|
|
|
|---|---|
| Hej, vet någon om det finns fjäderbensstag till E38 att köpa någonstans? | |
|
Har inte hittat något i Europa men i USA finns åtminstone två stycken: Ett från Bavarian Autosport Länk som inte verkar uppskattas av någon. Och ett stag från Strong Strut: Länk som en del amerikaner verkar gilla: Länk Länk Någon som har erfarenhet av dessa? |
|
|
Lite OT från ursprungliga frågan, men kanske relevant ändå: Det finns massor jag skulle göra innan jag började fundera på fjäderbensstag, som; * Bilstein stötdämpare runt om * Lämpliga fjädrar till ovanst., t.ex. Eibach * Polyurethanbussningar till: ** Främre krängningshämmare (superenkelt att montera och stor skillnad) ** Casterstag ** (främre tvärlänk - inte så säker på att detta gör så stor skillnad, och det verkar krångligt att få dit) * Bra däck i toppklass, med rätt tryck * Lättast möjliga fälgar * Alla leder i hjulupphängningen i toppskick, i synnerhet kullederna vid baknavet samt varenda en i hela styrningen När allt ovanstående är gjort (och det mesta av detta är gjort på min bil) och man ändå besväras av flexande fjäderbenstorn vid hård kurvtagning eller passerande av farthinder i hög hastighet - först DÅ skulle jag överväga fjäderbensstag. Men det är ju jag det... --- Bilblogg: Länk |
|
|
Kul att någon är intresserad! ...och inte OT, tycker jag. Visst, fjäderbensstag är inte det första man monterar. På min förra E38 hade jag Bilstein, H&R fjädrar, nya leder runt om, 255or fram och 285or bak (om Yokohama AVS Sport är "toppklass" kan man dock diskutera...). På den nuvarande tänker jag samma uppsättning som på den förra (vissa delar flyttas över) samt dessutom Polyurethan bussningar och fjäderbensstag för att se vad det tillför. Skälen till mitt intresse för fjäderbensstag är dels positiva amerikaner och dels att jag inte anser det som helt självklart att just E38 skulle ha en mycket styvare kaross än andra bilar. Tvärtom är den både stor och tung vilket inte underlättar i sammanhanget. Det finns inlägg som beskriver att avståndet mellan fjäderbenstorn ändras rejält när man hissar upp ena sidan av bilen eller har domkraften under mitten på framaxelbalken. Krav på mjuka deformationszoner sätter ju också en gräns för hur styv karossen kan göras framför kupén. |
|
|
Fasen, ångrar att jag köpte originalbussningar till casterstagen!! Vad kostar såna där polyurethan egentligen? Går ju alltid att byta igen.. jobbet gör man själv så den kostnaden är uteblir. Hjulinställning bör man ju ändå göra då och då. "Främre krängningshämmare".. menar du den som pendelstagen sitter i? dvs denna Länk och då bussning nr 2. Gör det verkligen skillnad? --- Min bil: Länk |
|
|
Här finns Engelska priser, utan moms, angivna Länk som någon form av riktmärke, och just denna tillverkares sortiment finns i Sverge att köpa här Länk även om deras publicerade lista är en smula inkomplett så kan de säkert erbjuda hela sortimentet. Till min förvåning var framvinklarna rätt efter byte, skillnaden skall bestå i att de fortsätter vara rätt under belastning. Jo, menar visst Nr 2 där, och på min gjorde det markant skillnad i styrresponsen. De gamla Nr 2 var som limpmackor i konsistensen. Kan som mest ha tagit en halvtimme att montera dem. --- Bilblogg: Länk |
|
| Jag köpte mina Powerflex från MotorNord, men det var mest för att Forza var lite långsamma på att meddela leveranstid. Tror att de passerade Forza hur som helst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.