AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
426

**** Akut fråga! M20-motorn! ****

H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Hejsan jag har precis removerat toppen och satt tillbaka den. Jag drog 30 NM i ordning, sedan drog jag 90 grader i ordning, sedan 90 grader i ordning igen. Det blev ungefär 70-80 NM. Har jag gjort rätt?

Däremot vet jag inte hur drevet till Tändfördelaren (rotorn) ska stå? Inget märke alls på drevet... Eller kan man se om man tar bort det mellersta locket på tändfördelaren?

Jag vet ungefär hur rotorn ska stå, gör det något om det hamnar en kugg fel och man kanske kan justera senare?

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hejs! Du har gjort alldeles rätt! Jag har sjäv nyligen dragit topplocksbultarna på samma sätt på min bil...och ingen efterdragning behövs.
Vad det gäller fördelaren så ställ den så att rotorn är mitt över märket på fördelarhuset...skulle det inte bli exakt så kan du säkert vrida fördelaren så att det blir bra sedan..

7900rpm
Finns en markering på fördelarhuset,ett "jack" typ,ställ rotorn så den pekar dit.Ställ sedan vevaxeln i rätt läge o kammen likaså.På med remmen sen e de bara o montera till baka spännrullen.Dubbel kolla att märkena på vev o kam sitter exatk rätt.Snurra några varv på vevaxeln för hand o dubbelkolla att alla tre märken fortfarande står rätt...Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.