|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ännu en BMW har passerat till dom sälla jaktmarkerna. Fick bara ha henne en och en halv månad. Igår var jag på väg till bilprovningen i nässjö, när min bakände började kasa. På andra returen var jag på andra körbanan och fick en skodapickup rätt i högersidan. Fick inte veta så mkt om hur det gick för det äldre paret i skodan, men efter vad jag hörde på olycksplatsen hade han ont i bröstet och hon i en axel, så jag hoppas verkligen att det gick bra för dom. Säger bara en sak: Sätt er aldrig i en bil utan airbag och använd bilbälte!!! Min bil är söndermosad från nos till bakdörr, och har bara åkt på rejäla sträckningar överallt i kroppen. Tackar ngn övre makt att grabben inte satt i sin stol där fram. Så, var tvungen att skriva av mig lite, såg dom otäcka bilderna i tidningen i dag. mvh Jonnie Vetlanda | |
|
Det du säger om att alldrig sätta sig i en utan airbag är jag kritisk till. Hur ska halva sveriges bilåkande folk då ha råd o köpa nyare bilar med airbags? Om man knappt med studentråd t.e.x har råd me en 240? Beemer, a way of life. |
|
| Jag har inte airbag i nån av bilarna... | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
skönt att det gick bra, ibland har man tur. jag stannade en gång och hjälpte till vid en frontalkrock på 90-väg, och efter det säger jag samma sak. aldrig mer en bil utan airbag. den ena bilen hade en jättefin träratt, som föraren i hade knäckt i ekrarna med sin bröstkorg! så träratt går också bort.... det behöver faktiskt inte vara en nyare bil för att få airbag i den. tror säkert att man hittar sådana bilar från 20-30000 kr och uppåt. airbag är helt enkelt oumbärligt, det är aboslut det mest livräddande tillbehöret efter säkerhetsbältet. mvh Johan |
|
Airbag eller inte... skönt att du klarade di g rel.oskadd ialla fall! /Fredrik |
|
|
Ett gammalt talesätt: "Största fördelen med en träratt, är att man vet vad man skall dö av om man krockar." Ligger en del i det... Airbag och andra moderna hjälpmedel är fantastiskt bra att ha om det vill sig illa. Dock vill jag påstå att ABS-bromsar, antispinn- och antisladdsystem kanske är ännu viktigare eftersom de kan göra att man inte behöver få användning av airbag och bältessträckare. Men viktigast av allt: Förarens förmåga och omdöme. Ofta är det det sistnämnda (omdömet) som orsakar olyckor... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt klart, jag viker inte en mm i min ståndpunkt om airbag, och detta säger jag ju med en erfarenhet rikare. Synd bara att det blir tjafs om en sån viktig grej. I vilket fall som helst börjar jakten på ett åk igen. Vi hade äntligen hittat en bil som var kalasfin med skinn, trä, elstolar, hissar mm. Till råga på allt var hon helt rostfri o diamantsvart, en pärla... Men... Det finns ju fler älskarinnor |
|
|
Men viktigast av allt: Förarens förmåga och omdöme. Ofta är det det sistnämnda (omdömet) som orsakar olyckor... Dom som klev ur sina bilar för att hjälpa till hade behövt skridskor, ser en vägbana ut så går det fort när det händer, och man behöver inte köra speciellt fort för att det ska hända. Hade det vart snö hade jag säkert kunnat göra mer i den situationen.... |
|
|
Joxen, det finns undantag, men ofta (kanske oftast) är det bristande omdöme som leder till olika trafikolyckor. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det har du nog rätt i. | |
|
JA men det var tur att du klarade dig så bra som du gjorde bara hoppas att det gick yfsat bra för det äldre paret också men som sagt olyckan är framme innan man anar det.. var själv på väg till Kramfors för nån vecka sedan då jag helt plötsligt står på tvären över E4 då frös blodet turen var väl att det var tidigt som tusan var knappt någon ute efter vägen..och som du säger tur du var ensam och pojken inte var med Lycka till med att hitta en ny fin bil Bimmer |
