|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har under hela förra sommaren haft vibrationer när jag bromsat lätt när jag bromsat hårdare har inga vibratiner uppstått. Bilen besiktades i höstas utan anmärkning, har även haft bilen inne hos BMW tidigare i höstas och där hittade de glapp i det mittre styrstagen samt en P-ända, vilka byttes. De gick igenom samtliga bussningar och hade inget att anmärka på. Jag har sedan varit under bilen ett flertal gånger och inspekterat utan att igentilgen hitta några konstigheter. Men så innan jag ställde av bilen tror jag att jag hittat något intressant. Jag fann ett litet dock ytterst litet glapp mellan utgående axel på servon och Pitman armen (styrarmen). Jag drog åt bulten ganska hårt och gav mig ut för en provrunda och märkte att vibrationerna var borta till 90 %, dvs de mycket små vibrationerna som fanns där kunde jag leva med (tillsvidare i alle fall). Jag körde med bilen i ca. 1 vecka och trodde att jag löst problemet när vibratinerna allt mera kom tillbaka. Jag orkade inte hålla på mer innan bilen skulle ställas av för vintern. Men nu börjar det bli hög tid att åtgårda vibrationerna då våren börjar nalkas, ja det är inte så lång tid kvar, jag längtar efter att få ställa på bilen och då skall den vara vibrationsfri vid lätt inbromsning. Så nu till min fråga: Finns det någon här på forumet som har bytt pitman armen (styrarmen) på en M5 E34? Jag tycker det ser ut som om man måste lossa på hela servot för att kunna demontera pitman armen, eller går det göra på något smidigare sätt? Denna torde vare en av felorsakerna till att jag har vibrationer vid lätt inbromsning då vibrationerna i princip försvann när jag drog år bult och mutter. Jag pratade även med en kompis som hade haft samma problem och det visade sig att förbandet hade släppt efter ett par veckor och vibrationerna kom tillbaka, han löste detta genom att använda låsbrickor mellan bult och mutter och sedan var vibrationerna borta. Men jag hade tänk att gå lite längre dvs. att demontera pitman armen och inspektera dess splines och splinsen på utgående axel ur servon. Det är bara att hoppas att BMW tänkt till och gjort utgående axel i ett mer hållbart material än pitman armen så att denna slits istället för axeln. Jag har vid det här laget läst de flesta inlägg här på forumet ang. vibrationer vid lätt inbromsning. Det verkar som att många inte blivit kvitt sin vibrationer även fast de bytt de vanliga sakerna ss. casterbussningar-/stag, bromsskivor-/belägg, hjälpstyrarmsbussning mm. Det finns i alle fall inte många besked om hur det blivit efter div. byten. Jag var även i kontakt med BMW idag och pratade med en av deras mekaniker och han hade aldrig bytt en pitman arm på en E34. Kan jag gjort en ny upptäckt ang. vad som orsakar vibrationer vid lätt inbromsning eller upptäcks vibrationerna via glappet och att den primära felorsaken igentligen är något annat ss. ex. casterbussningarna? Finns det någon som har kunskap om detta problem är jag idel att höra (läsa). Mvh. Bjarre | |
|
Tjena Bjarre! Inga större problem att lossa och inspektera, men du måste ta lös hela styrväxeln för att kunna göra detta. Har aldrig hört att splinsen på pitman armen eller styrväxeln skulle kunna slitas så hårt att glapp uppstår (splinsen är tämligen grova). Läs mer på Länk. Skriv gärna ett inlägg och berätta vad du kommer fram till. /Z-motor |
|
|
