AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.020

Hur mycket skruvande är det att byta "silentblock" ?

Tja! Jo jag tänkte ge mig på att byta bussningar i bakvagnen i helgen. Och det jag undrar är hur lång tid det kan ta ungefär,och om man ska tänka på något speciellt?

Jag brukar skruva det mesta själv med bilen,men något sånt här har jag alldrig gett mig på förut.
Tänkte även ta hjälp av en kompis som även han mekar lite

Dom bussningar jag tänkte byta är dom fyra som sitter runt klumpen där bak.
Bilen det gäller är en bmw e36 328.

Tacksam för svar!!
Tjenare,

Finns ett Bosse bildoktorn avsnitt där han byter silentblocken på en BMW 3-serie. Har du tur kanske dom har lagt upp den på svt.se.. Annars så heter filen typ:

bosse.bildoktorn.s02e04.tvrip.xvid.swedish-rullstol.avi

Är inte speciellt SVÅRT att byta om man har rätt grejjer men man får vålda lite.... Lite osäker på om jag skulle göra om det igen.. men man sparar ju några kronor på det iaf..
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Slitsamt utan rätt grejor, gjort det en gång och ska aldrig mer göra det.

mvh
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Dom fyra bussningarna till bakvagnsbryggan är inte silentblocken.
Silentblocken är dom främre bärarmsbussningarna.

Men att byta dom fyra bryggbussningarna är faktist ganska svårt. Svårt att komma åt med borr/såg utan att göra skador i golvet på bilen.

Jag har just gjort denna operation, men jag hade hela bakvagnen på sidan av bilen.

Visserligen är det inte speciellt svårt att lyfta ner bakvagnen.
Hoppas mitt inlägg har hjälpt dig på något vis.

Mvh
Peter

___
E36 325i "CSL"
E30 318i "VBE"- Vinterbil-ED
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det på en 3-serie Bosse byte? Själv trodde det var en 5-serie.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Phobie: Jo, dom fyra som håller hela bryggan som bakvagnen hänger i ÄR silentblocken, allt annat är felaktigt.

O precis som du själv skriver så är dom 2 främre bärarmsbussningarna just och inget annat än bärarmsbussningar.

Men det är krångligt o byta Silentblocken på vilken BMW det än gäller, om man inte har rätt pressverktyg för ändamålet!
Har bytt på säkert 30 bilar o dom 2 första utan rätt verktyg, den allra första var ett j...a slit, till den andra bilen gjorde jag egna verktyg för att dra ur bussningarna.
Men sen jag köpte samma verktyg som BMW använder går det betydligt smidigare!
Har du inte verktygen o inte möjlighet att värma ordentligt samt tillverka ett dragande verktyg, så låt då nån som kan göra jobbet istället!

///Magnus
Du har så rätt så.. en 5-serie är det han byter på..
Tja och tack för alla svar!!
Det blir nog att plocka ner bakvagnen och sätta dit powerflex bussningar. Jag har haft lite problem med att bakvagnen vinglar till lite vid gupp och ojämnheter i vägen. jag har redan bytt främre bärarmsbussningar men problemet kvarstår!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är väldigt mycket mer arbete att plocka ner hela bakvagnens brygga för att "bara" byta silentblocken......

Det blir många arbetstimmar i onödan det, låt nån som har verktyg byta dom åt dig istället! Hade du bott lite närmare hade jag kunnat hjälpt dig!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.