AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
35.883

Chiptrimmad sugmotor - fungerar det?

Sida 6 av 12
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Bara att förbrukningen sjönk med 0,3l/mil räcker ju länge som anledning att chippa bilen när det kostar så påass lite. Det tjänar iaf jag igen snabbt!

Bilen: Länk
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Eh... jag tror att du blandat kommatecken och enheter lite Thorssa...

Minskningen i förbrukning var 0,3l/10mil inte per mil.

Dvs du skulle i runda slängar tjäna knappt 50 öre milen.
Så när du närmar dig 5000 mil körda, så har du tjänat igen chippet =)
Om man vill glädjekalkylera alltså.

Jag tycker det är jätteintressant att Qvarnis propagerar på ett seriöst sätt för chipstrimmning, samtidigt som jag anser att "Johan B" är en av de absolut bästa och mest seriösa kritiker (eller sakkunniga) som detta forum besitter.

Att chipstrimma bilar, oavsett om man har prisgaranti, är ju ett av många sätt att tjäna pengar. Eftersom vi BMW-ägare nu råkar vara ett hyfsat sammanhållet sällskap genom detta forum, är det ju inte konstigt att Qvarnis har anledning att argumentera för sin sak just här. Denne måste ju då tåla att ställas mot väggen för att få sälja in sin produkt, som till råga på allt skall vara marknadens billigaste!

Att vi ska tacka och ta emot för att få se dessa testresultat, ja visst... lika mycket som ni på "Its Fun" ska vara tacksamma för att ni får seriös feedback från folk som ifrågasätter testets genomförande.

Eftersom en 523i inte är en bil som i huvudsak väljes av prestandajägare, utan är en god kompromiss av ekonomi och körbarhet, gäller det ju att man kan påvisa att bilens körbarhet blir MÄRKBART förbättrad samt att ekonomi-aspekten bibehålls utan att man för den skull måste montera öppet luftfilter och annat trimtjafs som säkerligen inte förbättrar motorns insugsluftkvalitét, sånt som hör hemma på grannens 200SX, inte på min vardagsbil 523i.

Lycka till med detta påvisande, i den fortsatta diskussionen =)
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Noterade att vissa fått för sig att effekten mätts i motorn vilket är felaktigt.
Effekt siffrorna är naturligtvis på drivhjulen!
Helga
Men Qvarnis skrev ju 170.6 på motorn.
Är det på drivhjulen så är det ju jäkligt bra!!

//Helga
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Speedy:

Man kan räkna om drivhjulseffekten till motoreffekt på något sätt som jag inte är helt insatt i.
Helga:

Om du är 100% säker på att det är fel på den bil som vi kört är det kanske lika bra att inte visa dessa siffror eftersom det skulle vara missvisande för såväl er som oss? Får jag fråga så här, om det var fel på bilen tidigare har vi lagat det iom chipningen? Är svaret ja kan vi ju faktiskt utföra mirakel under förutsättning att ingen tidigare pillat i styrboxen och den var original från BMW fabriken. Är svaret nej kan vi ta den till en av dig dig utsedd auktoriserad BMW verkstad och undersöka den för att utröna vad felet var. Är du intresserad av en sådan här kontroll för att en gång för alla fastställa hur det ligger till?

MVH/ Qvarnis
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Qvarnis, jag ser väldigt mycket fram emot att få se bromsresultatet före och efter chipning. Jag antar att det läggs ut på er hemsida så snart ni bara kan.

Redovisa då också förutsättningarna för testet, så man tydligt kan se vad chipet (och inte oktan/luftfilter/annat som ev har gjorts?) ger. Då får vi svart på vitt och alla borde bli nöjda och glada.

Vänliga hälsningar!
ErikB
al
499
alaska1
118dA-13
Jag håller helt med föregående inlägg! Det är rimligt att om man säljer en produkt under förespegling om viss egenskap att den också uppfyller utfästelsen!

Min bestämda uppfattning är också att chipsleverantörerna ska få chans till att presentera resultat och jag ser fram emot motsvarande test på 528 motorn.

Qvarnis är ju störtsäker i sin bedömning så jag personligen tycker att han ger ett seriöst intryck! Det är ju också han som har allt att förlora om det visar sig att utfästelserna inte stämmer!

Vem blir först med att testa acc på 3,4,5 vxl från 1500 varv till 6000 varv före och efter ett chipsbyte? Någon här som redan gjort det? Herr 523 som nyligen fått chippat verkar inte gjort det för då borde han ju visat på det resultatet redan.

Erik Berg:

Förutsättningarna för testet att bilen var 100% original före/efter chipning med samma oktantal 98 oktan mm. Inte ens luften i hjulen ändrades.

MVH/ Qvarnis

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Appelqvist: "Eftersom en 523i inte är en bil som i huvudsak väljes av prestandajägare, utan är en god kompromiss av ekonomi och körbarhet, gäller det ju att man kan påvisa att bilens körbarhet blir MÄRKBART förbättrad samt att ekonomi-aspekten bibehålls utan att man för den skull måste montera öppet luftfilter och annat trimtjafs som säkerligen inte förbättrar motorns insugsluftkvalitét, sånt som hör hemma på grannens 200SX, inte på min vardagsbil 523i."

Vad menar Du?

Z MMM Coupe
Visa användare
1.981
Thorssa
Förbrukningen hade sjunkit från 10,0 till 9,7; det förmodar jag är liter per 10 mil eftersom det är vad som brukar anges av tillverkarna. Alltså blir det 3 liter per tio mil, dvs 0,3l/mil.

Helga
Håll reda på decimalerna. Det blir 3 deciliter på 10 mil = 0.03 l /mil

//Helga
Thorssa
testa och dividera med 10 så får du rätt svar. 10/10=1, 9,7/10=0,97 alltså inte 0,7 som du får det till ;-) Men det är lätt att missa decimalerna så jag försöker inte vara elak
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Utmärkt Qvarnis. Jättebra att sådant redovisas, så slippere folk spekulera i det. Ser fram emot resultaten!
Vänliga hälsningar
ErikB
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Utmärkt Qvarnis. Jättebra att sådant redovisas, så slippere folk spekulera i det. Ser fram emot resultaten!
Vänliga hälsningar
ErikB
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Riktigt intressant diskussion. Jag tillhör också skeptikerna men blir jag överbevisad är jag inte sen att ändra på mig.

Qvarnis: Säg gärna till om ni vill ha en m-maskin att bänka =)

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
1.981
Thorssa
Ja va fan man är ju lite trött så här i slutet av veckan.....undrar vart de där kunskaperna man fick i Matte A-F på gymnasiet tog vägen :P

Helga
Har du funderat på och chippa Thorssa? Min hustrus 323 går så in i h-e bra så det skulla vara kul att bromsa den i bänk. Måste vara minst 165 på drivhjulen.

//Helga
Visa användare
1.981
Thorssa
Jag har faktiskt bokat tid den 3 mars :)

al
499
alaska1
118dA-13
Jag väntar med chippning tills jag har svart på vitt vad det ger! Det har ju kommit utfästelser om bromsprov osv samt en intressant diskussion på forumet för 7 serien - Chip till bmw e38 750? någon rekomendation?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.