AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.194

generatorhaveri i dag

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Hejsan!
Idag när jag körde med bilen så helt plötsligt så började bilen gå dåligt och laddlampan började lysa konstant.Åkte in på en mack och när jag öppnade huven så rök det från generatorn.Fixade en bärgare och han såg att generatorn stod helt still,där av röken från remmen.Fattar inte att det kan komma så plötsligt bara.Väl hemma så startade vi bilen igen och då såg bärgningskillen att den snurrade men inte med den fart som den ska och sen stannade den helt igen.Vad kan det vara för fel tro.Har kollat inlägg men hittade inget om mitt problem.Har en 520 93:a så vad ska det vara för generator till bilen.Mekonomen har ju förjande å köpa.
Villken av dom här ska det va till min bil.
Tack för hjälpen

Generator 90A, 50mm remskiva utbytes
Generator 10.1991-12.1995, 80A
Generator 105A, 61mm remskiva utbytes
Generator 140A, 57mm remskiva utbytes
Generator 140A, 50mm remskiva utbytes

BMW e lag
Skuret / skurna lager kanske ??

Billy B10 , Alpina CS
Länk
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Å det kan man inte göra någe åt eller?

BMW e lag
Jo...
Det finns bilelfirmor som (fortfarande) renoverar generatorer...

Min generator rasade precis innan vintern på min 518 , jag tyckte det var bättre att renovera den ist för att alt köpa en utbytes eller en från skroten...

Billy B10 , Alpina CS
Länk
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
ok,om jag ska söka efter en på skroten så vad är det för generator jag behöver?.Finns tydligen lite olika ampér på dom och remskiva.

BMW e lag
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
enkelt o plocka isär den o kolla om lagret o vad det heter, är inte axeln o kåpan för lagret nötta på grund av om det stått still ja då är det bara o köpa nya på exempelvis momentum detär i regel standardlager o brukar ligga från ca 60 kr st, skulle tro att det är kring 6202 eller absolut 60 serien på lagrena , billigt rep o göra själv om du kan använda det du har då klarar du alltså repet kring 200 spänn.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
ok,när man tar loss generatorn,är det svårt?? något man ska tänka på då?

BMW e lag
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Blir inte klok på det här.Vad för generator ska jag ha till min bil?Det finns ju ganska mycket å välja på som syns i mitt inlägg.Vore jyst med lite hjälp.Har sökt på nätet ochså å då kommer dom in på detta med ampér och diameter på remskiva.Ska det va Bosch eller någe annat.

BMW e lag
an
643
anlima
735iA -87
Du måste nog börja med att demontera den först för det finns flera alternativ till din bil. Det brukar vara så här med utbytesgeneratorer, har du 105A så får du en liknande med samma A. Har du däremot en tex90A och vill ha en 105 eller 140A så får du nog betala ytterligare mellanskillnad.
Det klart billigaste alternativet brukar bli att plocka lös generatorn och låta renovera den, dvs byt regulator/kolhållare ,släpringar och lager (2st).
I luleå har vi en liten verkstad som brukar kosta cirka 1000-1200kr att låta göra detta arbete .Det blir som nytt .
Säkert finns det någon sådan verkstad nära dig.
Hoppas det går bra .

/Mats
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har du tur, hittar du beg. generator för 500:- på skroten, det har jag gjort flera ggr. Du har ett nummer på generatorn, gå efter den. Tänk på att 320/325 (M50) har samma som din. Eller gör du som jag, tar med den till skroten och jämför, passar infästning mm. så kan du köra på den, håll dock samma Ampere som din orig. Jag bytte t.o.m. märke på generatorn då jag anser att Valeo suger.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Finns det någon bra firma i Uppsala som lagar generatorer till ett bra pris??
Någon som har en bild på hur generatorn sitter i fäste.

BMW e lag
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
alltså varför tar du inte och tittar efter hur den sitter fast det är ju tre skruvar som är enkelt och ta lös sen följer du bara instruktionen och plocka sönder den och sätt ihop den bakvänt om det nu är lagerfel. varför göra det mer koplicerat än det är. repet som du har framför dig är förmodligen inte mer än två timmar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.