AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
35.879

Chiptrimmad sugmotor - fungerar det?

Sida 10 av 12
al
499
alaska1
118dA-13
Jag vet inte om jag borde svara på frågan eftersom den är så dumt ställd och snarare är en insinuation om att du faktiskt vet bäst! Som du säkert förstår har jag som oberoende varken tillgång till olika chipps eller bromsbänk vilket gör att det som kvarstår är effekten av oktanskillnaden! Vad gäller 2 % kvarstår ju ingen sådan efter korrektionsmätningen, möjligen delar av en %! Även ditt bänktest utgår från korrektionsberäkningar och du får ju inte heller med det verkliga vindmotståndet vilket ett test på landsväg får!

Du verkar inte vilja acceptera att det är vem som utför mätningen eller på vems uppdrag mätningen görs som är problemet! Du är väl inte oberoende som själv säljer chipps och dessutom själv står bakom såväl mätning som publicering av resultaten (vilket du inte ens gör i de flesta fallen)!

Möjligen kan ett visst oberoende uppstå om du mäter konkurrenters chipps med angivande av vilket av chippsen som tillhör vilken leverantör, men det förutsätter att du inte deltar själv och inte säljer chipps till just den motortypen! Det skulle visserligen göra dig oberoende vad gäller testet som sådant men inte till avsikten med testet dvs att öka försäljningen!

alaska1:

Du ser det är inte så lätt att förutse alla parametrar i ett test även om man gör sitt bästa som som vi får anta att såväl du som jag gjorde i vårt försök att bringa klarhet. Jag har aldrig påstått att jag vet bäst, tvärtom är jag en bonngrabb från Småland med bara 9 år i grundskola bakom mig som alltid har fått förlita mig på att fråga andra om råd och hjälp. Jag är övertygad om att du såväl intellektuellt som rent kunskapsmässigt är min överman.

jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför du är så stingslig och aggresiv när du skriver. Tror du att någon här - kanske mest troligen jag själv - vill jävlas med dig på alla upptänkliga sätt och vis? Ta nu detta för vad det är värt, en kul minitest för att se åt vilket håll skeppet lutar och inte ett försök att få BMWs testlaboratorium att rodna klädsamt.

Trevlig helg!/ Qvarnis
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hej Qvarnis!

Vi väntar på resultaten! När kommer de?
Om det dröjer på er hemsida, skriv ett inlägg här och beskriv resultaten, så stillar du en del nyfikenhet!
T ex:
Hk vid 3000 rpm
Vrid 3000 rpm
Max hk vid x rpm
Max vrid vid x rpm.
Siffror för originalbilen och efter chippning.

Vänliga hälsningar
ErikB
al
499
alaska1
118dA-13
Stingslig hmm! Ja att det finns ett uns av besvikelse hos mig ska jag inte sticka under stol med! Jag blev exempelvis ganska bekymrad och faktiskt lite arg när jag sammanställde inläggen eftersom resultatet alltför väl representerade en viss chippsleverantör!

Förstår väl vad Ni är ute efter och att det inte ligger i linje med önskemålen med ett ifrågasättande av resultaten av chippstrimningen. Vad jag däremot inte förstår är varför ni inte fort som ögat lägger ut bromspapper på samtliga chipps för att åtminstone undanröja tvivlet om det överhuvudtaget är gjorda några bromsprov!

En eloge dock om det dyker upp bromspapper avseende 523 / 528 på er hemsida och att chipps där sådana saknas inte redovisas med uppgivande med resultat!

kilroy
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara något fel på ett "kul minitest" men det är knappast något underlag man använder som försäljningsargument.

Så länge det inte presenteras trovärdigt material när det gäller effekten av olika chip till olika bilar kan den här diskussionen lika gärna vara vilande enligt min uppfattning.

Jag har aldrig betvivlat möjligheten att få ut lite extra effekt mha chip...frågan är ju bara HUR mycket man får ut. Att betala 2000 riksdaler för ett chip som enligt reklamen ger 15 hkr är möjligtvis acceptabelt men blir effektökningen bara 7 hkr, uppmätt och klart, så är ju affären inte lika lysande. Dessutom är det ju faktiskt en form av falsk marknadsföring.

Jag betvivlar inte det goda uppsåtet hos chiptillverkare men sysslar man med yrkesmässig försäljning så måste både produkten och marknadsföringen höja sig över TV-shopnivån som används för att kränga "Lillbabs bantningspiller med garanterad effekt inom 2 dagar".

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

alaska1:

Tror du att jag ligger bakom att andra skriver om Itsfunchipen i denna tråden?

Jag har blivit lovad papper sedan den 27/1 men inte fått dom. Vad tycker du att jag ska göra åt det, avskeda en kille - webmaster - som redan arbetar gratis?

