|
Sida 5 av 12
|
|
|---|---|
|
Helga: Jag läste fel i ditt inlägg, läste 525 som 528. Qvarnis |
|
|
Lexcom: Bromspappren före chipning med 98 oktan i tanken visade om jag inte minns helt fel 170.6 hk. Webmaster har bilderna. Qvarnis |
|
|
z3cab: Enda anledningen att vi kört detta test är att det är så mycket negativa vibbar härinne så fort det snackas chiptrimning. Det var även så på Hondaforumet tills vi lyckades med det omöjliga - att för det första komma in i programvaran på en Honda Civic Type-R som alla sa var omöjligt och att få ut bra med extre effekt på en i övrigt originalbil. Vi hoppas såklart på samma effekt här på Autopower. Jag är lika besviken som dig att vi inte kunnat lägga upp papprena och visa vad vi har lyckats med. Webmaster lovade att vi skulle kunna lägga upp detta på nätet 27/1 inför vår invigning i nya lokaler i Haninge dagen efter för att skapa lite intresse från BMW åkarna. Det hanns inte med. Det sista var att det skulle vara klart idag. Jag talade nu med honom för ungefär 10 minuter sedan och nu ska han åka till Estland imorgonbitti och lovade att det skulle vara klart efter helgen. Inte bra, men vad gör man när en kille jobbar i stort sett utan att få betalt för han tycker det är roligt att hjälpa till?Misstänker du foul play eftersom det dröjer? MVH/ Qvarnis |
|
|
Om det är någon här som känner att vi valt 523an för att den är lätt att hitta extra effekt i kan jag erbjuda mig att göra om detta även på en E39 525 elr 528? MVH/ Qvarnis |
|
jimmy/bmw |
qvarnis var 170.6hk drivhjulseffekt eller? |
|
jimmy/bmw: Korrigerad motoreffekt. Det finns en korrigeringstabell som jag har för mig heter VIN 70200 som tar hänsyn till temp, luftfuktighet, barometertryck mm mm så att man ska få samma effekt i motorn vare sig man är på 5000 meters höjd med -20 grader elr i djungeln med +50 grader med 90% luftfuktighet. Detta korrigering finns även på regelrätta bromsbänkar. MVH/ Qvarnis |
|
jimmy/bmw |
Hmm var den lägsta effekten som jag sett någon fått till på en 523 eller 323 |
|
jimmy/bmw: Ditt "hmm" betyder det att du tror vi körde på halvgas? MVH/ Qvarnis |
|
|
Jag blir inte förvånad när Qvarnis får fram att det är 170 hästar i motorn på 523an.. Den är helt enkellt för slö för att den skulle ha närmare 190 hästar som vissa påstår att den har.. Men som sagt, hoppas ni har fått fram några extra hästar ur maskinen. Hur blir det med varvtalsskyddet, flyttas det fram med erat chip? |
|
|
Heinrich: Nej varvstoppet flyttades inte på denna bil eftersom den har automatlåda. Annars är det upp till kunden att vara med och bestämma, inte ovanligt att vi flyttar stoppet upp till 500 rpm på manuella bilar men inte mera. Vi har flyttat stoppet ända upp till 8000 rpm men då var det en kille som specifikt önskade massa egna mods som körde SSK serien på bana och hade andra ventilfjädrar mm mm. MVH/ Qvarnis |
|
|
Heinrich: Det e ju bara att läsa någon av alla de motortidningar som har testet någon bil med den motorn. Den sämsta uppmätta effekt jag har sett är TV:s test av 523. Som jag skrev på förra sidan så var effekten då 166 hk på drivhjulen (ej i motorn alltså). Övrigt som instämmer med detta faktum är att 523 i verkligheten är lika snabb som 525 e34 trots att den skall ha 22 hk mindre. Samma sak med 323:an... Den e lika snabb som 325:an. Detta bekräftar ju det faktum att motorn troligen levererar lite mer än de 170 hk bmw säger. |
|
| Qvarnis: Nej, det är lugnt, jag väntar med intresse på parametrar och resultat. | |
|
Min E34 525i vanos 92:a märktes det stor skillnad på efter besök hos It´s fun! Kör med antingen 98 oktan eller Vpower i tanken! Främsta förändringen va att den orkar mer på låga varv samt att den varvar mer och att fartspärren e borta samt vid normal körning ( inte plattan i mattan) så sjönk bränsleförbrukningen en aning! Nog va det värt 2000kr alltid! |
