|
|
|
|---|---|
|
Hej God försättning allihopa! Skulle vilja gärna ha goda råden om både metod och nödvändiga verktyger av ventiltätningsbyte utan att plocka isär topplocket. Finns det special verktyg för att trycka ner ventilfjäden enbart för BMW etc ? Eftersom det skall bli första gången för mig att göra det som årets första utmaning. Tacksam i förhand för era hjälp. m.v.h. Ken. | |
Paap Reeder |
Hej! Bytte mina i V12:an. På M30 måsta axlarna ut vilket innebär att samtliga topplocksbultar måste bort d v s ... toppen kommer att behöva tas av för ventiltätningsbyte. Det finns en möjlighet ... EVENTUELLT ... om man kan ta ur kammen - men då måste du ha tillgång till ventilpressarramen - BMW- originalverktyg - och OOMM man då kan vinkla tyftarna så att ventilfjädern "går fri". Detta måste man "se på plats" och jag har inte min topp hemma just nu eftersom den är på renov. Jag skulle ändå gå på alternativet - toppen lyftas - ty att få ur kamaxeln kan bli knepigt om den inte "går fri" för kylarsargen. Skulle du lyckas att lossa ventilfjädern är det rätt lätt att hålla ventilen uppe med kolven i ÖD och en smal skruvmejsel genom tändstiftshålet. Tar detta bara "ur minnet" ... kan ha fel iofs. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.