|
Sida 2 av 12
|
|
|---|---|
Grubbe |
Johan B: Saxat från www.itsfun.nu: "Vad säger Bilprovningen? Bilprovningen kontrollerar inte styrenheten i bilen, när man chipat en bil så medför det en effektivare motor med bättre förbränning. Detta innebär också bättre avgasvärden, i många fall bättre än på en ny bil." Vad är det i övrigt som är så speciellt med Hondas motor? |
Grubbe |
Naturligtvis klarar den SBP:s miljökrav även efter styrdonsoptimeringen. Hurvida det är bättre eller sämre än med originalprogramvaran vet jag inget om. Men huvudsaken är ändå att man ligger inom gränsen av vad som är tillåtet- (även om jag själv tror att bilens miljövärden bibehålles till 100%). |
| Haha, Grubbe jag kan lova att jag skrattade då jag såg denna tråden efter just läst på Zatzy om Q's chippning och bromsning. | |
|
Enligt Zatzys tråd tankade man 98 oktan i stället för 95, efter chippningen - nu är man där igen: Vilken åtgärd ger vilken effektökning? Tyvärr tycker jag det verkar vara mer marknadsföring än seriösa fakta när man inte kör motorn med samma bensin före och efter trimchippet - även i original lämnar en modern motor med knacksensorer högre effekt med högre oktantal i tanken. Jag kan för övrigt tänka mig att just den motorn är mer känslig för oktantal än många andra motorkonstruktioner. Att flertalet Zatzyaner köper påstådda effektökningar utan någon som helst kritisk inställning är lite sorgligt - men det är deras problem....den som garvar hela vägen till banken är säljaren av trimchipen... För övrigt blir bilen olaglig så fort man monterar ett trimchip...även om risken att det upptäcks är liten vid besiktningen. "Vad säger Bilprovningen? Bilprovningen kontrollerar inte styrenheten i bilen, när man chipat en bil så medför det en effektivare motor med bättre förbränning. Detta innebär också bättre avgasvärden, i många fall bättre än på en ny bil." Ovanstående påstående är en sanning med STOOOR modifikation - ett av de enklaste/effektivaste sätten att få mer effekt i en modern motor är att feta upp bränsleblandningen något och då kan avgasreningen i vissa fall nästan slås ut helt! Generellt vill jag hävda att det finns mycket liten vinst att hämta i trimchip till sugmotorer, även om man alltid kan finna enstaka motortyper som svarar förhållandevis positivt på denna modifiering (det är nästan alltid dessa motortyper som lyfts fram i marknadsföringen och mer eller mindre öppet försöker man få kunder med andra motorer att tro att även deras motorer når samma effektökningar)... :o( Samma förhållande råder även när det gäller sportfilter och sportavgassystem - vissa motorer har dåligt optimerade system från fabrik, medan andra motortyper har bra optimerade system - man måste se de unika motortyperna för sig...det är nästan uteslutande "undantagen" som lyfts fram och som man (felaktigt) försöker generalisera sina påståenden i marknadsföringen utifrån. Ett talande exempel - det sitter samma motorutförande i sena Z3M och tidiga E46M3, men i Z3:an är effekten lägre just pga att man inte fick plats med ett optimalt utformat avgassystem. Här kan ett mer öppet avgassystem ge mer effekt - men det ger inte samma effekt på alla bilar! Ett annat exempel: Volvo har en motor som säljs/såldes med två olika programversioner i motorerna - den billigare versionen har en mjukvarumässig "strypning" i motorn. I det fallet kan en chiptrimning ge stor effektökning - men det gör det inte i den andra motorn! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Grubbe |
Johan: Faktum kvarstår. En chippad sugmotor (läs t.ex Honda CTR) levererar ändå högre effekt än med original programvara. Miljökraven efterlevs fortfarande och den andre som skrattar är den som sätter sig i sin nychippade Honda och trampar på gasen. ;) |
|
Dom tankade 98 för att åka mera tändning, självklart ger det ju en effekt ökning. Eller hur? - Bara där, med tändning så har vi ju tjänat något, sedan om man får göra finare kurva för bränsle så börjar det ju hända saker. |
|
|
Nej, miljökraven uppfylls INTE, om man nu inte har typat in motorn med den programvaran - vilket i princip ingen gör eftersom det kostar några hundra tusen... Att bilen kanske klarar bilprovningens (mycket) enkla och i många avseenden ganska intetsägande avgaskoll är en helt annan sak... Just Honda-motorn i detta fallet kan kanske lämna mer effekt med trimchip, men med den bänkningen har man ingen aning om hur stor effektökning som kommer från trimchipet och hur stor effektökning som kommer från det högre oktantalet, eller hur!? Skall testet vara trovärdigt måste man hålla sig till att ändra enbart EN parameter (byte av trimchip) - eftersom det är frågan om ett byte av ett chip, borde man i princip kunna köra före- och efter-testen någon minut efter varandra.I detta fallet hade det inte varit några problem att tanka 98 oktan även när man bänkade motorn i originalutförande. Det är med 98 oktan som bilfabrikanterna mäter effekten i motorn som anges i databladen eftersom det ger lite mer effekt i moderna motorer (men de är tvingade att använda 95 oktan när de testar förbrukningen). Det jag generellt efterlyser är betydligt större källkritik än de flesta i allmänhet (och Zatzyaner i synnerhet) har när någon marknadsför dylika produkter - ofta är det halv- eller hellögner som den typen av produkter säljs med hjälp av... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Grubbe |