Z-motor: Låter jobbigt med att behöva lossa hela styrväxeln, jag läste lite i din länk att förbandet till pitmanarman skall dras med hela 140 Nm. Är du säker på detta och vart kommer de uppgifterna ifrån? Jag var nere hos BMW och frågade för några månader sedan och jag har för mig att de sa att den skulle dras med 60 Nm. Om den skall dras med 140 Nm så har jag garanterat använt ett förlågt moment vid åtdragningen. Det kanske kan förklara varför vibrationerna kommit tillbaka. Nu när jag tänker efter så kommer jag i håg att ena casterbussningen började se lite "trött" ut den hade spruckit lite och den var ett mellanrum på ca. 5-10 mm mellan "klacken" i bussningn och centrum (lite svårt att förklara) men på den andra var detta "glapp" mindre. Kanske är det så att det är casterbussningarna som är den primära felorsaken och att det i sin tur utsätter pitmanarmen för höga belastningar, så att den vill "släppa" och vibrationerna förstärks. Jag får nog börja med att byta casterbussningar (ev. inkl stag) samt införskaffa ny bult och mutter till pimanarmen och dra med rätt moment (140 Nm). Har även köpt en ny hjälpstyrarmsbussning som jag tänkte byta när man ändå är under och bökar. Går det att känna på casterstagen när man monterat av dem i fall det är lite glapp? Nya kostar ju ändå ca. 1250 kr/st. Bilen besiktades i höstas och då hittade de inget glapp i alle fall. Mvh. Bjarre |
|
|
Ja, du bör kunna känna ett glapp i casterstagen om det skulle vara dåliga, dvs tryckstagen. Men jag tror inte att felet beror på slitna splines eller löst dragen mutter, snarare så beror det på slitna bussningar i tryckstagen i kombination med sliten styrväxel. Och ja, BMWs leverantör av styrväxlar från ZF rekommenderar 1just 40Nm i åtdragsmoment, detta specifieras även på ZFs följebeskrivning för nya styrväxlar - obs för även det beryktade avståndet mellan styrväxelhus och pitman arm som beskrivet tidigare, annars så kan det bli hallabalooo när du plattar in i första böj i 150km/h på småsmulig väg. Z-motor |
|
|
Z-motor: Tack för dina svar, jag börjar med att byta casterbussningar. Mvh. Bjarre |
|
|
Jag hade oxo märkliga vibrationer i bilen i ca 2 års tid utan att någon kunde lösa detta åt mig trots otaliga åtgärder, men nu i somras så tog jag ner bilen E46 328 99' till Hamburg på Autobahn/Affärsresa och passade på att lämna in bilen på en RIKTIG BMW Verkstad, där dem vet var dem gör. Mina vibrationer kändes som om de kom från vänster fram, symptomen var identiska som "Bjarre" beskriver det. vibrationer kändes i lägre farter vid lätt inbromsning skakningar i ratten som följd men avtog vid högre farter. Värt att notera, då hade jag redan bytt till nya slitsade skivor fram, så dem var inte slagna och som många påstår slitsade skivor slår sig dessutom aldrig. Men vibrationer varde det men inte pga skivorna. Vad de gjorde på bilen var följande: De bytte vänster spindelled samt bakvagns bussningarna vilket dem även fick justera bakvagnen därefter och NOLL Balanserade HÖGER FRAM Däck! Noll balansering?? att däcken tittar rakt fram tyckte jag att han sa på knakkig Engleska.. För tydligen är det bilens balans punkt enligt dem? (Det var tydligen hemligheten med det hela)? Nu är det vibrations fritt äntligen och bilen är som en dröm på vägarna och på Autobahn :) För närmare information skulle jag kunna lämna ut denne herres nummer, Mannen vet vad dem flesta felen är efter en kort beskrivning innan han ens tittat på bilen! Det är andra gången BMW Hamburg har imponerat på mig med sådana fel som BMW i Svedala har stått handfallna inför dvs 2/2 gånger. Jag har flera storyssar att berätta :) //Rop the driver |
|
|
Robertg71: Ja det är konstigt att man skall behöva ta sig ner ända till tyskland för att bil av med "lite" vibrationer... Om jag hade kunnat prata tyska hade jag gärna tagit tel. nr. till denna man och hört mig för lite. Som sagt så börjar jag nog med att byta casterbussningarna så får vi se vad som händer. Men det kanske är lika bra att byta i princip samtliga bussningar i fram och bakvagn då dessa borde gjort sitt på 12 år och 15000 mil, eller?. Silentblocken brukar ju kunna göra underverk när dessa byts så det får nog i alle fall bli de med. Mvh. Bjarre |
|
|
Återkom gärna, berätta hur det har gått. det är alltid bra att veta. //Rop |
|
| Robertg71: Jag återkommer med svar till våren! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.