AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
35.880

Chiptrimmad sugmotor - fungerar det?

Sida 1 av 12
Grubbe
Länk

Svar ja! :)

Det sägs att dom nu skall ta sig an en Bmw 523 e39 med lika positivt resultat.

Men troligtvis lär den ju bara gå sämre eftersom att det är en Bmw, eller?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Man kanske ska bänka bilen före och efter för att se?
Grubbe
Det är precis vad dom gjorde i exemplet ovan och samma sak skall inträffa med en Bmw 523 E39.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Varför ska det göra det? O varför just en 523 e39?

Finns nån sorts artikel eller?
Grubbe
www.itsfun.nu tar fram och säljer trimchip till bilar.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jo...?

Men det vet väl folk redan...?

Jag undrade bara, vad är det som säger att det ska funka? Skulle vara prisvärt om det gjorde det!
Z3
132
Z3MCoupé
Z3 M Coupé -00
Audi A4 AVANT 2.0T SportQuattro -06
Volvo XC60 D4 -17(tjänstebil)
Det är ju bara kul om de kan klämma fram ett par extra kusar ur en så pass vanlig bil som en 523.

Jag har funderat på att lämna in min bil till dom i vår när bilen tas fram ur garaget.

Jag vill mest ta bort fartspärren, men skulle några extra hästar hitta in i stallet så är jag mer än nöjd.

Ångrar lite att jag inte fixade det under bilsportmässan, då de hade rabatt.

mvh
///Andreas
Vi har ju tjatat länge här om att vi ville se bromspapper före och efter chip, så resultatet ska bli mycket intressant. Det är ju positivt att Its fun har tagit kritiken på allvar och nu vill bevisa att produkterna håller vad de lovar. Jag väntar med spänning iaf!

____
Reach the door with a breath and a scream.
He
97
HerrRennen
BMW M Coupe
Jag ska chippa den hos qvarnis, men då blir den optimerad för 98 och 99 oktanig fuel... 340 hk 278 km/h... äntligen blir jag inte försenad till jobbet
Z3
132
Z3MCoupé
Z3 M Coupé -00
Audi A4 AVANT 2.0T SportQuattro -06
Volvo XC60 D4 -17(tjänstebil)
HerrRennen<--
Ska vi kolla om vi kan få mängdrabatt? ;) ;)

mvh
///Andreas
Grubbe
e34brilliant: 99% av användarna på Autopower hävdar bestämt att en chiptrimmad sugmotor oftast går sämre än med original programvara.

Länken jag postade ovan indikerar ett positivt resultat utav en chippad sugmotor.
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Intressant att de äntligen tar fram lite seriösa papper på effekterna, det rör sig ju inte om några våldsamma effektökningar det ligger ju runt 13%. Frågan är ju hur mycket lufttemperaturskillnaden stod för av de 26hk extra?

Jag är fortfarande skeptisk till om det är värt så mycket pengar för en skillnad man knappast känner.

/Fredrik
Grubbe
Dmi: Det skiljer ~1grad i temperatur. Men det är oväsentligt, bromsbänken korrigerar för eventuella temperaturskillnader. Sen är det upp till var och en att bestämma hurvida det är prisvärt eller inte. Faktum kvarstår dock att 26hk plus på en sugmotor är väldigt väldigt bra och raka motsatsen till vad människor i regel brukar häva ur sig.

P.S Sen är det väl inte så mycket pengar det handlar om va. ;)
Skulle vara intressant att i samband med detta även se mätningar av acceleration.
Inte bara toppeffekt. T.ex. 100-200, 80-160 så att man ser att det inte bara har med ökat varvtalsstopp att göra.

Mvh,
/Wille
Grubbe
WilleW: Som du ser så har varvstoppet höjts med 40rom och effekt och vridkurvan ser väldigt jäma och fina ut med tanke på motortypen. Så Accelerationen har garanterat ökat.
Precis, så varför inte mäta det? Om man ska visa "vanliga" människor prestanda förbättringar är det väl lättast att tala klarspråk d.v.s. mäta prestanda förbättringar och skriva ut dem. Det i motorpress vedertagna 0-100 kan också få vara med på ett hörn, men mest intressant är de högre farterna såklart.

Mvh,
/Wille
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bara för att chiptrimning ger mer effekt på en motortyp, säger det INGENTING om det ger motsvarande effekt på en helt annan motortyp!

Type R är en ganska speciell motor...

Hoppas bara att man genom effektökningen inte har fått sämre avgasrening etc.

Har man gjort andra modifieringar på bilen?

Principen är bra att man kan "styrka" effekten av trimchipet, men man bör ändå vara kritisk till informationen och definitivt inte gå på snacket om att det ger lika mycket effektökning i andra motorer utan svart på vitt.
Man bör även vara kritisk till om förutsättningarna i övrigt är samma (t ex byte av avgassystem, luftfilter, tändstift etc.).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Grubbe
WilleW: Jag tror bestämt att det intressanta är den eventuella effekhöjningen. Accelerationstider är svårmätta då hundratals faktorer spelar in så det är i det närmaste omöjligt att prestera rättvisande uppgifter - även om du tycker att det är intressantare.

Jag tror att dom flesta anser att ett bromspapper är att "tala klarspråk"... Men jag vet ju inte. ;)
Grubbe
Johan B: Testbilen var i övrigt helt original vid bromstillfället både före och efter chip.

Du har rätt i att det kan slå olika ut på olika motorer, men än så länge visar som du ser resultaten till det positiva. ;)

Ingen i denna tråden har hävdat att ett chip ger en "universiell effektökning" som man kan tillämpa på alla motorkonstruktioner.
Grubbe
Johan B: En annan grejj. Eftersom att du säger att Hondan har en "rätt speciell motor" - med det antar jag att du menar att den är relativt högvarvig och har en hög liter volym? Kan man kanske anta att se liknande reaultat med t.ex Bmw:s M-motorer? Dom har en snarlik karaktär och litereffekt. Jag antar att vi aldrig får veta föränn någon sätter sin M3/M5/M6 i bänken före och efter. Men jag tycker att detta bromsdiagram delvis slår hål på myten om att en sugmotor är meningslös att chiptrimma.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom man har en helt annan konstruktion för de variabla ventiltiderna etc. i motorn jämfört med BMW:s motorer, tycker jag personligen att man INTE bör dra några slutsatser om att detta skulle indikera att även BMW:s motorer får märkbart mer effekt!

Har man gjort emmisionstester för att se att motorn inte fått märkbart sämre avgasrening, vilket är en viktig parameter att ta hänsyn till vid motorstyrningsprogramering - som i högsta grad kan påverka effekten negativt om man "tvingas" strypa effekten för att klara reningskraven?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.