|
Sida 7 av 12
|
|
|---|---|
|
Lexcom: jag menar att det är ännu svårare än vanligt att jämföra drivhjulshästar när man inte ens mäter på samma sida av drivhjulen :) Min bil: Länk |
|
| Detta måste vara ett av de mest pålitligaste testerna. Testet väger bra mycket mer än vissas inlägg på det här forumet. | |
svintoleffe |
Jag trodde alla här inne visste att en 523 igenltigen är en 525, motorn är på 2,5 liter, så att den ligegr på 170 hk, det är inet alls osannolikt. Länk Bimmern MVH Leffe |
svintoleffe |
Jag komemr o försöka ta mig råd o anlita qvarnis sen han sak ta o göra något special chip till mig .=)) Skulle avar roligt med en bromsning för o efter på det med, men det ordnar säkert qvarnis för bra priser.=)) Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Låter riktigt smart *s*! Jag väntar på kalla siffror! De finns ju eftersom mätning gjorts - de redovisas ju på respektive chipsleverantörs hemsida i form av en siffra på vad chippet gör, så det är ju bara publiceringen av respektiv bromspapper på dem som saknas! Eller tror du att mätning inte gjorts? |
|
|
Var in på Länk eftersom jag började fundera på om det inte finns några test ute på nätet! Nedan har jag klippt in det enda test jag hittade och med det är funderingarna över för min del - DET BLIR INGET CHIP, BMW har gjort ett för bra jobb helt enkelt! From digest.v4.n850 Wed Jul 17 07:06:01 1996 From: Armand_Aquino@mc.xerox.com (Aquino,Armand) Date: Wed, 17 Jul 1996 06:56:05 PDT Subject: JC Chip vs. Dinan vs. Stock at Watkins Glen [Flame suit ON] I just came from our chapter sponsored driving school at Watkins Glen (July 10-11) and performed some chip comparisons... We did NOT do any timed comparisons YET. This was done to avoid the errors associated with weather conditions, tire adhesion, braking point, driver ability, etc. There were just too many uncontrollable variables associated with timing a car. We used two identical 1995 E36 325iS. In fact the cars are EXACTLY the same down to the color and options!!! Anyway for those familiar with Watkins Glen, there is a very nice full throttle acceleration section starting on the straight before the "esses" and ending at the end of the backstraight. Top speed in 4th is between 115 and 120 mph. Our comparison involved visually identifying which car accelerated faster through this section. We took A LOT of data points. One car was the "control unit" and the other was the "experimental" unit. Both cars had the same amount of gas and about the same weight according to the scale at the Glen. The control car and the experimental car would swap positions (who was in front and who was in back) and see which car would out accelerate the other. STOCK With both cars in stock form (but with K&N filters), the cars were dead even in acceleration. SNOUT REMOVED With the Jim Conforti (JC) chip and the snout coming from behind the grill to the airbox, the stock car was slightly FASTER but still noticeable. With the Dinan chip, the Dinan was barely slightly faster than the stock. SNOUT REPLACED The JC chip was noticeably FASTER than the stock car. The DINAN was significantly MUCH FASTER than the stock car. STREET IMPRESSIONS The JC chip feels much better than the Dinan on the street. It seems to have better and stronger throttle response in the low/mid rpm range than the Dinan. The Dinan seems to pull faster towards the higher rpms (5-6.5k rpms) |
|
|
alaska1: Det kommer papper, jag ska tjata på webmaster så det blir klart men han är lite seg...Nu vill 7-seriekillarna att vi ska köra en sån bil oxå men vi har tyvärr inte tid att köra och bevisa effekter mm på alla bilar som finns. 523an är den bil som vi kommer att redovisa, möjligen att det blir något mera nästa vinter när det ev är lite lugnare. MVH/ Qvarnis |
|
|
Qvarnis: Kan du inte skriva här vad resultaten av bromsningarna visade? Var det en dubbelvanos motor eller en enkel ni testade? eller det påverkas kanske inte av programmvaran. Om resultatet motsvarar uppgifterna på er sida 15 Hp & 25 Nm så ska min bil i alla fall få ett nytt chip! Om du inte kan skriva resultatet här, så får du gärna maila det till mig. |
|
|
är också verkligen intreserad av resultaten. Men antar det är webbmastern vi ska fråga efter? Varför är han så ointreserad av att lägga upp detta? Eller är det brist på tid (isf en bra ursäkt). Hur som hellst så hoppas jag att vi kan få ta del av resultaten! |
|
| ExHonda: Läs lite längre upp i tråden så finner du svaret. | |
|
Gör han? Jag gör det då inte! Hmm, måste missat nått ...... nu blir jag riktigt nyfiken var fanns den informationen ... från bromspappret alltså? Vad jag förstått finns det uppnådda effektsiffror på samtliga chip som säljs, alltså finns det bromspapper på det! Jag tror inte chipsgubbarna bara ritar dit en siffra utan att ha bromspapper som visar det! Så det är det jag väntar på ..... att kunna gå in på chipsgubbarnas hemsida och se effektkurvorna och var de ligger för som sagt det är bättre med vrid på mellanvarv än 10 hästar till på 6000 varv! Kolla in testet ovan från bankörning! Bilen gick ju bättre innan chippning än efter chippning. Det var ju först de bytt luftfilter som chippningen gav resultat! |
|
| Tror nog "Jacob_M3" syftade på svaret till varför webbmaster ännu inte fått arslet ur vagnen och lägga upp resultatet ;) | |
| om du vill ha maximal effekt så e det bäst att lämna in bilen så dom gör ett chip just till din bil..då får du ut max hk och max nm...det blir mkt dyrare men jag tyckte det va värt det.. | |
