pallar med 550hk...när du du har laddat 0,3-0.5bar på den ett tag......sen kommer du att ladda 0,7-0,8bar å då e orginalkopplingen borta..så e de.. | |
|
*bmw-andreas* Vet du hur motorfästena skiljer fram? 3,0:an passar ju rakt i men det gör tydligen inte 3,2:an... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Gör den inte? Vem har sagt det? |
|
|
Det är i princip samma block (samma infästning på motorfästen) och samma motorfästen på 3.0 och 3.2. _______ //Niklas |
|
|
Ingen blir gladare än mig om ni har rätt isf. -Läste för längesedan om när Andreas på stylingkompaniet byggde om sin, att de var förskjutna typ 6 cm för 3,2 motorn... Ok, det visar sig inom kort... När vi ändå snackar, vad skulle ni rekommendera att jag gör med kopplingen innan jag sätter ihop motor och låda? Kommer antagligen att överladda den framöver. Inte jättemycket kanske max 0,5-0,6. Vill ha bilen fullt körbar för vardagsbruk när det gäller kopplingen... Har hört av en del att sinter funkar inte då och att det är av/på som gäller där. Andra säger att det beror på kvaliteten på lamellen. En del hävdar att original tryckplatta med en annan lamell räcker...??? Det finns en förstärkt Sachsplatta till Z3M som ska palla 500 i vrid med original lamell... Vet inte vad vridet hamnar på med 0,5 bars övertryck men effekten borde iaf hamna runt 450 hp... Har inte formrln i huvudet för att räkna fram vridet men ngn här kanske vet av erfarenhet??? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| rpmxpixNm/30000=kw | |
|
Ok, tack! Innebär att för 450 hp vid 5500 varv är vridet ca 575 Nm... Mvh. B. "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Vi brukar köra sinter med orig tryckplatta. Det funkar fint det... Blir 40% starkare med 4puck, och 30% med 6 puck. |
|
|
Funkar det med sinter för om man vill använda bilen normalt? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Ja vi kör det på alla gatbilar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.