MVH/ Qvarnis
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Förslag: vi lägger ner den här tråden tills Qvarnis visat bromspapper. För just nu är det mer pajkastning än fakta.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Qvarnis: Du har väl sett papperna som vi alla väntar på. Kan du inte stilla vår nyfikenhet med att presentera resultatet i siffror så länge?
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Om man vågar göra ett litet inlägg i en så laddad tråd =) så visar Active Autowerke i Florida mätningar på sina chip. De verkar f.ö. vara en seriös firma enl. mina kontakter med dem...
Samma grej gäller Lennart Köhler vars rykte talar för sig själv i Bmw kretsar. Inga mätningar men att han överhvudtaget sysslar med modifierad programvara på "standard" bilar räcker för mig...

Mvh.B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
al
499
alaska1
118dA-13
Ja ett av testen på Active Autowerke gav resultat enligt nedan med chippning

Max Power Base 204.3HP @ 6500 RPM
Test 204.4 HP @ 6500 RPM
Change 0.1 HP 0 RPM
Max Torque Base 210.7 ft-lbs @ 4000 RPM
Test 211.2 ft-lbs @ 4000 RPM
Change 0.5 ft-lbs 0 RPM

jimmy/bmw
så här gav ett annat test där

Max Power Base 265.6 HP @ 7750 RPM
Test 278.5 HP @ 7750 RPM
Change 12.9 HP 0 RPM
Max Torque Base 226.8 ft-lbs @ 4750 RPM
Test 230.1 ft-lbs @ 5000 RPM
Change 3.3 ft-lbs 250 RPM
al
499
alaska1
118dA-13
Jimmy har hittat en US version av M3! Jag hittade ytterligare ett test som inte gav någon ökning och ett på en 323 som gav en ökning!

Så de teorier som förts fram här på forumet verkar stämma, dvs 323 är "nedtrimmad" av BMW (US modellen av M verkar också vara nedtrimmad då den ger betydligt mindre standard än i Europa) och i övrigt verkar inte enbart chip ge någon alls eller marginell utdelning/minskning!

Notera att även dessa test inte är gjort av någon oberoende utan av chippsgubbar!

alaska1:

Nu är du ute på djupt vatten, jag ser fram emot att du för detta i bevis.

Menar du med detta att vi valt en 523 för att den var lätt att öka effekten på eftersom den finns i en bättre tunad version med annan programvara från BMW där det står något annat på bakluckan?

MVH/ Qvarnis
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Qvarnis, kan du inte skriva upp resultaten på ett ungefär här nu? Om det blev + 10 hk och 15 nm eller hur det gick?
Är sugen på att chippa min hos er också för att testa men vill se några resultat iaf så jag vet att det inte är HELT bortkastade pengar.
al
499
alaska1
118dA-13
Sluta nu tramsa Q - du ska inte kasta sten i glashus! Det har på forumet förts fram en hypotes om att en del motorer är nedtrimmade och det är en hypotes som förts fram sedan 1950 talet kring vissa motorer! En hypotes kan beläggas eller förkastas och i det här fallet är ett sätt att göra det är genom att göra ett bromsprov!

Vad som skiljer en hypotes och fakta är att fakta skall vara riktigt och testat medan hypotesen som ska testas och beläggas innan den blir fakta eller förkastas!

Detta att en del motorer ger mer effekt än de officiellt ska ge är en hypotes till skillnad från de på din sida redovisade siffrorna som du presenterar som fakta, dvs riktiga! Jag har inte heller formulerat hypotesen utan det har som du kan läsa på forumet formulerats av andra här på forumet!

När du presenterar siffror på uppnådda effektökningar på det sätt du gör är det rimligt att du också kan belägga riktigheten i dem, vilket du emellertid hitills inte gjort! Jag saknar helt enkelt något som belägger de siffroror som du redovisar!

Så Q sluta glida nu och kom fram med bromspapper på dina effektsiffror!

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Q, jag tycker helt ärligt att du skall ta denna tråden med en klackspark, skratta åt alaska sedan ta en Fredags bira.

Inte lönt att försöka med något i dagens samhälle. Bara lägga sig ned och dö.
al
499
alaska1
118dA-13
J det var en vettigt ide från dig, med ölen *s*!

Ha en trevlig kväll alla och ta en bira *s*!

alaska1:

Testa din hypotes, det är en bra ide. Får jag fråga hur du har tänkt dig att gå tillväga eftersom du verkar vara en metodsik man?

Några andra skrönor från -50 talet du vill dela med dig av?

MVH/ Qvarnis

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Resultatet klart!!!!

Det blev 15.4 hk med itsfun chippet. Se länk...
Länk
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Se där.. Då var det klart eller?

Jag är en ny It´s fun kund iaf. Det gjorde ni bra Quarnis med crew.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.