|
Det är bra att det redovisas riktiga effektmätningar MEN det finns enligt mig, ett systemfel och feltänk i "sakligheten" i det här fallet! Det handlar defacto i detta fall om en ren mappning mot en unik motor som sedan får utgöra "mallen" för alla övriga trimchip... Vi vet sedan tidigare att mappning av en unik motor som tar hänsyn till den unika motorns unika driftsförutsättningar utan att ta hänsyn till tillverkartoleranser i mekanik och elektronik och andra "fel" som stör den perfekta motorstyrningen, är betydligt mer effektiv än ett "allmänt" trimchip som skall göra sitt jobb i "vilken motor som helst". Om man skall göra ett riktigt seriöst och rättvisande test skall man ta ett färdigt chip "från hyllan" och sätta det i en (helst flera olika) bil och mäta effekten före och efter chipningen. Givetvis skall man också eliminera så många felkällor som möjligt som kan påverka resultatet, vilket medför att man skall mäta samma motor i samma testbänk, med samma bränsle (inte bara samma kvalitet/oktantal) och helst nära inpå varandra för att få samma temperatur, lufttryck och luftfuktighet, samt ser till att man inte gör andra modifieringar (som t ex monterar sportluftfilter, sportavgassystem, byter till andra tändstift etc.). Att "starteffekten" i detta test visat sig vara den lägst uppmätta originaleffekten i en 523:a är ett annat frågetecken - antingen har just denna bil extremt dålig grundeffekt eller så har alla andra oberoende testade 523/323:or haft extremt bra fabrikseffekt...de brukar ju ligga nära 190hk i motorn, när transmissionsförlusterna är borträknade (dvs. lite drygt 170 hk på hjulen)... Kinkig? Ja kanske, men jag tycker att man bör göra ett riktigt seriöst och genomlysande och vetenskapligt test, annars finns risken att man får TV-shopstämpel på testerna...gör man inte testet 100% seriöst, är det nästan bättre att inte ha något test alls enligt mitt sätt att se det!. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är deet ingen som kan visa dessa omtalade tester på 190hk så man ser hur seriösa dessa är? Z MMM Coupe |
|
kilroy |
Väl talat, Johan B. Granskningen från konsumentledet när det gäller diverse chipfarikanter har väl inte direkt varit kritisk...fram till nu kanske... Många har säkert köpt chip till sina bilar utan att ha en aning om utfallet. Bara vetskapen att man monterat ett chip har säkert höjt självkänslan hos många...men kanske inte effekten i någon högre grad. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
JohanB: Om du tror att vi har mappat vår test 523 unikt för just detta test så har du fel. Det är exakt samma programvara som alla 323/523 får. Det är mao ett chip från hyllan kört på samma oktantal - 98 oktan - från samma tankningstillfälle i samma bil som inte har några modifieringar vare sig före elr efter körningen med samma däck och lufttryck. Det har pga logistiken inte kunnat köras tester samma dag före/efter men det tar omräkningskoffecienten som kallas DIN 70200 hand om som fö används även i vanliga bromsbänkar. Den räknar ut samma motoreffekt oavsett temperatur, luftfuktighet, barometertryck, höjd över havet mm. Vi har heller ingen möjlighet att göra detta på ett antal BMW 523 bilar. Vi har gjort detta på ett så bra sätt som vi är kapabla till och oxå rent företagsekonomikst räknat. Jag är den som helt ensam pushat för detta test - och gjort det på ett så bra sätt som möjligt efter bästa förmåga - enbart för att det är sånt snack här på Autopower om sockerpillereffekt och att jag tycker det är tråkigt att eventuellt den breda läsarskaran tror på detta när jag själv vet bätre som jobbar dagligen med saken. Det går alltid bra att vara efterklok att man skulle gjort si-elr-så. Så som vi har gjort uppläget tyckte jag var bra. Jag har bara 9 årig grundskola och har på det använt vanligt bonnförnuft. Den som inte gillar läget efter detta kan jag tyvärr inte hjälpa mera. Jag har bekostat detta själv ur egen ficka och trodde om jag skulle vara ärlig på lite mera positiv respons från Autopowersurfarna. Jag siktade om jag ska vara ärlig inte på ett Nobelpris i teknisk fysik utan att enbart på enklaste sätt visa vad ett trimchip gör på Sveriges vanligaste BMW före/efter. MVH/ Qvarnis |
|
|
Jag har ju som sagt bestämt mig för att det inte blir nått chip för min del eftersom alltför mycket talar för att vinsten med ett chip är mycket tveksam. För den som har turbo, kompressor, byter kammar, strokar motorn eller på annat sätt gör större ändringar kan det säkert vara vettigt med ett anpassat chip men för en std motor - nä jag blir allt mer tveksam! Men vi får väl se om chippsgubbarna har ngt bromspapper i bakfickan, ja inte ett SÅNT papper utan ett med siffror och kurvor! |
|
|
Qvarnis! Jag förstår att du försöker förklara att chip gör skillnad och det gör det säkert! Men så länge skillnaden inte är mer än marginell så får du inte mina pengar - det är där skon klämmer och inte huruvida du gör ditt bästa eller inte, vilket jag inte betvivlar att du gör! |
|
|
Chippade min Citroën BX 16V hos JWR via Qvarnis, det är en 1,9liters motor på 148hk och 167Nm orginal. Det tog 20 minuter att göra själva jobbet och kostade 1500:-, för det fick jag möjligtvis ett bättre bottendrag, sänkt varvstopp och återkommande felkoder för motorstyrningen. Så jag kan inte rekomendera detta, ska jag chippa min Z3:a så blir det nog med Unitek. //Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.