AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.488

Vad har ni med EXTRA i bilen vid långfärd?

Sida 1 av 2
Kommer att bila ner i europa i sommar och gick i tankarna om vad man ska ha med sig i bilen som extragrejer...
Kommer att åka 523an ner...

Vad jag kunde komma på var iaf... Varningstriangel och reservdäcket (ligger ju alltid i) men sedan olja, extra kylvätska, en liten reservdunk m bensin, reflexväst, spolarvätska...

Ska man ha med verktyg och sånt också till en såpass ny bil? vad skulle kunna gå sönder?`bilen är en 523 touring -00

Är det större risk att nåt går sönder när man åker långt på det sättet och vad bör man ligga i för fart om man är rädd om bilen? är 130 km/h en bra fart? kan ju knappast vara hälsosamt att marscha i 180 km/h hela vägen...

Medlem i Farsor med BMW
Ficklampa är alltid bra. :)
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Silvertejp och ett rör med blandade buntband ifrån Biltema ;-)
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Min bil har förvisso 15 år på nacken men tycker endå det finns lite sjyssta grejer som man kan ha med. Här är min lista förutom saker som bilen är utrustad med (nöd verktyg, reservhjul, domkraft, triangel, första förbandslåda):
*extra fläktrem (sparade min gamla)
*1 liter olja
*liten hylsnyckelsats
*extra glödlampor, säkringar
*brandsläckare
*reservdunk (när jag skall på långtur på nya vägar)

Jag har marschat 200 (nått toppfart flera gånger under turen också) till jönköping från malmö. Bilarna är byggda för det! Annars är det bara att se till att gå igenom alla slitdelar och byta saker som håller på att gå sönder.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Att ligga i 150-180 är inga problem med en sån bil.. Dessa bilar är byggda för dessa hastigheter! Min pappa var i München i helgen och hyrde en Mercedes C220 CDI, och fast han körde 180 km/t en del, vart han omkörd av en massa liknande bilar!

Tänk på att ta med en gul varningsväst i fall du är tvungen att stanna och byta däck eller liknande! Det är lagkrav på det i vissa EU länder!

Brandsläckare! Ta med den och skippa bensindunken. Både farligt och otäckt att ha en reservdunk med bensin i bilen!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har varit på 4 längre Europaresor sedan 2002 med E30:in. Har haft med mig silvertejp, verktyg, slangklämmor, termostat, remmar, säkringar, olja, låsspray och lite annat smått o gott. Har aldrig behövt nåt av det egentligen. Men det är ju en trygghet att ha med sig lite grejer.

Ett missöde var att generatorn slutade ladda i Chamonix Frankrike. =Långt hem! Dum som jag var så köpte jag ett batteri till och en laddare. Å laddade batterierna på hotellen. Räckvidden blev ca 50-60 mil per dag. Å det tog ett tag att komma hem. Naturligtvis skulle jag ha stannat på en verkstad i utlandet så här i efterhand! Men generatorfelet berodde på slitage. Hade jag haft med mig reserv kol/laddregulator så hade jag nog klarat mig.

Att jag inte kom på att jag kunde köpa kol/laddregulator i utlandet beror på att mina bilkunskaper var mer begränsade då än idag.

Osså har jag fått soppatorsk på autostradan i Italien en gång. Pinsamt!
Hade litat blint på att snittförbrukningen på färdatorn/trippmätaren synkade med varandra. Helt plötsligt var det soppatorsk! Fy fan vad rädd jag blev först att bensinpumpen lagt av. Men kom på ganska snabbt att det måste vara en vanlig soppatorsk. Hade naturligtvis ingen reservdunk med mig. Så det rekommenderas!!! Ställde ut varningstriangeln och försökte få några folk att stanna. Men inte. Fick åka Autostrada-Service-FIAT till närmsta mack (3km längre fram). Å min italienska är lite ringrostig så det var pinsamt.

