AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
35.869

Chiptrimmad sugmotor - fungerar det?

Sida 11 av 12
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Finns vissa som oavsett bevis hävdar att de ALLTID har rätt, såna finns överallt.
Tycker det var kul att se ett resultat, överaskande bra tycker jag.
Framför allt vill jag ge en stor elogé till Qvarnis och Itsfun.nu. Hur många andra trim-företag har visat några resultat alls?
BRA!
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Blir det lika stor effektskillnad på min 525:a så är jag blivande kund hos itsfun.. :D

//Fredde
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Qvarnis: bra jobbat!
Helga
Grattis!

Hoppas att det blir fler chippningar med 323/523 och samma goda resultat.
Ser med spänning på att 328/528 också kommer att redovisas.

//Helga
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Visste väl efter resultatet med Hondan att även 523:an skulle visa gott reslultat. Bra Jobbat Qvarnis!!

Men det dröjer väl inte länge innan skeptikerna förkaster bromspappret med diverse bortförklaringar som de gjorde efter resultatet med Hondan. Tråkigt, men det finns folk till allt...

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Lever man i en fantasi värld kanske man kan tro att Q inte skulle hosta upp en ökning.

Jaa, jag vet inte? Bra jobbat med chippningen.

Jag har druckit fredags öl, har ni?
al
499
alaska1
118dA-13
Bra Q, det var kul att se att det finns att göra på den motorn! Finns ju rätt många som har just 523 modellen!

Ser fram emot att 520 och 528 och inte minst 525 redovisas!

Sen en fråga till dig Q eller är det till din webbkille? Jag kan inte se vridkurvan på bromspappret, hur ställer jag in min webbläsare så den syns?

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag vill också se vridkurvan, noterade att maxvridet kom en aning senare men hur ser det ut i mellanregistret där man vill ha skillnaden?

Bilen: Länk
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Ser ju riktigt bra ut det där, borde väl ge ungefär samma ökning på en 528? Lutar åt en chippning framåt vårkanten :)
jimmy/bmw
vad är skillnaden på engine power och corrected power ??
al
499
alaska1
118dA-13
Här finns bromspapper på 328! Gå in på

Länk

Blir lite fundersam själv också! Bara för att se om det är riktigt! Men jag TVIVLAR! Men det vore kul att testa och se om man får lika bra rsultat som Autopower fick! Dyrt test dock om det inte ger det man önskar *s*!

Så 15hk och nm med samma bränsle?
al
499
alaska1
118dA-13
Ja det är ju frågan, vad gör oktanet och vad gör chippet! Alla chippsgubbar redovisar ungefär samma siffror och vad jag sett rekommenderar de byte till 98 oktan ,ibland skriver de högoktan!

Men Autopowers test och testet på bana i England verkar vara opartiska!

BMW 523 E39 bilen kördes med 98 oktan före/efter chipning fyllt från tom tank. Inga mods överhuvudtaget är gjorda på bilen den är 100% original. Jag återkommer med en spec framöver vad som skiljer 323/523 och 323/525 motorerna. Vissa påstår att det bara är programvaran som skiljer dessa motorer åt och att vi därför valt att redovisa den mindre motorn eftersom det är lätt att hämta mera effekt ur denna enbart genom att tanka 525 programvaran i bilen jmfr ex 520, 525, 528 och 540 maskinerna. Jag påstår att det även skiljer andra mekaniska komponenter och återkommer garneterat i frågan.

För övrigt kommer vi inte vidare att diskutera den här testen som vi gjort eftersom det är en perpetum mobile i det oändliga utan slut eftersom man ju faktiskt kan ifrågasätta det mesta om man är på det humöret. Jag önskar er alla en fortsatt trevlig helg. Nu ska vi gå in till grannen X Custom och bygga Porsche racerbil!

MVH/ Qvarnis
al
499
alaska1
118dA-13
Q jag tycker Du gör rätt i att bygga bil! Innan du gör det kan du väl berätta hur jag ska kunna se vridkurvan!

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Vad gör oktanet? En väldigt bra fråga ang optimeringar. Läs förra numret av Bilsport, och se hur man lyckas krama ur hela 2hk och 3Nm mer ur en Passat 1.8t enbart genom att tanka 98 istället 95.

Så med V-power i tanken kan man ju strunta i "placebochipen" =)

al
499
alaska1
118dA-13
Ja att oktanet gör en del är oomtvistat men som sagt hur mycket? Misstänker starkt att det gör väldigt lite på en passat med lågkompmotor dvs med turbo ochh betydligt mer på en bmw med högkompmotor! Den sistnämnda kommer ju att ställa ned sig när det knackar vilket påverkar sväl vrid som hästar!

jimmy/bmw
Är väl på turbo bilar det brukar ge något med 98 oktan vs 95 oktan
Får lyfta på hatten Q

Bokar in mig om en månad, ska ändå till jwr för bromsvätskebyte
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
jimmy/bmw
Är inne på det jag med, men å andra sidan så är det oftast folk som kör N/A-bilar som känner den stora skillnaden mellan bränslena. Oftast så är det också samma folk som känner av effektökningen dom får när de monterar ett 4"utblås också. =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.