AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.080

Genesis DA-100 problem

Sålde ett Genesis Da-100 steg till en person härom dagen. Steget köpte jag för ca: 1år och det har fungerat utan några somhelst problem. Men när personen jag sålde det till ska provspela så funkar det i typ nån sekund sen så går det en 25Amp säkringen i steget. Jag använde en 10kvmm ström med 40Amp säkring och han använde en 21kvmm ström + 60Amp säkring. Vad kan det vara för fel? Är det vanligt att steg går sönder när man skickar dem? Jag pakiterade steget som bara den för att det skulle tåla stötar. Några förslag?

MVH
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det låter ju skumt.Att det skulle gå sönder i frakten har jag svårt att tro.Han har kanske kopplat in det fel..

hjorten
Precis va jag sa oxå men hur lätt är det att bevisa det då? Han hade kollat allt 3gånger och hans andra steg funkade som de skulle. Kan man se på något sätt att det har varit fel inkopplat?

MVH
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det enda sättet att veta om det varit fel inkopplat är att mäta upp det.Då lär man ju få reda på om det finns några brända komponenter..Jag har själv både köpt och sålt slutsteg via frakt och det har aldrig varit något som gått sönder.Han måste ha klantat sig på något sätt..

hjorten
Eftersom han tydligen har andra steg också så kan du ju be honom sätta in sladdarna från "ditt" steg i ett av de andra och se vad som händer.

Fast om han har klantat sig och sedan fixat det, för att nu försöka skylla på dig, så hjälper det ju inte.

/ Fredrik
Ulke
Har han kopplat in det flera gånger o provat? hur länge spelar det utan att säkringen går? Kan han spela på låg volym utan att det går säkring? Om han tar bort lågnivåkablarna och bara låter det vara igång, vad händer då?

Har han något efter högspänningsdelen dvs. på högtalarutgångarna som kan vara kortslutet eller nära inpå?

Dessa steg är av typen som ger mer o mer effekt ju lägre impedans/resistans lasten har och ifall det är nära kortis i någon högtalare eller på vägen dit så kan det innebära att säkringen går...

//Ulke
Fick detta svar ifrån honom:

"Idag var det dags att koppla in steget till det nya amega kittet. =)
Pluggade in, startade huvudenheten, en snabb ton ur högtalarna o sen tvär
tyst... Hmmmm...
Kollade steget. Ena dioden var släckt o andra glödde från och till...
Kollade huvudsäkringen, hel. Kollade säkringarna i steget, ena hel andra
kass... jaha tänkte jag o bytade ut den dåliga.
Startade CD'n igen... likadant denna gången. En snabb ton sen dött...
Samma säkring sönder igen..."
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Han får mäta lasten på den kanalen som säkringen löser ut på, kanske kortis eller nåt. Köpte ett trasigt JBL gts 600 engång som gjorde exakt likadant, och det steget var man tvungen att reparera

//Simon
Fick tillbaka mitt slutsteg. Inte kul att skicka iväg ett fungerande och få tillbaka ett trasigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.