AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
831

kopplingsvätskan borta...

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

tog en tur med bilen för 2 dar sen och kopplingen var helt annorlunda, tog bara längst ner. det skrapade inte vid växlingar eller så, bara att den var helt slapp i det övre läget. idag var jag ute och kollade till den...ingen vätska alls i behållaren, vad ska jag göra? det är vanlig bromsvätska eller hur? tänkte fylla på och kolla vart det läker ut nånstans...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsarna och kopplingen tar vätskan från samma behållare - med andra ord är det stor risk att du får bromsproblem....kör inte bilen innan du lagat felet!

Det är "vanlig" bromsvätska i systemet Dot 4 eller 5.1 (INTE 5!).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej Baader! 530i-93 har en separat behållare till kopplingen,vet själv,bytte nämligen vätskor i båda systemen för ett tag sedan,kolla läckage vid slavcylindern som sitter på kåpan på vänster sida,eller så har du läcka i huvudcylindern,sitter inne i kärran ovanför kopplingspedalen.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

har köpt vätska nu å tänkte fylla på för att se vart det läker ut... ska bilen vara på då jag fyller på och "pumpar"
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej igen! Nej, du behöver inte ha motorn igång,fyll i och pumpa,bra om du kan hissa upp bilen+en polare som kan kolla...
Lycka till!
P.B

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

tackar...provar imorrn och hör av mig med resultatet
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
slangen till kopplingen sitter högre upp,så bromsarna påverkas inte när det finns gemensam behållare!!!!
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Bra...då har vi det avklarat.

Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
På kopplingscylinder sitter det ett litet plaströr med slang som går upp till koppen,
se till så att den inte har spruckit då heller du oljan rätt in i bilen och mattan suger upp olja.
Har haft ett jädra jobb och få torr mattan plus en massa lacksläpp. /Micke.
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Plaströret som är lite vinklat kostar på BMW 3:-
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

fyllde på idag med DOT 5.1, kopplingen blev bra igen, nivån hade inte sjunkit i behållaren när jag kollade efter lite körning...

Undrar vart vätskan hade tagit vägen för nånstans måste den läkt ut...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.