AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
35.876

Chiptrimmad sugmotor - fungerar det?

Sida 8 av 12
toksmurfen:

Tråkigt att det blev fel på din bil, det händer inte ofta men som i allt annat där elektronik är inblandat finns det alltid utrymme för felmarginaler. Jag kan inte komma ihåg att du kontaktat mig och meddelat att du fått såväl sänkt varvstopp som felkoder på din bil? Inget av dessa saker ska inträffa och vi åtgärdar självklart dessa saker kostnadsfritt med fri lånebil mm. Har du fortfarande bilen kvar är du välkommen att kontakta trimchip@itsfun.nu för snarast åtgärd. Missnöjda kunder är dålig reklam och det vill vi inte ha.

Unitek, kan du berätta lite mera om det jag är inte riktigt påläst exakt vad det är, priser mm?

MVH/ Qvarnis
Helga
Till Qvarnis.

Varför presenterar du inte lite siffror på 523.an innan och efter chippning.

Orginal
Ant hk vid 3000 varv
Ant hk vid 4000 osv.....
Vrid vid 3000 osv....

Med trimchip

Ant hk och vrid.

Kan väl inte vara så svårt.

//Helga
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Håller ni fortfarande på och disskuterar detta?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
alaska1:

Om du någon gång trodde att du skulle få ut "50 hk" ut din sugmotor med ett chip så trodde du fel. Vad du bedömmer som "marginell" skillnad vet jag inte. Med om man få 15 hk extra med ett chip är det helt klart värt 2500 kr i mina ögon. I sammanhanget är det många hästkrafter för en billig peng. Annars brukar man ju prata om den gyllene regeln 1000 kr per hk vid sugmotortrimmning.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
toksmurfen:

Jag säger som qvarnis. Varför reklamerade du inte chippet??? Istället kommer du hit och skriver negativa saker om chip utan att ens låta experterna ge dig en förklaring och därefter åtgärda felet. För övrigt brukar den motorn svara myket bra på chip. Finns folk på "peugeot sport club" som har bromsat 166 hk på hjulen med chip och filter!
Ville skriva precis det som LexCom skrev till alaska1.

Resultatet som Qvarnis visar är betydligt bättre än man någonsin kunnat tänka sig. Till och med om det är en ökning med "bara" 15hk på toppen och betydligt mer vrid genom hela kurvan betyder det en klar ökning på medeleffekten genom hela registret.

Om ni tror det är obefintligt med ökning av vrid och effekt på 15-20hk, skulle man kunna jämföra det med skillnader mellan exempelvis effekten på en BMW 316 vs 318. Kika i modellguiden på en E36 och kolla hur mycket skillnad 13hk kan göra.

De här chip är betydligt modernare än "chip" man kommer ihåg sen 90-talet.
al
499
alaska1
118dA-13
Kolla testet igen från England där de kört på bana! Eftersom en chippad bil inte var snabbare än en ochippad bil så fanns där antingen inget extra vrid eller färre hästar vid lägre varv! Om nu vridet skulle vara oförändrat och hästarna kommer först på toppen så visar testet att inte ens vid bankörning så gör hästarna på topp någon skillnad eftersom de antagligen är för få.

Jag har aldrig påstått att jag förväntat mig 50 hk extra av chip eller påstått att någon överdriver effekten av chip. Vad jag säger är att extra vrid är mer att se efter än fler hästar över 5500 varv! Jag fattar inte hur läsförmågan kan vara så djvl dålig hos en del personer så fort som de saknar argument för den egna saken!

Finns det eller finns det inte bromspapper och om de finns - när kan de läggas ut! Inte bara för en motortyp utan för de chip som är avsedda för BMW! Till skillnad från andra försöker jag hitta objektiva mätningar och nöjer mig inte med subjektiva tyckanden eller krystade förklaringar! Så upp till bevis chippsgubbar!

mi
9
mirt
320i -82
ett chipp är väl inte egentligen avsett för att öka effekten. mer att få en humanare bränsleförbrukning och en annan kurva av vridmomentet. sen är de ju en helt annan sak om man plockar i andra kammar eller kompressor. sluta jaga hästar eller bevis på att de funkar. chipp har funnits länge och man vet att de funkar.

13 tums fälgar är tufft
>alaska1

De har inte presenterat några siffror på sitt test. En bil som verkligen är 20hk starkare märker man lätt, både på rullarna och i verkligheten. Sedan handlar deras test om två olika bilar. Qvarnis testar samma bil.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag har svårt att förstå att så många är skeptiska. Det har ju faktiskt gjorts mängder med före & efter test bla. av Autopower. Gemensamt för testen är att 0-100 tiden ökar med ungefär 0,2-0,3 sekunder & att bränsleförbrukningen minskar marginelt samt att man kunnat ana lite extra vrid på låga varv.
Dessa 0,2-0,3 sekunder är väl ungefär det resultat man får av 15 extra Hp. & 25 Nm. mer.
Jag kommer testa att chippa min 523 under våren, mest av nyfikenhet, men även för att den minsta minsknig av soppaförbruknig kommer göra mig (som kör 7000 mil/år) gott.
al
499
alaska1
118dA-13
Ja får man 0,2 snabbare tid av att det är några hästar extra på toppen? Kommer det inte av att man har några hästar samt bättre vrid av 98 oktan och sedan ett flyttat varvstopp så växlingspunkten kommer efter 100 km/h!

