AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
668

kan vevhusventeilationen ha frusi?

er
12
erra85
m3 coupe-94
en polares bmw 328 -95 började trycka ut olja från ventilkåpan in till stiften. vi misstänker att vevhusventilationen har frusit så att det vart tryck i motorn o så tröck de sönder packningen. så ja undrar om nån har vari med om det förut?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter troligt, speciellt om bilen har gått mycket kortsträckor = mycket kondensvatten i motoroljan.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ekin
Jo, det här hände precis mig för en månad sen...ja körde bara korta sträckor varje dag. det var väldigt varierande väder +5 till -10 grader...plötligt en dag så började det ryka å lukta olja från motorn...det läckte olja rätt ner på grenröret, plockade bort ventilkåpan konstaterade att tändstiften var fulla me olja...började titta på packningarna å dom var skarpa som plast! köpte packningssats till ventilkåpan.. kostade ca.30€...väldigt enkla att byta.

har du kört mycke korta sträckor? var de olja på alla stiften?

lycka till!
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag har förutom mina BMW, en Fiat. Där kom det ett servicemeddelande om att detta problem var vanligt vid vinterkörning. Lösningen är elvärme med isolering utanpå på avluftningen! Det gäller en 2,5 liters TD.

Vixit, dum vixit, laetus
er
12
erra85
m3 coupe-94
jo han har kört nästan bara korta sträckor. ja va inte med när han skruva upp de så ja vet inte hur mycke olja som hade kommit ut. men det hade runnit på¨grenröre iaf för de va så han märkte de.

då e de lika bra att vi tar upp vevhusventen o rengör den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.