AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.267

Blivit påkörd, får hyrbil, men...

försäkringsbolaget betalar ju "bara" 75% av kostnaden!
Bakgrund: Blev påkörd bakifrån i ett parkeringsgarage, han som körde på mig tog på sig detta direkt och det är också klart med försäkringsbolaget, som betalar min reperation utan snack och jag får rätt till hyrbil, men som sagt dom betalar ju 75% av kostnaden, kan jag kräva resten av motpartens försäkring, eller är enda utvägen att kräva detta genom han som körde på mig?
Personligen tycker jag att det är konstigt att inte mitt försäkringsbolag kräver full ersättning från hans försäkring för min hyrbil (nu är det ju så lycklig eller olyckligt att vi har samma bolag, Folksam), varför skall jag behöva engagera mig när det inte var mitt fel?
Någon som har erfarenhet?

mvh
Micke
75% ersättning är MYCKET vanligt. Detta framgår naturligtvis också av det försäkringsavtal du godkänt. Motpartens bolag kommer inte att ersätta de återstående 25%, utan det är tyvärr något du får stå för själv.
Hej Anders
Tack för ditt otroliga snabba svar (4 min), men å andra sidan är jag inte så förvånad, för detta är en av alla fördelar med AP, det finns alltid någon kunnig och kompetent person inloggad för snabba svar:-)

Åter till ämnet. Ja, du har rätt, men visst känns det taskigt, här är man helt oskyldig men du måste betala iallafall!
Det står något kryptiskt i brevet jag har fått från F-bolaget "Har du ett särskild stort behov av bil, kontakta oss så kan du istället få en så kallad stilleståndsersättning", då behöver jag bara betala 33% av kilometerkostnaden (själva hyrbilen är helt fri), men det gäller nog inte för att man använder bilen till och från arbete, utan det är nog bara när man använder bilen i arbetet, är jag rädd för.

mvh
Micke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

M.J: Om du ser på saken ut ett annat perspektiv så är det ju faktiskt så att du inte kör gratis med din egen bil och vissa av dessa kostnader slipper du ju när bilen står stilla, så 25% av hyrbilen tror jag inte ligger så långt i från vad din egen bil hade kostat dig.

När jag själv hade hyrbil på samma sätt för något år sedan så visade det sig att hyrkostnaden försäkringsbolaget betalar är betydligt lägre än vad man som privatperson betalar och då det är 25% av den rabatterade kostnaden så blev det inte mycket i slutändan. Jag hade en 9-5 Aero SC aut från måndag morgon till fredag eftermiddag och betalade totalt ca. 500kr. Detta var ca. två år sedan.

___
//Ulf
An
291
Antiloop
E38 728iA
MJ: Visst känns det taskigt, men det Programmer skriver är helt rätt och riktigt. F-bolaget räknar med att du har kostnader för din egen bil när den används, slitage, tvätt, värdeminskning etc. Enligt f-bolag skall du sättas i samma sits som om din egen bil användes, dvs du har vissa kostnader. De 25% av dygn+km du betalar uppväger enligt f-bolag de kostnader du slipper på din egen bil.

Kostnaden (100%) vid "försäkringshyra" är ett par hundralappar / dygn + 3-8 kr / mil beroende på bilstorlek.

OBS! Har du en bil som är mkt "större" än genomsnittet kan f-bolag ibland göra undantag och ta hela kostnaden för hyrbilen om du "går ner" 2 storleksklasser.
Hej
Javisst är det som ni säger, det är ju bara att det känns lite "tråkigt" att man skall få betala, när man inte ha gjort något.
Men ni har helt rätt, det gäller att se det ur rätt perspektiv.
Bilen är en normalbil Toyota Avensis kombi 2,4-05 och Toyota skall reparera den och dom har ju egna hyrbilar, så om jag "bara" behöver betala 25%, kanske jag kan låna en Lexus RX 300 som jag har varit intresserad av ett tag, eller det kanske inte f-bolaget går med på.

Tack, tack för era svar.

mvh
Micke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

MJ: Det heter ju att man kan hyra en likvärdig bil så en Lexus kanske blir svårt men det skadar ju inte att fråga ;) Själv hade jag en 540iAT inne för lackjobb och då var ju 9-5 Aero kombi med automat det närmsta dom kunde erbjuda. Kunde ju ha tagit en billigare bil men såg möjligheten att testa en Aero i en vecka eftersom det då var en bil jag kunde tänka mig att köpa. Dock ändrades denna tanke efter en veckas provkörning...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.