|
|
|
|---|---|
|
På min 325ci-02 (E46 coupé) bytte jag igår kväll ut min ordinarie "sportratt" mot en M-ratt och det blev verkligen kanonfint - mycket bättre greppkänsla! Rekommenderas, det finns en kille på annonstorget som sälger M-rattkransar för 1700 kr. Slutet gott, allting gott trodde jag, men icke. Nu lyser den förbaskade airbaglampan hela tiden, detta trots att jag tycker mig ha gjort allt enligt konstens alla regler. Navet inkl. airbag och multi-knappsats är samma på M-ratten som på den vanliga "sportratten" och jag flyttade bara över dessa från den gamla kransen till den nya. Kan det vara så att man måste "nollställa", dvs. göra reset på någon datorgrunka eller har jag verkligen lyckats sabba min airbag så lätt? Min airbag har 2 st. 2-poliga kontaktdon, den ena är svart och det är grönt/gult. På dessa kontaktdon sitter små säkerhetshattar i plast som troligen både skall förhindra kontaktsstuds och låsa fast kontakten så att den inte faller ur vid vibrationer. Jag råkade klanta mig lite med den svarta hatten och fick "reparera" den en smula - efter min rep finns dock viss risk att hatten inte riktiskt bibehöll hela sin magiska funktion. Synpunkter på detta någon? | |
|
Det som hänt är att styrenheten känt av att du kopplat ur airbagen, den har 'koll' även med tändningen avslagen. Måste återställas med BMW:s diagnosinstrument DIS+ , eller motsvarande. /// Gunnar E. |
|
|
Aha, misstänkte att det kunde vara något i den stilen. Stort tack för svar, då sicker jag ner till BMW på måndag. Läbbigt att hantera den där pjäsen faktiskt, baksidan ser ut som atombomb hämtad från en spionfilm - men fint blev det! Rekommenderar all med "sportratt" att byta till M-ratten, känns som en ny bil. Känslan förmedlas ju via ratten :-) |
|
|
Hej. Tog du ur kontakten till batteriet innan du började? /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
blev informerad om detta med airbagen innan jag bytte ratt i min e36a, så jag hängde av batteriet innan jag bytte, och det var inga problem! MVH Johan K |
|
|
Svar till bumper: Ja, jag hakade av minuspulen på batteriet och väntade ca. 15 min för säkerhets skull. |
|
| Jag tror det är två möjliga orsaker, antingen hade du inte av -polen länge nog, eller så har du inte fått fixat kontakten ordentligt. Jag tog bort både + & - när jag bytte, och jag väntade inte 5 minuter ens. Men det var inga problem. Hur det ligger till märker du när du fått den till verkstaden, är allt ok i ratten, så kan de ju bara släcka lampan åt dig. Bara att hålla tummarna. | |
| Ja, får hoppas att det bara är att "släcka lampan". | |
|
Enligt Bmw så snär man kopplat bort batteriet så ska man vidrörar både + o - kablarna då försvinner alla späningar som finns kvar osv. Fick det tipset av Hasso har jag för mig MvH Bmw 4-ever |
|
|
BMW-verkstan har nu släckt lampan åt mig. De menade att jag troligen kopplat på strömmen någon gång under tiden att jag hade airbagen urkopplad. Kan inte minnas det, men helt omöjligt är det ju inte - kan vara att jag behövde veva ner en ruta eller något. |
|
| Skönt att det löste sig ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.