AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.510

Dubbla generatorer BMW 320i 1995

Sida 1 av 2
Tjenare!
Finns det möjlighet att sätta på dubbla generatorer på en 320i utan AC? Isåfall hur går jag till väga?

MVH Fredrik M
Är det inte lättare med en större i stället?? det finns ju ända upp till 140A till E36an räcker inte det ?

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
140A räcker INTE :)
OK driver du ett rullande disco eller är det bara så att ljuset på bilen svajar när du spelar??

Ljusen som blinkar.. Jag har 1kx1200.1 och ett kx200.4, och ett optima samt 140A generator från en BMW cab..
Och kondensator då??

Kondensator är värdelöst.. Finlir okej. men råkraft nope.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Har du uppgraderat kablaget från generatorn till batterikabelstammen? är ganska klen annars..
Hinner generatorerna reglera spänning så pass snabbt som krävs?

Diesel-räsern
/Rickard
Kabeln från generatorn är INTE uppgraderad.. Den är fortfarande 33mm2 eller nu vad den har för storlek? Optimat ska palla mitt steg.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Ha ha de va som fan;) Du har ju ett rullande kärnkraftverk;) Men det borde ju gå att sätta gemeratorn där AC kompressorn normalt sitter
Hehe jo. Men det är nått som är skumt, med det här.. Får leta vidare. Jag har en 1.5F konding liggandes.. Ska pröva montera den. men den ska egentligen inte göra nått åt det här.. Vi får se.
Ulke
Vad har du för vanföreställningar gällande kondensatorer????

En kondensator är det enda som kan avge ström i tillräckligt snabb takt för att kunna motverka/minska att ljuset blinkar på din bil.......

En kondensator kan avge all sin lagrade ström på ett ögonblick till skillnad mot ditt batteri. Trots att det är ett optima så har det ingen chans att avge ström så fort som ditt steg kräver.....

En 140A generator är bra, men om den inte har en förbrukare som kräver den på ström konstant så ger den inte mer än stunden kräver......

Ta du din kondensator och koppla in den i systemet samt kolla alla jordpunkter och kablar så minskar nog problemet......

mvh Ulke
Ulke.. En kondensator skapar nästan mer problem än hjälper det här.

Eftersom en konding laddar ur sig efter bara nått enstaka basslag. Eftersom en konding inte laddar upp sig supersnabbt så kommer det bli mer ett motstånd då det kommer behövas lite ström hela tiden för att ladda upp den förbaskade kondingen..
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Du har inte funderat på detta med laddregulator som höjer spänning till runt 15volt? kanske inte så nyttigt för övrig elektronik, jag vet inte..

Diesel-räsern
/Rickard
Och vad måste en laddregulator ha för att kunna prestera konstant 15volt med mitt steg som pumpar på? :D Trodde väl det. Mer än jag har hehe.

Men det var en smart ide. Men har jag blinkande lysen nu så har jag förmodligen en hoppande bil med en laddregulator
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
du har ju trots allt en laddregulator redan, som lägger ribban på ungefär 14.4 volt..

Diesel-räsern
/Rickard
Nåväl ganska off-topic.. frågan var inte om jag skulle sätta dit en kondensator eller en större laddningsregulator utan hur jag sätter dit en generator till..

Går det att blanda generatorer? tex 80amp och 140amp?

Du kan teoritiskt blanda olika generatorer så länge de ger exakt samma spänning ut. Detta är inte lätt att uppnå i praktiken vilket gör att den som ger några 10-tals mV högre spänning ut får ta i stort sett hela lasten. Det kräver en avancerad laddregulator med avkänning på varje generator mm för att få bra balans i det hela, problemet är klassiskt i t.ex marinsammanhang där man ofta har dubbla generatorer.
Om du störs väldigt av blinkande lampor så rekommenderas att separera bilens elsystem och förbrukare från stereon/slutstegen. Mekaniskt enklast blir det säkert med en stor generator och en kraftig laddningsfördelare (diodbrygga) och sen justerar man upp generatorspänningen för att kompensera dioderna spänningsfall. På stereons elnät sätter du ett kraftigt batteri osv samt optimala kabelareor överallt. Alternativet är två generatorer på varsitt elsystem som inte kopplas ihop.
Det är intressant med alla skrönor om batterier, förhöjd spänning, kondensatorer osv. Vissa saker i inläggen ovan är rent motsägande för det aktuella problemets lösning.
En kondensator är och förblir ingen energikälla. Den kan mellanlagra energi och ge ifrån sig enstaka stötar där pauserna för återladdning är längre än de uttagna topparna osv. I praktiken kanske "musiken" kräver ny strömstöt just när föregående håller på att laddas in... Det finns aldrig nån ersättning för en bra energikälla (batteri-generator) och optimal kabelarea, dragen direkt till batteripolerna.

FP
Okej. Men vad säger du om att blanda batterier? Optima yellowtop med ett bosch silver?

På samma elnät? Det går men jag vill helst ha lika batterier och i synnerhet lika teknologi. Optima är ett AGM-batteri vilket inte Bosch-batteriet är.

FP
Men vad är det som egentligen kan hända om man blandar ett AGM batteri med ett icke AGM :D

Vad är AGM?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.