AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.509

Ingen som har konverterat E38:an till manuell låda?

Sida 1 av 2
To
28
Tomas730
730i -95
Ingen som har eller vet någon som bytt till manuell växellåda i en V8a E38a?
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Nej! Varför??? Har automatlådan rasat, eller?

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
To
28
Tomas730
730i -95
Nej automaten fungerar än så länge, är dock van att åka manuella bilar så det blir nog en ombyggnad. Tycker det slirar lite mycket innan lock upen går i och ligger man o glider i ca 80 km så slirar det ju endel.. kanske sitter bättre automatlådor i 740:n än i min 730
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Tänk på att det är "svinsvårt" att sälja manuella 7:or... De är liksom byggda för automat... Själv skulle jag inte betala mer än 25K för en E38, manuell...finns liksom inget användningsområde..de är "glidare" o skall så förbli...Förresten, ¨så är "manuell" på utförbacke...finns inte en kund som vill " vispa runt i nåt kuggsystem" som försämrar prestandan....varför tror Du de inte finns längre? OM den slirar "runt 80Km/h", så är det FEL på den...Det gör definitivt inte min 740iA....Det bara mosar på...förbi alla andra...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Slutkommentar "fritt översatt" om 735iA-91, testad mot MB 300 SE W140 och Jaguar XJ6 4,0 i Tyska Auto Motor und Sport, BMW: n placerade sig andra plats, före Jaguar, men efter W140: in, sämst på BMW: n, automatlådan, liknande sågning fick Audi V8 3,6 automat, när den testades mot manuell V8 3,6, manuell låda får fram dess verkliga jag, tyvärr valde en stor majoritet fel växellåda på båda modellerna, något som visar sig nu, när priserna på båda modellerna är skämtsamt låga, dom flesta nu, unga kunder vill ha manuell, automat passar bäst dom som gillar att glida, inget fel med det, hade jag velat glida omkring, skulle jag ha valt Cadillac, Mercedes eller Lexus, inte körglada bilar som Audi och BMW, men det är jag det, även om en kortare testperiod med automat kanske kommer?!

Jag letade förgäves efter en manuell 735i E32, hade en 730i V8 5vxl på gång, men då hade min Oxfordgröna 540i/6 dykt upp, och den gick inte att stå emot, jag är nu efter att ha parkerat ännu en 540i/6 för vintern, igen ute efter min gamla favorit, 735i 5vxl E32, men finns det några fina? Nej bara drösar med automatväxlade 735i, då får det vara.

Jag ser det största problemet med ombyggnad från automat till manuell, få den godkänd hos bilprovningen, vad jag vet skriver inte BMW ut dom behövliga intygen för ombyggnad, det kan gå att få igenom den några år, men en besiktningsinspektör med full koll, och total ovilja att titta åt andra hållet sätter P för fortsatt körning med manuell.

Mvh Stephan
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har sagt det förr men säger det igen. Jag skulle gärna kasta automaten i min 740 i sjön om jag fick en manuell låda där istället. Då kan man glömma tankar på Shell LA2634 à 210 kr/litern, plastkulor, datafel. Dessutom väger automaten bly, 109 kg, det är ju som en extra motor.

//Magnus

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Helnöjd med min 735:a -97:a manuell, varför skulle det vara svårt och sälja den? jag har under senste året fått ett antal förfrågningar om jag vill sälja min, och den kommer dock ut till försäljning i Mars-April om någon vill ställa sig på kö!

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag köper MYCKET hellre manuell! Gubbigt att ha aut., håller heller inte med att det inte går att kränga man. 7:a, kolla bara de FÅ 728:or mm. som har funnits till salu med man. låda, de var nog knappast svårare att sälja än aut.

Manuell är sport, aut. är lathet.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Så automat är dåligt därför att det är "lathet" och "gubbigt" att ha det? Här är vi inte fördomsfulla och trångsynta, nej då!

Jag kör mycket hellre automat än manuell, så länge det handlar om en bra låda som också tillåter semiautomatisk växling. Automat är en självklarhet i varje lyxbil värd namnet, och snart har tekniken kommit så långt att manuell låda kommer att vara en kuriositet för enbart leksasbilar och budgetskåp.

Jämför med styrservo, ABS och antisladdsystem, som numera är en självklarhet på "alla" bilar. Betänk sedan att varken Mercedes eller BMW:s sportigaste eller lyxigaste går att få med konventionell manuell växellåda!