Hur som helst. Drabbas aldrig av panik. ALLT löser sig förr eller senare oavsett om man har reservgrejer med sig.

mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ps. T o m i en E30 kan man marschfart på 180 km/h utan några som helst problem. Har 142 km/h enl färdatorfart som snittfart Dresden-Lübeck. :)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
en back öl
har följande grejor i bagaget, oavsett långresa eller inte!

ficklampa
silvertejp
startkablar
bogserlina
olja
vatten
fläktrem
domkraft (en mindre RIKTIG variant)
fälgkors
10 liters reservdunk
dasspapper
säkringar
filt
reservhjul
varningstriangel
brandsläckare
handskar

det var nog det hela tror jag...

MVH
Johan K
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Åker inte längre än vad bussen går utan en vattenpump o verktyg för att byta den, så länge jag inte har nån koll på statusen på den som sitter där.
En verkstad kan man alltid hitta, men en vattenpump kan vara knivigare på stört.

///MVH Hasso
Länk
le
234
leszek
BMW 535 -88
dd: Det var den bästa!!! Skiter sig allt kan man alltid rycka ut stolen ur bilen, vända den mot solnedgången och korka upp! Då leker livet!!!
Stavros: Känns det inte lite roligt att åka med 325an till "hemlandet" igen?..:) Åkte själv e30 325 touring för ett år sedan... men har som sagt bytt till en 523 -00 nu... I vilket fall så är man alltid lite orolig att nått ska gå sönder... men man får väl bita ihop... verkstäder finns ju lite överallt...

Sedan förstod jag mer hur 325an fungerade än 523an... har t om lyft toppen på 325an något som jag aldrig skulle göra på 523an... :/... s¨å sätt är det lite negativt med nyare bil
le
234
leszek
BMW 535 -88
Hur fungerar det med försäkringar och omhändertagande om något skulle gå fel?? Hjälper försäkringsbolaget när det gäller gamla bilar som min tex. som redan gått 30K?

Vet att när Far min smällde sin splitt nya Mazda i Polen så räckte det med ett samtal så hade vi blivit hemskörda och två timmar senare stod en ny lånebil (Mazda) utanför min Farmors port! Det är service det. Farsans Mazda blev hemskickad omgående så att den blev färdig 1 vecka efter att vi kom hem från semestern!
le
234
leszek
BMW 535 -88
Hur fungerar det med försäkringar och omhändertagande om något skulle gå fel?? Hjälper försäkringsbolaget när det gäller gamla bilar som min tex. som redan gått 30K?

Vet att när Far min smällde sin splitt nya Mazda i Polen så räckte det med ett samtal så hade vi blivit hemskörda och två timmar senare stod en ny lånebil (Mazda) utanför min Farmors port! Det är service det. Farsans Mazda blev hemskickad omgående så att den blev färdig 1 vecka efter att vi kom hem från semestern!
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Bmwfreaken har ju en bra lista. Själv skulle jag lägga till:

- Punkaspray
- Bogserlina
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Toapapper+trasor , man behöver ju bara lyfta på huven så måste man självklart pilla/känna på något också blir fingrarna skitiga+ många motorvägs toaletter inte alltid är i tipptopp direkt.
Njuren
navigation?

BMW - i nöd och lust?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Länk

___
Vagnparken: Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Min expressokokare med tillhörande thermokopp är ett måste!

Och en massa musik! Klart viktigare än linor och vattenpumpar!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Medel för att få bort alla jädra insekter som etsar sig fast i lacken.
/M

Min bil:
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Packning? Vart gör ni av den grabbar? :)

Glöm inte att packa varningstriangel och varselväst längst bak, längst upp i bagaget. I resevhjulsbaljan, under familjens semesterpackning för ett par veckor, gör dom ingen större nytta när bilen har gett upp efter nån mörk, regnig landsväg. Varför är det förresten alltid mörkt, regnigt eller svinkallt när en bil havererar?

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.