AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.036

Tempmätare E39, var sitter den?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ùpptäckte en kabel som hängde på pappsens bil, framför höger framdäck. Konstig anslutning var det på den. Trodde först det var dimljuskontakt eller så. Sedan när jag startade så visade tempämätaren -40 grader ute...

Så jag undrar var ska den sitta fast så jag kan fixa det.
Tacksam för svar.

*BAWORAK*
Visa användare
15
Baronen83
540IM -97
Hej!

Vet inte om det är samma ställe som E39. Om det är det så sitter den infälld hö fram. under bilen.

Mercedes Åker Man!
BMW Kör Man!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bakom höger dimljus innanför den mindre hjulhusplasten.
Se upp så inte kablen blir kortsluten el skadad, kan ev förstöra generatorn. åtminstone på 540.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tackar så mycket.
Är det lätt att komma åt anslutningen eller bör jag hissa upp bilen något?

*BAWORAK*
Länk
Länk
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tackar så mycket samt önskar trevlig helg.

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Attans...Hittar den INTE...Kan hela sensorn också ha ramlat bort bara så där? Hittar ju kabeln och slutet av den som ska in i ngn kontakt, men jag hittar verkligen den inte...

*BAWORAK*
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Skruva bort plasten framför hjulet så borde du se fäste och allt där den ska sitta fastsnäppt.

Håkan
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har gjort allt det. Det finns bara ingen anslutning. Ska den sitta fast på själva dimljushöljet eller? Som sagt, kabeln är lös med sin anslutning, men själva sensorn (dit kabeln ska anslutas) går bara inte att hitta någonstans...

*BAWORAK*
Tänk dig den horisontella delen framför framhjulet mot fronten. I den finns det som ett urtag där givaren sitter "skyddad". Måhända har ni kört bort plasten den ska sitta i. Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Precis som Udo skriver ska sensorn sitta fast i plasten framför hjulet. Jag körde själv "på grund" med min förra e39 så hela plasten och tempgivaren lossnade, halva innerskärmen åkte med också trots att detta hände i krypfart. Nya delar var dock ganska billiga, under 500kr för all plast och tempgivare samt ny kontakt. Du kan som sagt ha tappat hela plasten inklusive tempgivare, annars bör nog inte sladden synas under bilen eftersom denna ligger innanför plasten.

Det är dock lätt att byta, men när du kopplat in en ny givare kommer det fortfarande stå -40. När du kört en stund kommer den kalibrera sig och visa rätt temp.

Mvh micke
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, låter kanon. Tack för all hjälp so far.
Jo farsan har nog lyckats med ngt i den stilen. Han sa att det lät konstigt för ngra dagar sedan, men inte att han kört på ngt i hög fart eller så. Så den nedre skyddsplasten är helt borta, har nog brutis av eller så för på vissa ställen ser man att det finns kvar lite. Och innanför (där det nu är full insyn så att säga) bara hänger kabeln samt dimljuset sitter där det ska.

Men jag kan liksom ändå inte se var tempgicaren skall kunna sitta fast...

Kanske rök hela fästet också? MEn om det gjort det, hur fäster man givaren i det nya fästet? Alltså var sätter man fast fästet för givaren?

*BAWORAK*
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Givarens fäste är gjutet i plasten som ni förmodligen tappat, det är typ ett hål i plasten där givaren sticks in. Be att få se en sprängskiss när du beställer delar hos BMW, då förstår du direkt, inte komplicerat alls.

Någon här kanske har en länk till en spränskiss på detta?

Mvh micke
Mi
54
Mikael.Lindqvist
BMW M5-12 Monte Carlo Blue
Även min tempgivare var borta då jag köpte bilen.
Monterade ny på kvällen.
Nästa dag var batteriet helt slut.
Förmodligen tog kalibreringen av givaren all ström.
Laddade batteriet , sen dess har det funkat.
Tänk på detta så ni ej är utan ström när ni ska ha bilen.
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.