|
|
|
|---|---|
|
har problem med en tjutande vid kalla temperaturer, trodde att det först var bromsen som låg på, men så var inte fallet, ljudet uppkommer vid belastning av motor, kan det vara ngt lager vid generatorn som gnisslar? Så konstigt att det bara låter när det är kallt ute, ngn som vet vad detta kan vara? tack på förhand | |
| Spännrulle kanske? | |
| Blir det bättre när motorn blivit varm? I så fall kan det vara att fläktremmen är torr. | |
|
Hur fungerar spänrullen? arbetar inte den när man står på tomgången och varvar oxå? det låter bara när man kör, och mest mellan 2000-3000 rpm... Motorn är på normaltemp, fast det går ju ganska fort dit. Men jag tycker att det slutar när man kör längre sräckor, låter som pipigt, men inte hela tiden, kommer och går om man ligger konstant på t.ex. 3000rpm... Om remmen är torr bör det inte tjuta hela tiden då? ....Frågvis, är ingen supermekaniker.... tack på förhand... |
|
TobbeBMW |
Det är ett lager till spännrullen till fläktremmen, jag har haft samma problem, sprejade på lite fett o den blev tyst. Byt den dock så snart som möjligt. |
| Men TobbeBMW om det är ett lager borde det inte låta hela tiden medan man kör? | |
|
tobbe_sund: Jag hade problem med en spännrulle och i början lät det från 3000 varv och uppåt. Började efter en stund, typ 15 minuters körning. När man sedan kört ett tag skrek det även på lägre varv. Ta bort remmen och känn på spännrullen om den glappar mycket, det gjorde min... //Stenback |
|
|
Hej Hade samma problem med min. BMW bytte spännrullen samt sträckaren för att den rasslade + microfilter för tjutandet skull. Nu hörs bara sången från 6:an :-) |
|
| Så alla tror att det är spännrullen? | |
| Enl BMw här i Sundsvall var det microfiltret som orsakade tjutningarna på min bil. Spännrullen orsakade rasslande ljud på tomgäng | |
|
Hade de någon vidare förklaring på hur ett coupe filter till fläkten i coupen kan orsaka tjutningar under huven? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Det är inte mikrfiltret det låter mer som ett mekaniskt tjutande, typ lagergnissel, men jag tycker att om det vore ett lager så skulle det redan skurit ihop, sen är det bara vid belastning av motorn, inte vid tomgångs gasning, man kan få det att låta om man står på tomgången, men det är inte lika ofta man får fram ljudet, mest vid körning alltså!!! | |
| Hade precis det tjutet på min. Tjöt bara när man gasade. Och det var som sagt micofiltret. Det är ju relativt billigt att testa att byta det iaf. | |
|
anteisr Tjöt det bara inne i bilen eller utanför oxå? Kan man prova att köra utan mikrofiltret eller vad händer då? |
|
| Jag var aldrig ut och lyssnade så jag vet inte om det tjöt ute men i kupen så tjöt det. Jag vet inte heller vad som händer om man tar bort filtret... Men ett nytt filter kostar inte många hundralappar och det är ju alltid bra med nya fräscha filter. | |
|
Anteisr: Du måste ju vara yr, vet du inte om det lät utanför, hur kan du då vara så säker att vi har/hade samma problem?? |
|
| Japp jag kanske är yr :-) men i mitt fall så det enda som lät på utsidan var rasslet från spännrullen. Jag har nyss köpt bilen så jag var in till bmw och sa åt dom att fixa det bara. Och i mitt fall så var rasslet spännrullen samt tjutandet var microfiltret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.