|
|
|
|---|---|
|
Har nu studerat lite av oljan i min automat (5HP30) som sägs ha gått 21000 mil. Den såg ju inte allt för illa ut men kändes långt i från ny, lådan borde ju må klart bättre av ny olja och filter efter kanske 10-15 tusen mil gissar jag. Visst kostar ju oljebytet en förmögenhet men det borde väl inte den ursprunliga ägaren tänka på när han köper bilen. själv börjar jag fundera på ett byte av oljan och kanske plastkulorna också i rent förebyggande syfte. //Magnus | |
|
Du kan använda Valvoline´s MaxLife som är godkänd enligt BMW-norm LT 71141 och LA 2634 Länk - samma specar som BMW´s "livstidsolja" har! Mvh |
|
|
Hmm, vi tar länken avskild från resten av texten den här gången! Tyvärr får du kopiera och klistra in själv. Länk |
|
| Det finns ingen livstidsolja allt annat är hykleri,nej byt oljan vid 10000mil och lådan får avsevärt bättre hållbarhet.. | |
|
Varför ska man gå emot Bmws direktiv. Säger bmw att oljan inte ska bytas så tror jag att dom har testat det eller. Jag har kunder på jobbet som har ex en 525d som gått 53000mil utan att byta oljan den fungerar alldeles perfekt. Jag har ¨kunder som har bytt olja och fått problem efter det. Så jag tycker nog att man kan låta bli att byta olja. |
|
|
mr_e30: Så när livstidsolja till motorer dyker upp så gör du ditt sista byte där också? Tror du att BMW bryr sig om lådan pajar efter 25.000 mil? De vill sälja NYA bilar. |
|
| Du tror inte att bmw testat om det fungerar med livstidsolja? jag kan bara säga att efter årsmod 96 så har jag inte märk några problem med växellådor. | |
|
tjena! Har en 735 88:a som rullat 17500 mil. Har inte bytt olja ännu,och den ser bra ut. Men inte fan vill BMW göra upp med mej om min Låda havererar pga. oljan. |
|
|
Men härregud det säger väl sig självt att oljan ska bytas! Oljan blir ju smutsig! "Livstidsoljorna" kanske inte åldras med åren på samma sätt som en standardolja, men jag tror knappast filtrena renar oljan i all evighet. Man kan ju också tänka sig att en olja kan brännas om man hårdkör med tungt släp eller dylikt. Jag bytte på min och upplever t.o.m. förbättringar i beteendet, främst bättre egenskaper när den startas i minusgrader. |
|
|
Håller med Johan. min olja ser visserligen ut som ny. så det tar ett tag till byte, jag har sett andra bilmärken med dålig olja, såg ej trevlig ut. men nu var ju det med standard Aut... olja. håller väl 6-8000 mil. Första man kollar på en bil med Automatare är ju oljan. |
|
|
Har själv bytt på en Bmw automat med "lifetimeolja"(16.000mil), Bmw verkstaden som gjorde jobbet sa att det finns ingen olja som kan smörja för evigt i en automatlåda likaså silen blir igentäppt med skit. mvh |
|
|
Har också bytt i min 750 och det blir skillnad, ännu mjukare växlingar. Det en självklarhet att oljan försämras, och skall därmed bytas Mvh Jocke W |
|
|
Olja slits både kemiskt och mekaniskt vartefter den används - även om "life time oil" har bra hållbarhet, håller den inte för evigt. I USA har man tydligen börjat backa på att det inte behövs några oljebyten i automatlådorna... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Varför inte lita på vad bmw säger. Som jag sa tidigare jag har inte varit med om några problem med bmws växellådor. | |
| mr_e30: Och dina erfarenheter leder till statistiskt säkerställda slutsatser?? | |
|
Har iofs inte automat i min bil, men dock en låda med "lifetime" olja i från fabrik.. bytte den nu förra veckan efter 19100 mil, just för att jag inte accepterar lifetime-konceptet.. oljor blir slitna! Om det är placebo-effekt eller inte, ska jag inte svära på, men jag upplever att lådan blivit "mjukare" att växla. Samverkar snällare med synkringarna, särskilt nu som det är runt -10°... Bytte även i bakaxeln, men det märker man nog inte av lika väl.. Diesel-räsern /Rickard |
|
| För en tid sedan bytte jag olja och filter i lådan på min Mb600a,körde sedan 1000mil,och därmed bytte oljan en gång till.Efter detta så växlade den tidigare mycket sköna lådan,gudomligt fint. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.