|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Läste här om dagen i BMWs 5-seriebroschyr från 1989 att E34ans instrumentbräda "är klädd i läder" som standard. Kollade sedan på instrumentbrädan i min bil och visst ser det ut som läder och inte plast. Framförallt ser man det i alla omvik och kanter där lädret ser lite "draget" ut. Detta skall alltså gälla alla E34or och inte bara de med "volleder" eller liknande. Någon som kan bekräfta detta? Lite lyxigt att veta att allt svart inte är plast... | |
| det är så långt ifrån standard det går att komma!!!möjligtvis standard i m5,annars tillval! | |
|
Det stämmer inte! Läderklädd skinnbräda fanns som tillval till M5 (INTE standard), och kallas för Komplettläder. Det var OERHÖRT dyrt att köpa till komplettläder! Fulläder (Voll-leder) var betydligt billigare, och ett vanligt tillval på M5 E34. Jag har aldrig sett en standard-E34 (icke M5) med läderklädd instrumentbräda, men det är lätt att se om den är av skinn: Om du har sömmar i facket på ovansidan av panelen passagerarsidan, och sömmar i "bågen" ovanför instrumenthuset. Är där inga sömmar så har du inte läder. Det är med andra ord INTE standard med läderklädd instrumentbräda på E34 :) Mvh, Kalle ________ Bilarna: Länk |
|
|
Ok, jag misstänkte nästan att någon skulle nämna att endast sömmar avslöjar om brädan är klädd med läder eller inte. Min E34 har inga sömmar och det är heller inte de bilar jag talar om utan de "vanliga" instrumentbrädorna. Enligt försäljningsbroschyren, under avdelningen utrustning så står det att instrumentbrädan ÄR klädd i läder och när jag tittar på min bil (utan sömmar) med ficklampa, förstoringsglas och känsliga fingertoppar så verkar det vara så att översta skiktet med någon vakummetod klätts med läder. Och som sagt, runt vissa omvik och kanter så kan man se allt "lädret" dragit sig något. Har haft många bilar av olika märken och kan inte påstå att jag fått en sådan läderkänsla tidigare. Varför frågar jag detta? Jo, om det nu är läder så bör ju läder smörjas med läderprodukter för att inte spricka. Men jag vill ju inte stå där och försöka smörja plast med läderbalsam... |
|
|
Bayerische 5, Ja, man kan ju undra varför i helsike de skulle ta upp det i försäljningsbroschyren om det inte stämde! Har inte skärskådat instrumentbrädan i någon tidig E34, men kan med största säkerhet säga att den i våra båda 93:or varit i plast. Bilder på instrumentbrädan i tidiga E34:or, någon? tack? :) Mvh, Kalle ________ Bilarna: Länk |
|
|
Vid en okulärbesiktning verkar det stämma, att instrumentbrädan i alla fall på bilar från 1990 är i läderklädd utan att BMW gjort något stort väsen av det. Den enda anledningen jag kan komma på VARFÖR är att de velat ha en överlägsen kvalitativ upplevelse hos kunden. Ytterligare en ledtråd som bekräftar faktum att försäljningsbroshyren inte ljuger (att instrumentbrädan är klädd i läder) är att plasten på dörrsidorna är helt annorlunda och glänser mycket mer. Det är ju klart att jag kanske skulle kunna skära i instrumentbrädan på min inte-vinterkörd-sedan 1992-med-bara-12800-mil-på-mätaren-bil, men det tar emot... |
|
|
Bayerische 5> Jag upplever samma sak som du och du har rätt, det ÄR läder/skinn. Enkelt att kolla: Skruva ur skruvarna och lyft sedan upp det stora luftgallret på ovansidan av instrumentbrädan. Där kan man både se och känna. Där är "skinnet" liksom fastmonterat med lite extra skin som hänger ner från kanterna, eller hur man nu ska säga. Samma sak kan man kolla där "skinnet" slutar inne under handsfacket. DOCK finns det en helt annan läderklädd instrumentbräda, den som ibland återfinns i M5or, och den är tjockare i sin konstruktion så att säga, mer Buffellläder än vårat tunna skinn/läder. *BAWORAK* |
|
|
Alltså vi ska vara på det klara med att det INTE är något LYXLÄDER, utan ett tunt läderstycke som är (tror jag) fastklistrat på instrumentbrädan. Men läder är det i vilket fall. *BAWORAK* |
|
|
Coolt att jag hade fel :D Men då borde detsamma gälla för E32? :-S Mvh, Kalle ________ Bilarna: Länk |
|
| Häftigt :) Då har man nåt att skryta lite om :) | |
| måste vara väldigt speciella e34or ni har som har läder på intrumentbrädan!dom jag haft har inte haft det! | |
|
SvanteE Du låter ju oerhört övertygande i ditt påstående så då säger vi att det är bestämt! E34 har en läderklädd instrumentbräda som standard. Detta har gått omvärlden obemärkt förbi men vi som kör dessa fina bilar kan njuta extra med vetskapen i bakhuvudet! |
|
| dd: Läs inläggen i tråden så förstår du nog ;) | |
|
Att det skulle vara frågor om läder tror jag inte en sekund på. Tänk er en svart, 18 år gammal skinnklädd instrumentpanel - oavsett hur välskött den än varit så skulle det förekomma ett rätt omfattande slitage och i princip varenda -88:as och -89:as panel skulle se rätt sliten ut, vilket ju inte är fallet.. Instrumentbrädan är visserligen klädd med någonting (d v s inte gjuten i ett stycke), men något läder är det då rakt inte. Troligen någon form av elastisk plastmatta. |
|
|
Anders N Någon plastmatta är det sannolikt inte. Om försäljningsbroschyren säger att det är läder, det ser ut som läder och ytterligare e34-ägare upplever det som läder - då är sannolikheten inte stor att det är en plastmatta, utan läder. Inget lyxläder utan ganska tunt sådant, men ändå läder. |
|
| Bayerische - Jag hör vad du säger. :) Men hur förklarar du att lädret inte slits av tidens tand? Det är ju ganska många som missköter sina bilar och då borde vi se mängder av bilar med slita paneler. | |
|
Och hur i alla världen skulle en billig bil från slutet av -80 talet kunna haft läderklädd instrumentpanel? Jag satt i en Touring idag och spanade lite extra och det är absolut inget läder, läderklädda instrumentpaneler är ju i princip okänt på bilmarknaden. Har ens alla e38:or det? Det brukar ju vara extra enbart på de mest exklusiva Jaguar, BMW och MB. Och som sagt, varför är det inte slitet? Står det något i instruktionsbäckerna om hur man skall vårda det? |
|
|
Är inte instrument brädorna kläda i vinyl (galon, konstläder)?? Är ganska säker på att min är det. Och såvitt jag vet så finns det ingen med "ren" plastyta. Och "riktig" läder var såvitt jag vet tillval, och jag vill mig minnas att utrusta bilen med komplett läder kostade över 100000:- extra på tillvalslistan :) //Simon |
|
| den här tråden börjar bli ganska löjlig nu!det är defenitivt långt ifrån standard med panel i läder!varken min 91 har det eller 89an hade inte det,inte någon e34a jag tittat på har haft det! | |
| Nu har jag kommit hem och tagit fram min tyska broschyr tryckning 2/88. Jag hittar inte ett enda ord om att instrumentpanelen skulle vara läderklädd som standard. | |
| Det är för att den inte är det, om man inte räknar konstläder till "läder" :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.