BMW har tagit fram en sportigare 520 där de med kortare slaglängd och mer borrning mm mm fått 20 hk mer ur motorn! Snacka om dumma BMW tekniker, civilingenjörer, forskare och miljarder pengar som bara plockar fram strax över 20 hästar av så mycket "massage" när chippsgubbarna får fram nästan lika mycket för ett par tusen! Om ett chip gör 15 hk skulle chipsgubbarna få jobb på BMW direkt *s* !

Nä än så länge är det test som visat mest vad chipps gör är det som grabbarna i England gjorde på bana! Upp till bevis och motsäg mig gärna men inte med tyckanden och skitsnack utan med konkreta siffror! Det är lätt att vara storkäftig men det är svårare att fylla käften med rena konkreta siffror!

För den delen var jag själv lite fundersam på ett chipps till dess jag började gräva i det och kommer fram till att det inte verkar finnas något belägg för att chipps ger något förutom chippsgubbarnas påståenden!

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Läs Autopowers test Länk deras test visade ju faktiskt att 528 E39 vann 0,4 s. till 100 & testet av 328 vann hela 0,6 s. Då gjordes dessutom både före & efter mätningarna med 95 oktan.
Vad gäller flytten av varvstoppet så vet jag inte hur det är för 528 men vad gäller min 523 så är det ändå ingen ide att varva så mycket pga. att motorn tappar effekt tidigare.
al
499
alaska1
118dA-13
Man kan läsa och skapa tabeller på många sätt;

"....med en bästa körning på 7,0 sek. I samma veva lämnade jag in den på inspektion 2, varför jag inte kunde mäta klart innan. Efter servicen gick bilen ännu bättre, vilket ledde till att jag körde två 6,8-vändor till 100!"

Mätningen på 328 är gjord med 95 oktan med bästa tid innan chippning på 7,0 sek och bästa tid efter chippning 6,8 sek! Notera att service gjordes imellan och inget är noterat vad gäller temperatur, luftfuktighet eller lufttryck!

Vad 528 angår finns det att notera "....Utrustad med KN-filter, både innan och efter chippning." Som testet i England visade gav chippet utdelning med filterbyte vilket jag också skrivit ovan, dvs att görs åtgärder som ändrar motorn på något sätt så kan en optimering för sådana åtgärder vara effektiv! Sedan var även här testet ett genomsnitt av mätningar och det rättvisaste hade varit att notera bästa tid med respektive utan chipps! Notera att bilen på bild är blöt liksom marken runt den! Man kan anta att ett av testen utförts under de förhållandena!

Det är helt enkelt även här för många osäkerhetsfaktorer inblandade även om jag har full tilltro till att man gjort testet i all välmening! Sen är det nästan oförskämt att anta att jag inte tagit del av testet här på Autopower, tryter argumenten eller är det bara olycksfall i arbetet?

al
499
alaska1
118dA-13
Chippet till 328, 528 kan man läsa om på
Länk

Men inget finns noterat om det är kört på 98 oktan i båda fallen osv! Det är alltså bara en partsinlaga och inget att ta till fullo fasta på! Men notera! Det är åtminstone bromspapper som visar en ökning - oklar dock hur den åstadkommits förutom av chippet!

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Visst, det är många faktorer som spelar inn, men gemensamt för samtliga mätningar (som jag läst) är ju faktiskt en ökning.
Hur som helst så kommer jag själv testa att chippa under våren & ska då försöka att göra en så bra före & efter körning som möjligt.
Bilen är en för övrigt helt original 523 -99.
al
499
alaska1
118dA-13
Det låter kul! En oberoende mätning med så många oklarheter utrönta som möjligt! Hör gärna av dig så fotar jag och skriver en rad om det på svenska och engelska! Tar du Superchip eller .....? Det finns ju så många att välja mellan men de är ju stora så .....!

Jag ska köra acctest från 1000 varv till 6000 varv på trean med 95 oktan, 98 oktan och 98 med 10% E85 inblandning! Ska också köra en ca tre mila runda 90, 70, 110 för att se vad det gör på förbrukningen! Tyvär får jag ju kvar osäkerheten med väder vind osv men jag ska köra först med 95 och ca 10 liter i tanken sen fyller jag med 98 ca 40 liter så det blir ju i huvudsak 98 sist så fyller jag i 10% E85 så....

Vad förväntar jag mig? Jag tror på 5% bespaing med 98 oktan och möjligen någon besparing med 10% E85 jämfört med 95, låt säga plus minus noll!

Accet blir något snabbare allteftersom oktanet ökar men marginellt, dvs 0,2 till 0,3 snabbare med 98 oktan och inte mätbart bättre än med 98 med 10% E85!

mi
9
mirt
320i -82
till alaska1: problemet är väl att din bil går för sakta eller??? då ska du nog inte helt enkelt satsa på ett chipp utan utan lite värre grejer. eftersom de ger så minimalt med "effekt"

13 tums fälgar är tufft
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Dagens: Tanka 98 oktan och tjäna mer vrid och effekt, motor blir som en oxe. Tankar du sedan VPower kommer bilen bli okörbar.
al
499
alaska1
118dA-13
Notera att jag svarar inte på tokigheter vill man vara tok ska jag inte ta glädjen av de stackarna!

Det ligger i intresse för de som lever på att sälja chipps att det inte finns någon som ifrågasätter dem! Jag deltar i diskussionen för att få fram ett svar om vad som gör vad vid chippning och hur mycket detta vad är! Det har retat upp den förstnämda kategorin så ......

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jag är neutral, men blir förvånad över hur korkade vissa människor kan vara. Jag är varken till eller från.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.