|
Sida 4 av 12
|
|
|---|---|
jimmy/bmw |
blir de nå resultar qvarnis är intressrad av att se :) |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Måste få tillägga att jag själv faktiskt tyckt mig känna skilnad på olika bensinbolags 98 oktan beträffande gasrespons och bottenvrid. Måhända att väderförhållanden gjort inverkan på detta samt att man inbillat sig detta,men är tveksam till det senare. V power 99oktaniga kände jag ingen skilnad på men har hört att man inte märker någon skilnad förän man använt samma bensin i tanken ett antal gånger! Någon som kan styrka detta? Min bil är en M635Csi med original 286hk samt 341nm, denna är chippad samt portad nyligen helrenoverad topp. Tänkte köra på rullande under Våren för att kolla hur motorn "trivs",någon som vet var i Stockholm detta utförs seriöst? Vill inte lämna hos Roffe Lundblad bara. MVH Patrik Länk |
|
Det är konstigt att det blev så tyst om hur bra chippsen är när det äntligen blev lite drag kring vad de verkligen ger! Jag för min del välkomnar en öppen redovisning och är övertygad om att ex 10% REDOVISAT ÖKAT VRID ÄR EN TILLRÄCKLIG ANLEDNING ATT CHIPPA! Hästkrafter i all ära men varje meter man kör använder man sig av vridet men de hästkrafter som finns att finna i en chippning kommer ju på toppen dvs vid varvtal som inte används lika frekvent! Men jag misstänker att de chipps som sålts inte gett sådana resultat att de gett anledning att ge en öppen redovisning av resultaten! Så ...... chipstillverkare är det inte dags för ett öppet test! DEt är säkert många potentionella kunder som väntar med spänning på svaret och framförallt resultatet! A |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har för mig att Bilsport redovisade en sådan form av test i samband med avgassystem för ett par år sedan, men det har ju gått framåt med utvecklingen sedan dess!! |
| Hmmm! Har alla chipsleverantörer tagit TIME OUT? | |
|
Mailade Qvarnis idag och frågade hur det gick med bromspapperet. han svarade att han väntade på att webmaster skulle få lite tid över. Bilen: Länk |
|
|
,,börjar bli sugen på svaret också. Har en 325, så effektsiffrorna borde väl vara någelunda lika. Skulle skilnanderna vara som Type-R så är 26hp för 2500kr billigt. Men som många säger, det är nog ovanligt lyckat chipning av Hondan. Men lite lägre förbrukning och ett bättre vrid är väl att föredra före 15-20hp på toppen. |
|
|
Har frågat en kompis som är mekaniker på BMW och han gissar att chipning av en BMW ger ca. 15-20 hk. Bilen: Länk |
|
|
Körningen med BMW 523 E39 är klar. Jag är dock osäker på om jag kan lägga ut några bromspapper här, det brukar ta minuter efter att jag skrivit svar på frågor om trimning, chip mm innan mina inlägg tas bort. Jag antar att det har att göra med att jag inte annonserar på sidan. Jag bjöd tom in samtliga användare på Autopower.nu till våran nya verkstad för att visa vad vi sysslar så ni alla fick ställa frågor och just chipning, motoroptimering mm med men inte ens det fick vara kvar. Tror att många Beemerfans skulle uppskattat att träffa The Man behind the mask aka Jürgen Weise erkänd BMW guru som är den som utför det praktiska arbetet hos oss. Ni får hålla utkik på andra bilsajter istället. Det är oxå osäkert när webmaster hinner lägga upp bromspapprena han är en upptagen man tyvärr..:( MVH/ Qvarnis |
|
|
Se där! Ja det är inte lätt att ge ett svar om det raderas! Men faktum kvarstår - det finns inte hänvisat till ett redovisat test där effekten av först byte av oktan till 98 och därefter byte av chip finns redovisat! Att byte till 98 oktan sänker förbrukningen något i ett adaptivt tändsystem visades för många år sedan vid test med en SAAB 9000, det gav samtidigt ett marginellt effektillskott. Jag tror att körbarhet dvs vrid ger mer för de flesta förare och då gärna i kombination med lägre förbrukning! Varför inte ett chip och bränsletrycksökning tillsammans med optimering för etanol som ju har än högre oktantal och är billigare, men det blir möjligen en lite för udda lösning för att vara kostnadseffektiv! |
