AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.237

E39 vanos

Visa användare
35
Bjørnen
640i GC m-13
320xd M-15
Har lest på forumet at havari på vanos er skjeldent på e39! (528iat-97-130 000km)
Hadde min bil på check up i uken som var, defekt vanos!!!
Bilen har fungert normalt, men brukt myyyyye bensin, lite kraft på lavt turtall. Små kjøring i vinter har til tider vært 1.9 l pr mil..
Andre med vanos inlegg på forumet har klaget på ujevn gang i sin motor, dette har ikke jeg merket noe til. Kan det være noe annet feil???? Kjekt å vite da rep koster 7500nok!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som sagt ovanligt med vanosfel på M52 men visst händer det.
Frågan är vad det är som är fel, det finns flertalet utbytbara reserdelar och packningar i stället för att byta hela enheten som jag är säker på att det är alternativet som BMW verkstan föreslår. Det kan givetvis vara rent mekaniskt kärvande i Vanosrörelsen och då kan nog ett byte vara befogat, åk till Sverige och byt ?? men kanske för långt?
Men se här . finns en del utbytbara delar, som solenoiden, hydralkolv, tätningar mm. $445=3400 kr i svenska pengar+arbete
Länk
Det förkommer ju en del feldiagnoser på Vanosen via felkodsläsande men eftersom det är sällsynt med vanosfel på M52 så vet jag tyvärr inte oddsen på detta.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
35
Bjørnen
640i GC m-13
320xd M-15
Mekanisk feil i vanos var vel den dommen jeg fikk.....
Delen koster ca 3500 + pakninger o.l. Delen blir faktisk levert fra Sverige. Felles nordisk lager?
Det er vel arbeids pengene som blir den store forskjellen Norge-Sverige.

MAN MÅ SE PÅ DEN LYSE SIDEN!!!!!: BILEN BLIR VEL BÅDE KJAPPERE OG BILLIGERE I BRUK ETTER EN SLIK OPERASJON......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.