|
Helga |
Ja skall vara kul med lite diagram från 523. Men bara 170,6 i motorn. Är ju nåt fel. Ungefär som den bara skulle haft 155 från början = 140-145 på bakaxeln. Inte rimligt så klart. //Helga |
|
Hej, Det är min bil som ITSFUN.NU har använt som referens bil. Bilen är en helt orginal 523ia -97. Jag har hela tiden jag ägt bilen kört på 98 oktanig bensin vilket gör att prestanda förbättringen endast kan relateras till chippet. Jag upplever skillnaden som helt klart märkbar! Motorn går med mjukare gång i hela registret samt snabbare respons och dricker genomsnittligt 9,7 istället för som förut 10,0. Jag var i förra veckan över till Norge där vagnen fick luftas ordentligt på landsväg förbrukning gick ner till låga 8,2. Förbrukningen för landsväg har tidigare legat på 8,6. Kör mönster osv. har varit precis de samma som tidigare med omkörningar och farter som bättre passar autobahn. ;) Störst skillnad märker man när motorn kommer över 3000varv, här känns det att chippningen gett mest resultat! Jag rekomenderar starkt detta chip inte minst med tanke på att bensin förbrukningen sjönk i så stor grad, JWR och ITSFUN vet vad de pysslar med! |
|
|
LexCom: Varför tror du att den 523 som vi körde "bara" gav ca 170 hk i motorn? MVH/ Qvarnis |
|
|
Helga: Eftersom du är så säker på att det inte är rimligt att den 523 som vi körde inte kunde ha 170 hk i motorn och vara fullt frisk i övrigt är det uppenbart att det inte är någon ide att vi fortsätter med vårt arbete att påvisa att chipning verkligen ger resultat genom att köra bilar före/efter. Uppenbart har du kunskaper som vi inte besitter och vi vill ju inte framstå som jubelidioter att visa en effektökning som egentligen inte är rimlig med hänvisning till att bilen går dåligt från start och original. Den Honda Civic Type-R vi körde i förra veckan har 200 hk i motorn men gav bara 187 hk på rullarna. Kan det ha varit samma fel på den tror du som denna BMW E39 523 ruvar på? Har du några förslag hur vi ska gå till väga fortsättningsvis? Tycker du att det vore en bra ide att vi varje gång vi kör på rullande landsväg hade med oss en diplomerad BMW ingenjör jämte två av varandra oberoende medlemar här på Autopower att styrka att saker och ting går rätt till? MVH/ Qvarnis |
|
|
Lexcom: Mäter inte Teknikens värld effekten hos Rototest? Då tycker jag att det är fel att prata om riktiga drivhjulshästar, man mäter ju på navet och slipper förlusterna genom gummit. Finns det ingen med g-tech elelr liknande som kan ställa upp och mäta 523 mot 528 och 323 mot 328 så ser vi svart på vitt om det är lika mycket effekt i dem som en del påstår. Jag tror inte det, med tanke på moddarna som gjorts på 23-motorn. Varför inte köra mot 325/525 också. 0-100, 0-150. 100-150, 70-150 på högsta växeln är väl intressant. Min bil: Länk |
|
Helga |
Till Qvarnis Innan vi yttrar oss mer så voro det ju intressant att diagrammet redovisas innan chippningen. Jag ifrågasätter inte att ni mätt 170.6 hk men ifrågasätter om motorn var riktigt frisk innan eller ens efteråt. En normal 523 gör ju 230 km/tim och det skulle den inte gjort utan minst 170 hk utan chippning. Och TV mfl har ju mätt upp 169 hk på bakhjulen vilket är minst 180-185 hk på motorn. Om ert chipp gör 15 hk och kostar 2.000 så köper jag det gladeligen. Jag är absolut inte emot chipptrimning oberoende turbo eller sugmotor. Men vill ha svart på vitt att det är som reklamen säger. //Helga |
|
Qvarnis: 9 år gammal bil...(?) Ingen aning...! (eller så fifflar bmw:s tekniker med testbilarna innan motortidningarna få tag på dem) Oljekyld: I min värld ger ett rotortest drivhjulshästar ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.