|
|
|
|---|---|
|
Hej Har köpt min första BMW och undrar lite om vad som jag skall förbättra. Den är tänkt som ringen/semester bil. Det som jag har upptäckt är att det sitter justerbara ben (bilstein) med Hamann fjädrar runt om, och så har jag införskaffat alu-topplagringar bak. Är inte så inriktad på racesättning då jag har en Porsche för det ända målet. Tacksam även för bra inköps ställen Robert | |
|
R-däck och bromsar (belägg+bromsvätska främst). Vad som behövs mer, och vilka slitdelar som måste bytas upptäcker du efter Ringenbesöket. |
|
| R-däck och bromsvätska är redan införskaffat + en service | |
|
Jag sticker ut hakan och påstår att det som ger mest är att utveckla sig som förare. Exempelvis förarutvecklingskurser, köra ett antal timmar på Go-cart banan osv. Vad kan man köpa för att reducera tiden runt ringen? Tja, har hört att de bromsar man kör på i STCC ska vara vassa, men har inte provat dem själv. Kostar runt 15000 runt om (samma dimension som orginal), så är det billigaste alternativet (ska sitta på Lövans nya bil bla. (se Zatzys projektforum). Ställbar antispinn och diffspärr, bromsvåg, catch-tank och annat är väl också på listan över trevliga "Bra-att-ha" saker. Riva ut så mycket inredning som man har samvete till och skaffa ett par riktigt lätta stolar är också en effektiv åtgärd. Sist men inte minst borttagande av V-max gör att du får ca 17 km till på mätaren, behövs på ringen (265-267 km/h är i princip fullvarv på femman). Friare avgas för att om inte annat sätta respekt i motståndet med motorljudet :P Vässa motorn hade jag kanske satt sist på listan, men finns många trevliga alternativ. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Som jag sa tidigare, min nivå på bilen är inte att bygga om den till banbil(banbil= RSR 2,8 -73) utan min tanke var väl om Z3 är tacksam för uppgraderingar såsom, fjäderbenstag - bättre belägg - halvbur /för att öka styvheten i bakvagnen eller att den är bra orginal. Recaro spg stolar är beställda. Att trimma sig själv ser jag som en självklarhet för oftast sitter det stora problemet bakom ratten! |
|
|
RH, Om du vill diskutera/fråga om väsentliga saker rörande banåkarbilar så gå in på Länk Det finns en hel del trevliga Z3:or där. Jag tycker att belägg, bromsvätska, dämpare, r-däck, riktiga stolar, samt en ordentlig service kommer att räcka långt. Är bilen dessutom inte tänkt att bli en banbil så har du redan mer än vad du behöver. Skulle du ta språnget med Z3:an oftare till våra banor så rekommenderar jag BMW Sport Club Länk Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
|
När du skrev ringen och vässa i samma stycke utgick jag från att det skulle vässas rejält. Billiga åtgärder är som du skriver stolar, bromsvätska med hög kokpunkt, stålomspunna slangar och vassa belägg. Och såklart R-däck. Kolla så att kopplingen är fräsch är såklart också givet. =) /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Hobbe Z4 : självklart har jag tagit del av bilarna på rejsa (där går jag under 911 RSR) jag har även tagit del av BMW SC och ska bli medlem där är det tänkt. varje tillfälle för att komma ut på en bana är guld värt ViccoA : Z3 är tänk som en 968 clubsport ungefär, dvs lite förfinad |
|
|
RH: Vad anser du om förslagen? Vilka känner du genomförbara och vad är "tillräckligt?". Det är en ganska potent maskin från början så frågan är såklart vilken nivå man ska lägga sig på. Har ett antal intressanta reportage om Z3Mc:or som går som banbilar i div serier. De har dock ett gemensamt och det är att de är ******* dyra... /// Viktor Mer mos till folket |
|
modano |
Chassi Kränghämmare Bromsar Bussningar Stolar |
|
ViccoA: de saker som jag har tänk för denna sommar är ganska enkla, och det är stolar - R-däck - ordentlig service samt koll av vinklar och dämpare. Det som jag har upplevt av bilen är att den har en otrolig potential, för att inte förstöra grund receptet för mycket så är det alltid bättre att fråga de som kan och har skaffat sig kunskap om den. Men sedan är det alltid intressant hur det är ihopskruvat av andra och vilka erfarenheter de har. Få se vilka erfarenheter jag har av bilen efter en påsk på ringen(hoppas att de är bra!) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.