|
| Bakhjulsdrift... | |
| bakhjulsdrift!?jo visst är det säkrare med framhjulsdrift på vintern!men får man sladd så är den mycket svårare att häva i en framhjulsdriven bil!!tur det gick bra i alla fall!men då skulle vi ju skrota alla gammelbilar eller?själv har jag inte råd att köpa bil med airbag,inte just nu. | |
| Gammelbilar skall användas med omdömme. En gammal BMW utan någon form av säkerhetsutrustning och högglanspolerade hockeypuckar till däck går bort i vinterväglag. Livet är ett lotteri, det gäller att ha marginalerna på sin sida. | |
|
dd: Varför är det svårare att häva en sladd med framhjulsdrift??? Jag tycker däremot att det är betydligt lättare att häva en sladd med framhjulsdrift. Det e ju bara att styra emot och gasa så drar sig bilen i färdriktningen. Gör du samma manöver i en bakhjulsdriven bil är risken överhängande att man snurrar nu när det e så halt ute. |
|
|
Jag fick min airbag för 20500 kr, då ingick det en bmw också =). Så det behöver inte alls vara dyrt, det handlar väl om prioriteringar i de allra flesta fall. LexCom: Det jag tycker är läbbigast med framhjulsdrift och halka är inte att få bakvagnskast och häva dessa, utan det är när det bara går rakt fram. Visst fungerar handbroms + styra med och gasa men det är inte alltid det finns plats eller man hinner. //Stenback |
|
| Jag har kört Compact ett antal år och den kan vara riktigt lurig i halka. Har även kör den på halkbana, och det var riktigt skrämmande upplevelse vill jag säga. Man hinner inte parera ett sk*t när väl bakvagnen väl sticker åt fanders. Fast all bakhjulsdrift är inte lika omöjlig förståss. Min nuvarande E39 sysslar enbart med sofistikerad balett av det mildare slaget. Det går att parera utan att falla i spagat. ;) Och råkar man ha DSC så parerar den sig själv dessutom... | |
| fråga dom lärde!det är bakvagnen som styr en bil,oavsett om den är bakhjulsdriven eller framhjulsdriven,samma sak som när man byter hjul på bilen,bästa däck bak oavsett drivning! | |
| Faktum är att släpper det på ren is i 80 km/h så har nog framhjulsdrift el bakhjulsdrift mindre betydelse. Det går nåt så fruktansvärt fort när det händer, jag slet som ett djur för att få i ordning på situationen men bilen lydde helt enkelt inte. Så Powermac har helt rätt. Sen är det inte helt lätt att hålla huvudet kallt när man ser ett möte på väg. | |
Gold |
Har lekt en del vintar med min E34 525a och har enligt mina egna erfarenheter lärt mig att när det släpper oväntat på bakhjulen så det kopplingen i golvet och väldigt harmoniska ratt rörelser som gäller. Trycker jag inte ner kopplingen och släpper gasen (motorbromsar) så tar det mycket längre tid för bakhjulen att få grepp igen, samt om man börjar slita och dra i ratten så får man en sån jävla retur man oftast inte hinner med att parera. Klarar man första returen så kan du få ett par till returer att ta dig igenom om det vill sig illa. När det gäller FWD, i mitt fall en Polo 98-, så är det ju som LexCom säger "Det e ju bara att styra emot och gasa så drar sig bilen i färdriktningen.".. Men fan när det väl släpper oväntat så låter man ju bli gasen av ren reflex/ovana eller vad man nu ska kalla det (ialf jag). Och då kanar man rakt frammåt hur mycket man än rattar :). Summa sumarum jag måste öva mer på FWD. ///M arcus |
|
ABS och airbag är idag lätt att hitta i bilar för 15-20 000. Även de med BMW-emblem på. Ska man däremot upp på ESP-nivå blir det förstås andra priser. Min egen 520 med dubbla airbag fram skulle jag realistiskt absolut inte få 20 000 för. Många gamla E34:or har så fruktansvärt många mil bakom sig och är så många till antalet att potentiella köpare inte behöver betala några större summor för dem. Något som säljarna generellt sätt inte verkar vilja tro på... Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.