Johan: Faktum kvarstår fortfarande... ;))) |
|
Ja, för en enda specifik motor... och du har ingen aning om hur mycket chipet gör på totala effektökningen eftersom flera parametrar har ändrats! :o)) Och som sagt: bilen blir olaglig pga att miljökraven inte uppfylls. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Grubbe |
Citat Johan B: "Ja," Tack, det var allt jag behövde. ;)) |
|
Grubbe, du verkar utifrån ditt resonemang vara urtypen för personer som inte ser helheten och rycker enskilda fakta ur sitt sammanhang - du glömde fortsättningen: ", för en enda specifik motor... och du har ingen aning om hur mycket chipet gör på totala effektökningen eftersom flera parametrar har ändrats! :o))" :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Att det inte finns plats för ett effektivare avgassytem på Z3m var politik + möjligen en gnutta ekonomi.. Z3m var helt enkelt lite väl snabb för den stackars M3an.. Z MMM Coupe |
|
|
Intressant att 523 väljs som är lite av en underdog i effektsammanhang: Länk Länk Varför inte den modernare e39 525? Mvh, /Wille |
|
|
Haha bröder, bråka inte nu. Om man kan få ut 25hk ur en riskokar Honda, så ska de nog kunna krama ur ca 30-80hk ut bmws genuina, och näst intill perfekta motor. Dock känns det lite som att förstöra helheten, då bilren redan går så bra orginal, man vill ju inte ändra på nånting. MVH/Kepps Nisse |
|
|
Måste få hålla med Johan B. Resultatet blir ju tvivelaktigt när man ändrar flera parametrar. Naturligtsvis måste man hålla sig till att ändra EN parameter, i detta fall chippet, annars är ju resultatet mer eller mindre värdelöst. Det går ju inte att säga att chippet ger si och så med effekt. Det resultatet säger är att chippet OCH 98 oktan ger en viss effektökning. ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest |
|
|
Ni som hävdar att oktan alá 98 är en störande paramenter förstår jag mig inte på.. Men jag tänker låta genierna disskutera klart detta och sitta här och skratta. |
|
Grubbe |
Grabbar grabbar. Originalmappen på Hondan justeras inte efter oktanhalten. Den nya mappen är optimerad efter 98 oktan. Om man åker med original programvara så kommer inte bilen att lämna mer effekt om du åker på 98 oktan. Detta slår till 100% hål på myten alltså. |
|
Många verkar vara helt insnöade på att det är ett "chip" i gammal bemärkelse. Det qvarnis o grabbarna har gjort är att mappa om motorn och sparat alla relevanta data. I en mappning ingår i det här fallet 98 oktan, och en jävla massa justerande av bränsle, luft mm. Den färdiga kakan blev sedan 26,3 hk i det här fallet. Då e det väl ganska ointressant att spekullera i hur mycket effekt de olika delarna av mappningen ger var för sig?? Det är väl skitsamma om skiftet 95 till 98 oktan ger 5 hk eller om det ger 2 hk att höja bränsletrycket... Det e ju fortfarande summan av kardemumman som är intressant! |
|
|
Kul att det har kommit ända hit att det ska chipas Beemer med före och efter mätning på rullande landsväg. Anledningen till detta är just den negativa inställningen hos just Autopower.se vad avser chiptrimning. Jag har idag varit och mätt före effekten och efter det har vi chipat bilen, jag har ikväll varit ute och provkört den och jag tycker den går märkbart bättre men vi får se när vi kör den igen om det var sockerpillerhästar elr ej...om så inte var fallet hoppas jag det är slutklagat på att chipning på sugmotorer ger noll och inget. Blir det ingen effektökning att tala om får jag stå där med mössan i handen och be om ursäkt. Vi får se hur det går. Enda modningen är 98 oktan eftersom annars motorn själv skulle justera ner tändningen pga spikningar då just sugmotorchipen kräver förhöjd tändning och därmed oxå 98 oktan för att ge sitt bästa. Vad gäller Hondamotorn som vi gjorde var de enda justeringarna att vi körde på 95 oktan som det står i instruktionsboken med originalmapp och 98 efteråt. Skulle vi kört med 95 oktan hade vi fått lägre effekt än original eftersom motorn skulle spikat när vi plågade den och ställt ner tändningen själva. När kunden fick tillbaka bilen monterade vi öppet luftfilter och kunden kommer att köra på Shell V Power bränsle, detta innebär ytterligare effekthöjning. Att motorn i Hondas fall - liksom Beemersn fall ovan - skulle e mera effekt med 98 oktan jmfr 95 oktan med orginalmapp stämmer inte. Vi får se hur det går i veckan, ska trimchipsbelackarna få rätt och är det falsk marknadsföring med påstådda vebotrimmshästar på postorder elr går det faktiskt att få ut mera effekt med trimchip! Den som lever får se...hoppas inte mitt inlägg (som vanligt) blir deletat så fort det skrivs om trimchip...;) |
|
| Just det, avgasvärden. De blir oftast bättre än nybilsvärden på bilmodellen om motorn fö är frisk. Detta pga förbättrad förbränning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.