|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! kan inte nåt speciellt om motorer men min m40 hr börjat låta som en diesel när den står på tomgång, låter som mest när den är kall! har sökt efter svar i andra inlägg men alla verkar skriva olika saker som behövs bytas så nu undrar ja om någon skulle kunna räkna upp alla delar som man eventuellt skulle behöva byta? MVh // Jimpa | |
| slitna nockar och lyftare.mycket vanligt på dessa motorer! | |
| Jo ja har läst att det kan vara lyftare m.m men har även hört att det kan vara sliten kamaxel? ja bytte även olja för ett tag sen och det kan ha varit efter det som det börja låta körde på en 10w40 från statoil men funderar på om man skulle göra som flera här på forumet och köra med biltemas 5w50? | |
|
jag är då definitivt inte någon mekaniker men är det inte rätt vanligt med slitna kammar på m40 motorn? lyftarna börjar alltid ticka efter ett par tio år. KICK IT! |
|
|
läs mitt inlägg här: Länk ___ Vagnparken: Länk |
|
|
Mugge: Joo det är precis såna där inlägg ja har läst ett antal av när ja sökt, men nu när ja sitter här och funderar lite så ska ja nog pröva att byta olja en gg till har läst lite och tydligen ska biltemas 5w50 olja funka bra till m40-motorn! för när ja tänker efter så uppstod nog "diesel" ljudet efter senaste oljebytet. har inte haft bilen så länge och när ja köpte den så var den "tickfri" mvh // Jimpa |
|
| nockar=kamaxeln,men viktigt med rätt olja i din motor eftersom du har hydraliska lyftare!glömde berätta det! | |
|
dd: Joo det har ja förstått men om kamaxel och rem e sliten kan "konstiga" ljud då uppstå? Mvh // Jimpa |
|
| inte helt säker på hur det blir med oljud i en motor med hyd vent? dom justerar ju spelet,men kanske inom vissa gränser bara.remmen skall nog inte kunna ge ljud ifrån sig,men om spännrullen är kass så låter den,kolla remmen bara!!!!!!!!renoverade en m40 för en del år sen,fick byta alla avgasventiler,så det var ju inte så farligt,men ändå! | |
|
sliten rem påverkar inte ljudet, däremot kan sliten kamaxeln orsaka missljudet. Även smuts som tränger in i lyftarna kan orsaka missljud. Smuts hindrar lyftarna från att öppna helt och då uppstår missljudet. Genom att köra med bra syntetoljor och byta ofta kan man ibland tvätta rent smutsen men långt i från alltid. Jag hade börjat med att byta olja och se om det hjälper. (det beror ju givetvis på vilken olja du har i nu och hur mkt det slarvats med de senaste serviceintervallen. men en bra olja och ett bra filter är en bra start. ___ Vagnparken: Länk |
|
|
joo ja får testa att byta olja igen har senaste och "första" bytet körde ja med statoils 10w40 olja! blir väl att pröva biltemas 5w50 och hoppas på skillnad! // Jimpa |
|
| skulle kunna tro att det är kammen... men jag kan inte mycket om bmw.. men vet att det är ett vanligt fel... min knackar med vldigt mycket.. dags för mig med att byta snart kanske:( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.