Wilhelm Svenselius
Hade kunnat tänka mig manuell E34/E39 540 men manuell E38 tilltalar inte riktigt. Stor lyxkoloss men ändå sitta och rycka i spaken får jag inte att hänga ihop riktigt. E32 735 må ju vara en sak då motorn och den automaten inte är den optimala lösningen....

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Eventuellt kanske vi kan låta dom som gillar manuella lådor att gilla det!

Och det vore väl inte hela världen om vi manuella snubbar skulle kunna förstå att det finns folk som gillar automatlådor!

Enkelt eller....?

Per L
Tyska AMS nämnde 735: ans motor med texten, äldsta motor i testet, men fullt med i tiden, så motorn hade dom inga som helst problem med.

Det jag vill belysa är att, inte vara orolig över att det ska bli svårt att sälja en av dom få manuella E38 som BMW tillverkat, E38 byggdes för övrigt inte som manuell, när ratten satt på högersida, E32 är betydligt vanligare med manuell, 735i såldes även med manuell växel i USA, dom första åren.

I Nordamerika, var 540i/6 E39 mycket populär ca 15000bilar gick dit, jämfört med ca 2500st LHD i Europa-utförande, knappt hälften av 540i/6 E34 åkte båt över Atlanten, så det är amerikanerna som köper stora manuella bilar, och vad folk äger för bilar, på bland annat E60 forum i USA, är 545i och 550i rätt populära med manuell än i dag.

Vikten och storleksskillnaden mellan 5 och 7 serie är inte enorm, så kan du godkänna E39 540, bör även E38 740, var okej Olof.

Om bara automatlådan växlar snyggt och jämnt har jag inga större problem med automatlåda, den Lexus GS430-05 jag körde en sväng med förra året, tänkte jag inte ens på vilken låda som satt i, så bra var den, det var mer, var sitter knappen till el-gardinen "den hade Lexus gömt i en liten utfällbar box på vänster sida om ratten, för att få ner mängden knappar" samt få i sportläget på fjädringen.

Mvh Stephan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det var inte meningen att låta fördomsfull, det är bara vad JAG TYCKER,

W2K: jag har bekant som jobbar (konstruktion) på Getrag, han uppmanar mig att än idag (om jag skulle köpa en 2006:a) låta bli steptronik.... Om du bara visste hur mycket fel det finns i bilvärlden.. bara för att tekniken finns så är det inte säkert att det funkar ordentligt. Men nu var det tal om automat, jag gillar helt enkelt inte automat, möjligtvis på en Impala 69:a. Men tur att vi kan tycka olika.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
19
Braker
735iA -88
Jag skulle inte tveka om jag fick en manuell i min 735iA (serverad) :))
Den hade ju rört sej duktigt snabbare. och snålare.men visst! perfekta glidarbilen. men 730 motorn var för klen för den vikten. :(

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Manuell el. automat?, båda fyller väl sin funktion.
Vissa(som jag) vill peta i växlarna själv och en del tycker det är föråldrat, tur att vi alla är olika så att det finns spännande manuella bilar att få tag på....

//Roger
BmwCS #5251
Stephan735:

För min del handlar det inte så mycket om prestanda kanske utan snarare att det känns fel för biltypen. Precis som en S-klass. Det må inte skilja så mycket i vikt mellan en 5a och 7a men däremot är 7-serien mycket mer ett renodlat lyxkoncept än en 5a. När man sitter där i sin stora 7a med skinn, ädelträpaneler och alla elfinesser känns bara den där manuella växelspaken som ett konstigt inslag. Det är för mig inte lyx utan sport. En 540 är ett mellanting och passar därför, precis som M5, med manuell. Vad gäller E32 735 har jag dock fått för mig att automaten inte är någon höjdare.

Min personliga uppfattning iallafall.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Hade en 735iA E32 med manuell för ngr år sedan. Bilen var i absolut toppskick men lådan var orsaken att jag sålde den. Förvisso riktigt rask acc. men lite jobbigt i längden...
Ännu en manuell vs auto tråd. :) Tycks vara ett hett ämne här.

Vissa vill åka BMW andra vill köra. Själv föredrar jag att köra.

Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Föredrar en blandning mellan Automat och Manuell, Steptronic är bäst! Fungerar bra att växla manuellt med steptronic =)
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Trådskaparen sökte tips om hur man bygger om från auto till manuell!!!

mvh
To
28
Tomas730
730i -95
Precis jag undrade om det var någon som hade byggt om E38:an till manuell, tar man alla delar från en skrotad manuell E38a så borde det väl inte vara några problem på bilprovningen- om man gör allt lite seriöst? Frågan är hur mycket delar man måste byta ut?

/Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.