AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.876

Köpråd angående 320 E46

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Hej alla,

Är fruktansvärt sugen på en 320 E46 med komfortp. o M-paket, som jag hittat (står på bilfirma). Den är silverm., med bra sommardäck och OK vinderdäck + all annan utrustning, dock ingen xenon. Bilen är för övrigt en 2002, alltså en facelift. Men det lite luriga är att den har gått 12000mil, dock med enbart en ägare. Har talat med denne och han har haft den som leasingbil och har använt den som pendlarbil + andra längre resor runt om i Sverige om jag förstod honom rätt (han jobba som säljare eller nått liknande, verkade vara en yngre kille). Med andra ord är det mesta landsvägsmil, vilket är positivt. Vid den sista servicen byttes bromsskivor och belägg runt om. Har kollat med bilregistret och där verkar allt OK, har även kollat med BMW angånde servicarna och de verkar ha skötts. Allt verkar vara mycket bra, dessutom kom jag o firman överens om ett pris på 150tkr (behövde knappt pruta, han sänkte priset med 13000). Det återstår bara att titta på bilen ta en provtur och tycker jag om den, så är det ett köp. Men min far, som jag rådfrågar ofta är skeptisk, mycket skeptisk. Den har gått långt, en yngre som har kört den, kört i ett storstads område jada jada jada.

Därför vänder jag mig till är, som kör och håller på med era pärlor, vad anser ni?

mvh/Dalle
12000 mil på en -02 är 3000 mil om året, inte så spektakulärt mycket. Långa mil är väldigt skonsamma, min -02a har rullat ca 14000 landsvägsmil med en ägare och det finns inte ett märke på den vare sig exteriört eller interiört.

Att sedan säga att det är negativt att en yngre person har haft bilen utan att känna densamme är väl verkligen att generalisera? Jag är 23 år och ser ingen skillnad i mitt bilägande/körande gentemot min 55-årige far t.ex.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Precis vad jag försökte förklara för honom, men du kanske vet hur skeptiska fäder kan vara.

Jag tycker att allt verkar vara helt OK, blev lite misstänksam när han gick ner med 13000 utan att blinka, men det är fortfarande inte skumt lågt pris, har kollat lite och den verkar ligga helt rätt i pris, med tanke på milen. Förhopningsvis blir vädret lite bättre imorgon, ska se om jag får med mig någon som vill titta.

Det verkade inte ingå någon garanti, skulle man ha 12mån garanti så kosta det 3500 att teckna och det täcker motor, växel och elektronik. Försäljaren tyckte dock att det var att kasta pengarna i sjön, då bilen var i ett såpass bra skick. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det. Ingår det inte någon form av garanti hos firma eller reklamation?
Man ska inte tro på allt försäljaren säger.De gör bara sitt jobb,försöker SÄLJA.
Har du kollat om bilfirman som säljer bilen äger den eller om de bara förmedlar den? Säljer de bilen åt en privatperson behöver de inte lämna någon garanti.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Fordonet står på firman, vilka slags garantier/skydd har jag då? Förutsatt att jag inte tecknar det extra skyddet på 12månader.
Ba
397
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Jag tycker att du helt lugnt kan köpa bilen även om den gått 12000. Många verkar fortfarande leva i nån gammal myt att efter 10000 mil är bilarna slut......

Min nuvarande 320 -00 köpte jag då den var 3 år då den gott ca 11000, också som leasing.
Nu har den gått 21000 och är i ett mycket fint skick. Visserligen har jag fått byta lite slitdelar men det kommer du aldrig undan.

Så hoppas du blir nöjd med din E46:a!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Jag ser redan en varning på det där,.,,,att själva SÄLJAREN går ner 13.000:- utan att du som köpare prutar,,!!!! det brukar aldrig hända...
Tyder på att säljare vill få bort bilen fortast möjligt.....

Jag hade nog bett de köra ett M-test på bilen, kolla om den varit krockskadat !!

Ungdomar är alltid ungdomar, det finns de som välvårdar sina bilar och kör lugnt men det är väldigt få...är bilen importerad !? jämför på blocket eller autopower eller bytbil.se vad de ligger i pris...

Samt ha ALDRIG för bråttom för att köpa bil, det finns fler lägen som denna att hitta....

BMW - Bil Med Wingar
Som Bil_Med_Wingar sa,Ha inte för bråttom.Efter två veckor när nybils känslan är borta då kommer du "kanske" att ångra dig.Jag tycker att, om du letar då hittar du en bättre ex.Bilen kanske var en sån låne-bil
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Det skydd man får.

OM man köper bilen från en MRF ansluten handlare så får man 3 mån garanti/500 mil garanti på allt (utom slitdelar). En MRF handlare är också skyldig att upplysa om kända fel på bilen och en varudeklaration skall vara upprättad. Varudeklarationen utgör grunden för ev. garantireparationer. OM garantireparationer blir aktuella skall dessa främst göras av firman man köpte bilen på eller närmaste auktoriserade verkstad.

Tillägsgarantiförsäkringar har oftast samma skydd, men då förlängt till 12 eller 24 månader. Här gäller reparation på märkesverkstad efter att garantiåtgärd är godkänd av försäkringsgivaren (Svenska bilgaranti eller likn.)

Att säljare går ner 5-10% på priset om man köper utan inbyte är inte ovanligt (snarare regel än undantag), men ofta gör det inte detta utan prutning. Denna "rabatt" motsvarar ofta en del av kostnaden som bilsäljaren har för att ta hand om inbytesbilen. De har även räntekostnader för kapital inbundet i bytesbilen osv.

Man skall vara mycket noggrann i att utreda med bilsäljaren vilka garantier som medföljer och få detta på papper.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Bilen som dallev79 tittar på är skriven på en privatperson, och dessförinnan är det ett företag som ägt den sen den var ny. Säljaren borde ha upplyst om att bilen är ett försäljningsuppdrag.
Självklart ska man undersöka bilen noga, men att säga att man ska avstå från köp för att säljaren själv prutar 13k utan att någon har sett bilen är väl att ta i. Ser fin ut på bilderna iallafall.
Finns en snygg 318iM -03 på Bilauktioner.se annars.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Till Dallev 79

Kolla in denna annonsen, klicka på länken eller kopiera och klistra in den,,,

En bmw 320i silvergrå metalic, som kört 10.000 mil, sv-såld , bra utrustad, en ägare,,årsm.2002,,som begär 143.000:- , och du kan säkerligen pruta på det....så att jag tycker inte att den du tänker köpa hos bilhandlaren är bra...

Fundera igen o kolla runt, länken nedan ....

Länk

BMW - Bil Med Wingar
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nu åkte jag aldrig för att titta på bilen pga det dåliga vädret, så jag lär väl aldrig få veta om hur den är.

Oskar, hur vet du vilken 320 jag tittat på?

Det är denna i varje fall Länk

Men bilen står på firman enligt fordonsregistret, har kollat med SMS funktion.
Jag utgick från dina specifikationer och pris och letade på Bytbil.com.
Tar man det registreringsnumret som syns på bilderna på Bytbil så är den registrerad på en privatperson.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Du har nog rätt. Den står på Bo Zäll, firman heter B-Z bilar, därför trodde jag att den stod på firma vid första anblicken. Jo, jag kommer ihåg nu om att han tallade om att han köpt loss bilen av en "god vän", när jag frågade om priset på bilen, så undrade han om jag hade disskuterat med den förre ägaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.