|
Helga |
523.an är väl den motor som är lättast att chiptrimma enär den är strypt. Är det inte bara chippet som skiljer 523/170 och 525/192? Och hur många kör på V-power? Jag har gått tillbaka till 95 igen för tycker att det är onödigt att det kostar 80 örer mer per liter nu i vinter. Skall testa igen när våren :-) och sommardäcken kommer på. Kändes redan igår att den är på väg men inte i morse när man fick skrapa rutorna som vanligt //Helga |
|
Qvarnis: Ni ka ju ändra informationen på itsfun.nu... Det står att chippet höjer effekten med 15 hk på 523 e39. Jag antar att den texten är gammal och skall ersättas med den nya informationen...? |
|
svintoleffe |
Är dte bara jag som tycker att autpower gubbarn borde sluta ta bort quarnis inlägg. Det kasnke borde ske en skärpning ifrån deras sida tycker jag. Vad det gäller chippen så tror jag utan problem att han lyckas med det,utan snack. Sen om det gör effekt ökning med 98 elelr inet, det är en strunt sak tycker jag, för det gör då inga 5 hästars skillan, det som ökar brukar vaar vridet en del, men det ger inga 5 hk. O då är det inet allvarligt om chipper ger 15 häsatr då ger det det, men jag tror dom har kramat ur ännu mer nu.=)) Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Helga: Nej det är inte bara chipet som skiljer en E39 523 från en 528. Vi snackade om att köra testet på en 523 elr en 528 men kom fram till att 523 - enligt vår bedömning - var en vanligare bil och att alltså fler kunde identifiera sig med den. LexCom: Vi ska ersätta texten på sidan så fort de nya bromspapprena blir klara för publicering. Har varit på G från webmaster sen strax före vår invigning 28/1 men nu har han lovat att det ska vara klart innan veckan är slut Svintoleffe: 523an kördes på 98 oktan såväl före som efter chipningen på rullarna. För att vara på den säkra sidan så körde jag bilen nästan ToR Nyköping för att tömma tanken och köra bensinstopp och sedan fylla på med 98 oktan. Detta för att jag vet att det tas varje chans att hitta felkällor från våra belackare. Jag hoppas att ni på Autopower uppskattar att vi gjort detta testet enbart för er skull och enbart pga att en gång för alla få svart på vitt hur det är med placebohästarna. Som sagt, håll utkik på andra forum eftersom efter allt nerlagt arbete vi inte vill riskera raderas pronto här på sidan om det nu skulle skrivas något så ovanligt som positivt om chiptrimning. MVH/ Qvarnis |
|
Helga |
Till Qvarnis. Jag har väl aldrig påstått att det är ett chip som skiljer 523 - 528?? Om du kollar vilka bilar vi har i ägo så förstår du nog. Däremot vet väl alla att 523 är strypt så då är det relativt lätt att hitta 25 hk. //Helga |
jimmy/bmw |
Helga det är ca 188hk i din 323 och typ 200 i din 528hk !! |
|
jimmy/bmw det är väl ändå 170hk i -96:ans 323 och 193 i 528 -97 |
|
|
ryk 330: Det han syftar på är att det antas vara mer effekt i motorerna än vad bmw säger. 323:an brukar lämna närmare 170 hk på drivhjulen vilket motsvarar bortåt 190 hk i motorn med normal transmisionsförlust. |
|
| På tal om det så blir det ju extra intressant att se vad bromspappret FÖRE chippningen visar den här gången. När TV testade 523IT så fick de 166 hk på drivhjulen vilket med en normal förlust på 10% skulle innebära 185 hk i motorn standard. | |
|
"Jag hoppas att ni på Autopower uppskattar att vi gjort detta testet enbart för er skull och enbart pga att en gång för alla få svart på vitt hur det är med placebohästarna. Som sagt, håll utkik på andra forum eftersom efter allt nerlagt arbete vi inte vill riskera raderas pronto här på sidan om det nu skulle skrivas något så ovanligt som positivt om chiptrimning." Jo, att det är gjort bara för vår skull är ju troligt... Om det nu är så mycket arbete nerlagt på detta är det ju konstigt att man inte är mer ivrig att visa det goda resultatet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.