AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
35.871

Chiptrimmad sugmotor - fungerar det?

Sida 3 av 12
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Hur blir det med varvtals skyddet med detta chip installerat?
Som det är original så tycker jag att det slår i för tidigt..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Qvarnis, ditt påstående om att BMW-motorn inte ger högre effekt med 98 oktan jämfört med 95, är ren lögn! BMW anger själva effekten med 98 oktan (vilket de flesta biltillverkare gör) och i BMW:s fall står det dessutom uttryckligen i instruktionsboken att man får lägre effekt om man tankar 95 oktan...

Det hade varit mycket enkelt att undvika frågor om hur stor inverkan oktantalet har på effekten före och efter trimchippning - tanka 98 oktan både före och efter chippningen! Då slipper man dessutom slabba med att dränera ut befintlig 95-oktanig bensin i tanken innan man chippar motorn. ;o)

Moderna motorer med knacksensorer ger normalt sett ALLTID mer effekt om man tankar 98 oktan (jämfört med 95 oktan) eftersom ett högre oktantal spikar mindre = tändningen i en modern motor ändras normalt sett hela tiden ända fram tills motorn börjar spika, varvid tändingen justeras så att den slutar knacka, varefter tändingen justeras fram tills det börjar knacka igen osv.... detta fortgår hela tiden löpande i motorn.

Sugmotorchippning ger inte noll och intet på en sugmotor, men oftast ger det väldigt lite (nästan alltid mindre än vad som anges i olika reklamblad), just för att det inte finns så extremt mycket utrymme kvar att vinna om motorn har en bra optimering från fabriken - vilket de flesta moderna bilar har då fabrikanterna är måna om att få så hög verkningsgrad i motorerna som möjligt - inte minst för att hålla förbrukningen på en låg nivå. Enstaka undantag finns alltid, där man av olika anledningar från fabrikens sida medvetet eller omedvetet har gjort en dålig styrelektrisk optimering rent effektmässigt i motorn. (Volvo har/hade som sagt en motor som var identisk rent tekniskt med undantag för styrprogrammet bara för att man ville differentiera modellerna effektmässigt och kunna ta mer betalt för den med mer effekt...)

Vad gäller avgasvärden är det tyvärr så att man tappar helbilsgodkännandet om man modifierar styrelektroniken med olika trimchip som inte är godkända/framtagna av biltillverkare (eller annan som typar in motor för miljögodkännande). Man tappar godkännandet ÄVEN om avgasvärdena blir bättre, om man inte typar in motorn med modifiering! (intypning kostar säkert minst 100 000 kr totalt...)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Qvarnis skrev:
"När kunden fick tillbaka bilen monterade vi öppet luftfilter och kunden kommer att köra på Shell V Power bränsle, detta innebär ytterligare effekthöjning. Att motorn i Hondas fall - liksom Beemersn fall ovan - skulle e mera effekt med 98 oktan jmfr 95 oktan med orginalmapp stämmer inte."

Qvarnis>> Hur kommer det sig att motorn ger ytterligare effekthöjning med 99oktanig bensin när den är mappad för 98oktan samtidigt som den enligt dig inte ger någon effektökning med 98oktan jfr med 95 oktan med originalmapp?

Säger du inte emot dig själv?

T4 -99
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
sotaM: Eftersom den är optimerad för 98 så går den dåligt på 95 men den klarar ju självklart av högre oktan! De flesta bilar är ju optimerade för 95 men går ju förstås att köra på 98 eller 99 och de går då kanske aningen bättre. Köper du nån öststatsbensin på 88 oktan eller vad de kan tänkas ha så går den nog lite sämre ;)

Och snacket om att ändringen från 95 till 96 på Hondan, vem tror ärligt på att det ger mer än 2-3 hästar?

Fram med bromspapper nu, ser det bra ut så bokar jag tid!

Bilen: Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Oj skrev fel där i mitten, menade från 95 till 98

Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Varför inte ta en bil (bmw) som är helt original, köra den på 95 och göra en effektmätning. Sedan köra in den på 98 oktan och göra en ny effektmätning. Sedan montera öppet filter och annan kringutrustning som kan tänkas ge något och göra ytterligare en effektmätning. Slutligen chippa bilen och göra en sista effektmätning. Då borde man ju få en ganska klar bild av vad som ger vad.

Om den uppmätta effekten sedan stämmer överens med den verkliga är ointressant, det intressanta är att se skillnaderna. Förutsättningen är att mätutrustningen inte ändras mellan mätningarna utan förblir densamma.

Om någon betalar så kan jag utföra testet med min bil och dokumentera det hela samt sammanställa allt i en rapport som publiceras här på Autopower :)
Thorssa>> Qvarnis säger att det inte ger några extra hk att köra på 98 jfrt med 95 när bilen är optimerad för 95-bensin samtidigt som han hävdar att bilen visst ger extra hk om man kör på 99 när bilen är mappad för 98-bensin = inkonsekvent om inte Qvarnis (eller det chip han köper in) ger en mirakelkur till styrsystemet.

Jag ifrågasätter alltså inte att trimningen av sugmotorn ger resultat och högre effekt utan om det är korrekt att säga att Hondan ger 26,3 hk mer efter trimning (som det står på hemsidan) eftersom bänkningen före och efter trim inte gjorts med samma förutsättningar. Tänk om jag redan idag kör omkring på 98-oktanig bensin, kommer jag då att få 26,3 hk mer efter trimning?

Jag vill alltså bara veta vilken effektökning själva trimningen ger vilket jag inte tycker att bromspappret ger (mer än ungefärlig uppskattning)

T4 -99
Visa användare
1.981
Thorssa
sotaM: Nä jag såg det sen när jag läste ditt inlägg igen, var lite för snabb där. My bad.

