|
|
|
|---|---|
|
Vill veta alla era erfarenheter med detta fyrhjulsdrivna system på låt säga 325ix-06.... Fungerar det bra? Hur mycket extra väger detta system ca? Är det liknande som Haldexkopplingen...eller? Värd merkostnaden mot bakhjulsdriften? Mvh Janne. | |
|
Den nya X-driven är väldigt intressant och det verkar som om den är mer sofistikerad än Haldex. Den har en lamellkoppling istället för viskokoppling som på "gamla" systemet. Från stillastående startar den alltid på alla 4 tydligen för att sedan driva mest bak som standard, har för mig att den ska kunna bli närapå framhjulsdriven vid behov? Länk Länk Länk Mvh |
|
|
jag är ingen expert, men xdrive är uppenbarligen ett mycket smart system då den alltid ser till att bilen har "rätt" drift. Som rob säger så startar på 4 hjul och beroende på underlaget och körningen så växlar den mellan fram och bakhjulsdrift. Pratade dock med en bmw-säljare som "kan sina grejer" och han menade att man inte bör välja xdrive om man verkligen inte är i behov av det. För det första så är xdrive egentligen anpassat för automatlåda och rekommenderas inte till manual-växel. Sen blir bilen lite mindre smidig och inte lika "fri", samtidigt som den drar mer bensin. Men om du anser att xdrive kan vara bra att ha på dom vägarna du kör på, så ska du väl ha det :) |
|
| xdrive är ett av de bättre systemen på marknaden nu och är som jag förstått mkt likt subarus VTD som sitter i vissa modeller. Det är en elektroniskt styrd koppling som kan skicka kraft lite hur som till skillnad från t.ex. haldex som bara kan skicka 50% till bakaxeln. Det enda negativa är väl att bmws placering av motorn gör att det behövs en kardan till framaxeln som inte heller är centrerad vilket borde innebära olika långa drivaxlar fram. | |
|
Ok..Bra och tack ska ni ha! Nu har jag ju lite att läsa och fundera över :) Hmm...Intressant det där med att en "BMW-säljare" inte rekommenderade denna ix "rakt av" måste jag nog säga...Säljare brukar vilja sälja allt :) Kostar trots allt en "hel del" mer än en vanlig 325i som då borde ge en säljare lite mera i "plåskan"..t.ex. Märkligt återigen,men kanske en indikation på att konceptet inte är så lyckat,trots allt. Mvh Janne. |
|
|
Intressanta artiklar. Väldigt lika haldex när man tittar på detaljerna. Båda består ju av en lamellkoppling som "låser ihop" fram och bakaxel när det behövs. Nya Haldex har ju Instant Traction som kan låsa ihop redan innan det spinner vid start precis som XDrive, det var ju en svaghet tidigare. Båda kommuniceara med Canbussen och kan styras av tex stabilitetskontrollen och ABS. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.