|
|
|
|---|---|
|
Kan man tanka Peem´s "Bio mil" diesel i 530d? Preem har en diesel som är uppblandad med rapsolja (10%) Har frågat preem ,och dom säger att det går bra.Dubbelkollade med BMW sverige(deras mail tjänst) som säger:"Användning av exempelvis "biodiesel" eller "rapsmetylester" (RME)leder till otätheter som kan medföra omfattande skador på motor och bränslesystem". En lokal bmw handlare trodde inte att det var några problem med så lite raps. Någon vis som kan det här? | |
|
Jag skulle aldrig tanka RME då det görs av raps och metanol. Metanolet löser upp gummipackningar i bränslesystemet till en gegga som fastnar i spridarna. Mvh |
|
|
Använd riktigt smörje det är en 530d värd |
|
|
Nu är det ju inte rent metanol kvar i RME utan metanolen och rapsen har förestrat sig till just RME (RapsMetylEster) och dess egenskaper kan vara väldigt olika de båda huvudingrediensernas. ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE: Du har rätt - men det finns alltid metanolrester kvar och även diverse aggressiva syror, och med tanke på vad renovering/utbyte av bränslesystem skulle kosta så skulle jag ha avstått från RME med lätthet. Dieselmeken här på forumet blir däremot glad, då får han en kund till. Mvh |
|
|
Saxat ur: Länk "Vad beträffar biodiesel, RME, kalla det vad du vill, så har jag egentligen bara dåliga erfarenheter. Om det beror på handhavandefel eller bränslet vet jag inte, vad jag vet dock är att en pump som gått på biodiesel, koksar igen på ett sätt som en pump som gått på "vanlig" diesel inte gör. Raps innehåller syra, syra är aggresivt mot gummit i bränsleslangar etc. Att använda vitontätningar är ett sätt, men tyvärr så finns det inte till alla pumptyper. Vidare så är raps en färskvara. Fler än en lantbrukare kommer in på hösten med pumpar från skördetröskor, som har stått still cirka 11 månader. Där går det inte, oavsett vad reklamen säger, att använda biodiesel i sådana applikationer. Jag jublar iofs, detta är ju mitt levebröd vi pratar om. Mera biodiesel, jag servar dieselutrustningen ombord på färjorna som går mellan Gränna & Visingsö sedan 10 år tillbaka. Jag har så att säga historien bakom. Det är Volvo Penta TAMD 122A / TAMD71 maskiner. Dessa rullar ca 5-6000 timmar / år, och i början av 90-talet, så var det vanlig service, spridarbyte, kalibrering av pumparna etc. På slutet av 90-talet så började jag få avservärt sämre värden ur mina pumpar i testbänken, det visade sig att det var nödvändigt att helrenovera allihop. Sagt & gjort, året efter likadant, nu börjar jag undra, varför de utbytta delarna skickas till Bosch Tyskland för analys, Man tycker att det ska hålla mer än 6000 timmar, det har det gjort innan. Svaret kom, det stod att Boschs dieselutrustning är gjord för att gå på diesel, thats i´t. Att repor, avlagringar etc kom från biodiesel rådde det ingen tvekan om. Men som sagt, för mig blev det en bra affär, men ska det vara så? På teknikerseminariet på Bosch togs detta upp, och jag var inte ensam om bekymmret bla en kollega från Sundsvall hade bekymmer med en marinmotor i en kustbåt. Jag aktar mig väldigt noga för biodiesel, väljer tappar där jag vet att det inte finns, skippar PREEM, AGROLIGHT och allt vad det heter, kör på miljödiesel med en beprövad tillsats och har inga bekymmer alls. Nu får jag nog massor av skit för att jag klassar ner biodieseln, som har gett mig så mycket arbete genom åren, men hur kul är det att rengöra en dieselpump i ren cellulosathinner? Det är nämligen det enda som tar på rapsen. Det finns mycket att säga om detta, det som står ovanför är min egen högst personliga uppfattning som dieseltekniker sedan 25 år." MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Enligt många källor(i amerikanska forum) så sägs det att i princip alla packningar osv som kan ta skada av Biodiesel är utbytta från -95 års modell ung. (Även amerikanska dieselmotorer anv. Boschpumpar) Några repor från RMEn tror jag då rakt inte på då Biodiesel smörjer mycket bättre än Fosildiesel MED svavel någonsin kommer att göra, däremot så löser RMEn upp all skit som samlats i tanken och tar den med sig genom pumpar och spridare, så det gäller att byta filter ofta i början efter att du börjat köra på RME, tills du ser att det inte kommer en massa skit. Det finns dessutom listat på svenskraps.se vad olika tillverkare rekomenderar till olika bilar. Anledningen till att en del inte rekomenderar mer än tex 5% inblandning beror på att de inte vill garantera något som de inte testat. Själva motorn tarju ingen skada av RME, men bränslesystemet är lite känsligare. Finns många raporter om folk som kör på B100 under längre tid utan problem. Men visst häller man i vad som helst i vilken motor som helst utan kunskap om det går så gör nog Murphy sig gällande rätt snabbt. |
|
|
rob_t_j72 har aldrig sett om det går några gummipackningar från dieselpumpen till spridarna men!! hur fan kan du tro att det löser upp och lägger sig i spridarna har du inge dieselfilter i den eller!! har kört på både rme och raps i säkert 15tusen mil i både min 530 och min gammle 324td så de så alla har väl bränsle filter på sina bilea iof så har jag dubbla på min |
|
| Sök, finns en liknande tråd om just BioMil. Och det är helt grönt att köra på den. RME är därimot ajabajafyfy enligt BMW. | |
| Någon som vet vad Preems ACP Diesel egentligen är? Hederlig bärnnolija + RME? | |
|
Thorsella: Det är inte jag som påstår det, det är dieselmeken: Länk Länk Mvh |
|
|
jodå jag vet vem han är och hur han jobbar.. konstigt hur bra min har fungerat kanske har tur |
|
|
Hur fngerar det att köra nya dieslar på Peem´s "Bio mil" diesel ? /Daniel |
|
|
MrDiesel> Kolla inlägget i den här tråden: Länk Mer borde finnas att läsa på ViB:s hemsida: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.