AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.359

Inspektion 2 köplista

Bilen har gått 9000 mil och det börjar bli dags, vad är det som ska/bör göras på denna service.. .

Har sökt och sökt i forumet men inget svar har jag funnit...

-Byte AC filter
-Byte Luftfilter
-Man borde byta växellådsolja
-Kanske Kylarvättska
-Motorolja
-Bränslefilter
-Tändstift

Vad mer??

Ska ha kvar bilen länge i mina ägor så jag behöver inte nödvändigtvis någon stämpel i serviceboken och tänkte nog försöka göra allt själv och samtidigt "uppgradera" bilen med bättre delar. Betalar gärna mer för bättre grejjer och byter själv än att betala nån på bmw för att skruva åt mig. Av det jag har sökt på forumet så kan de kolla bromsarna men dels är slitaget inte så stort på en 4cyl samt att jag vet att mina är ok.. Dock kanske stålomspunna slangar skulle vara en bra upgradering tillsammans med ett byte av bromsvätska som ska göras?

Skulle med andra ord vilja ha en "inköpslista" av vad som man ska köpa för att få bra kvalitet på grejjerna. Så vet ni märke och modell på bättre än orginal delar som man byter vi insepktion 2 så får ni gärna lista dem!

-Tändstift (Bosch Platinum +4 plugs Länk

-Luftfilter (Green Länk

-Växellådsolja (Redline D4 ATF Länk

Vad mer kan man köpa som är bättre än orginal och som ska bytas på inspektion 2? Länkar till recinsioner eller egna erfarenheter funkar bra..

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Angående vad som ingår i en Inspektion 2: Här på AP finns servicepunkter för några vanliga modeller här: Länk som du kan titta på.

Wilhelm Svenselius
dock inte e46...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Soldi:

Det är nog ingen större skillnad på servicepunkterna mellan e39 & e46. Men annars så brukar väl servicepunkterna stå i serviceboken???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Servicepunkterna står i serviceboken som sagt.

Skulle välja NGK BKR6EQUP, som originalmonteras, före Bosch-stiften. Samma pris, skiljer max någon tia för sex stift (räkna 160-180 kr/stiftet i Sverige).

Luftfiltret skulle jag byta ut mot ett originalfilter eftersom du inte lär få några fler hästar med "Green-filtret", men riskera att förstöra volframtråden i LMM samt på sikt slita ner ventiler etc.

Jag skulle även rekommendera originaloljan MTF LT-1, från BMW eftersom den redan finns i din växellåda. Kostar ca 180 kr/litern och säljs på lösvikt så du bör ha en ren/torr pet-flaska eller liknande med dig.

Passa även på att byta bromsvätskan (glöm inte kopplingsslingan) och styrservooljan. Det sistnämnda finns inte med vid någon service...

Är bilen svensksåld skall du ha Pentosin CHF 11s i servosystemet.

Även bakaxeloljan kan vara läge att byta. Castrol SAF XO eller XJ är bra.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mycket bra, låter som välgrundande åsikter någon annan som tycker anorlunda?
Hawar
Perf, min rubrik kanske inte var helt tydlig. Men precis som Bones säger så var min fråga vad hålet var till för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.