Förstår eran synpunkt att man inte vet hur mycket skillnad oktantalet gör men jag känner ingen skillnad när jag tankar 95 och 98. Det kan inte handla om många hästar, flertalet av de 26 hk måste ni väl hålla med om att vi kan tillskriva chiptrimningen? Alltså att det ger en märkbar skillnad?

Att dessutom få en lägre förbrukning tack vare högre verkningsgrad är ju inte fel!

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag fattar inte varför det är så intressant i just det här fallet att få reda på hur mycket av det 26 hk som kom till av att man höjde oktantalet. Det är ju alltid likadant. Oavsätt om man chippar en turbobil eller en sugmotor så är mappen gjord på 98 oktan och man rekommenderas därför att köra på det. Det är ju inget nytt och jag har aldrig hör någon klaga på det tidigare.

Man jämför ju höjningen mot original, och original innebär i 99% av fallen 95 oktan. Det känns som att hela diskussionen blir lite urvattnad eftersom det verkar som att det är den negativa inställningen till att chippa sugmotorer som lyser igenom och det letas febrilt efter att hitta argument som talar emot resultatet.

För övrigt så var det ju någon tidning som testade 95, 98 och v-power för att jämföra skillnaderna. Jag har för mig att 98 oktan gav en höjning på runt 3 (?) hk mot 95 oktan. Finns en tråd om det här någonstans.
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej.
Jag har testat det här med bensinen. Jag hade en Suzuki Hayabusa och när jag tankade från 95 oktaan till 98 oktaan så blev det en märkbar skilnad!!

Så ju högre oktaan man använder desto mer effket blir det. Men det känns inte på bilen för den är så tung men på motorcykeln gör det mycket. Det är bara så. 100 % säker på det.

MvhJT

B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Ja, men det e ju inte så svårt att göra ett slut på detta trams..

I en chipning ingår bränsle byte. Så: Chip + 98 oktan ger 26,3 hk på denna Honda. Vad som ger vad e väl onödingt att reda ut då säkert dom inte ger lika mycket var för sej.

Teoretiskt nu: 98 ger 5 hk och chip ger 15 var för sej, och kombinationen ger 26, vilket är 6 hk mer än om man plussar ihop allt.

Jag säg en annons för ett par år sedan, tror den dök upp i forumet oxo. Det var en kille som sålde en 325i -93 med 242 hk. det var enl. följande..
Original 193
filter 15
avgas 25
chip 9

Detta var ju var för sej. Naturligtvis hade denna kille en ganska skev verklighets uppfattning, men det är ju inte sådana ekvationer vi vill se. Det intressanta är väl enl. min mening hur mycket det gör tillsammans. Det finns väl inte många som kör med bara chip utan att höja oktanen, när kombinationen av dom 2 ger mer effekt? ingen vill väl köra med mindre effekt än vad man kan få?

Ett sportfilter ger väl inte så mycket i sej själv, och heller inte enn sportsystem, men om man byter båda, har man ju hjälpt motorn att andas i båda ändar, då kanske det händer nåt? Om man sen optimerar bränslet på samma sätt med chip och 98 oktan, då kanske man har några hästar extra. Om det är värt pengarna eller inte kan jag inte svara på, men som de flesta här säker är överens om så är det ju kombinationerna av grejjer som ger effekten. Chip är inget undantag.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
B1:
Instämmer! Hade ett liknande utlägg på förra sidan.
Visa användare
1.981
Thorssa
Men i vilket fall som helst tar det en jävla tid att få bromspapper på 523:an! Jag vill ha nuuuuuu!

kilroy
Naturligtvis är det intressant och en självklarhet att veta vad de olika delarna i ett trimchipsystem ger. För att veta vad det finns för förbättringspotential i de olika delarna i en chipstrimning så måste man naturligtvis ha kunskap om dessa. Det är dessutom viktigt ur ett marknadsföringsperspektiv.

För att marknadsföringen av trimchip ska lämna det nuvarande TV-shopstadiet måste dokumentationen bli avsevärt bättre och testresultaten måste kunna granskas på ett objektivt sätt.

Mvh kilroy
Instämmer i vad kilroy säger.

Mitt inlägg ovan kan tyckas petigt men med tanke på hur diskussioner gått tidigare vad gäller statiska/dynamiska bromsningar, bsr- och värmehästar m.m. känns det aningen konstigt att inte ifrågasätta och begära mer information i detta fall där antalet Hk anges med decimal samtidigt som bromsningarna inte genomförts under samma förutsättningar. Visserligen är denna firma ett lågprisalternativ inom trimbranschen men det innebär ju inte att ett förtroende för firmans kunskap och produkter inte måste skapas.

T4 -99
Har själv provat på en 318is chippet var från JWR, vad jag kände så vart bilen mycket starkare på lägre varv som den hade fått större cylindervolym pluss rappare på högre varv hk antalet kan jag inte uttala mig om, men trevligare bil blev det.
Har själv provat på en 318is chippet var från JWR, vad jag kände så vart bilen mycket starkare på lägre varv som den hade fått större cylindervolym pluss rappare på högre varv hk antalet kan jag inte uttala mig om, men trevligare bil blev det.
Visa användare
1.981
Thorssa
Det är väl JWR som utför själva arbetet om jag förstått det rätt när det handlar om chip från It´s Fun?

JA
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
SotaM:

På vilket sätt menar du att bromsningarna inte genomförts under samma förutsättningar? Skillnaderna i data är högst försumbara mellan de båda bromsningarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.