AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
888

"Lattjo lajban bil" - 740iA eller M3?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tanken är galen. Jag vet. Men jag väljer mellan två ytterligheter och vill gärna bolla några idéer.

Vi har nyligen köpt en VW Polo som stadsbil. Den rullar några kilometer varje dag till och från min frus jobb. Ungarna kan köras till diverse träningar osv. Klockren bruksbil.

Vi har även en 328:a som är sagolikt fin, och den står mestadels still i vår carport. Men jag hade tänkt mig något mer raffinerat. Jag har därför kikat på några M3:or (E36) som jag har ett gott öga till. En kul busbil till sommaren. Men så slog det mig att man kanske skulle satsa på något så vågat som en 740 (E38). Helt annan karaktär, naturligtvis, men en kul semesterbil och långresebil på helgutflykterna. Rena reapriserna - en 99:a kan jag få för samma peng som en M3:a. Försäkring, drift och värdeminskning är väl ganska så lika kan jag tänka mig. Och dessutom går 740:n att använda på vintern.

Nå, hur galet låter inte det?
Inte alls galet!

Men jobbigt att försöka ge dig användbara tips... det hänger ju på vad du prioriterar: långresekomforten eller buskörningen? Försäkring är sannolikt betydligt dyrare till M3.

Jag hade köpt E38. Saknar min :)

Mvh,
Kalle
________
Bilarna: Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Ska du ha bilen för att även åka bekvämt med hela famljen så välj 740

MvH Bmw 4-ever
Hur man än gör är de ekonomisk katastrof att skaffa E38, om man inte har mer tur än skicklighet då.... De är billiga men de tappar fortfarande ordentligt som jag förstår marknaden.
Jag hade letat fräsch svensksåld M3E36 även Cab om de nu är uteslutande sommarbus bil du jagar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
M3:an är ju en otroligt underhållande och rolig bil att köra men komforten är ljusår ifrån en 740.
Som sagt vad prioriterar du? Komfort och lyx eller massiv körglädje med mindre komfort?

Försäkringen på en M3 E36 är helt hysterisk! Alldeles för många nollor! Medans jag kan tänka mig att en 740 är betydligt billigare men fortfarande ganska dyr?

Mvh
Björn

Länk

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Inte lätt att ge ett bra råd.

M3:an blir sannorlikt dyr att försäkra och e38 sjunker fortfarande snabbt som wendtan är inne på.

En kompromiss vore kanske en M5e34 eller en 540is?

Racerbilen: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Wendtan har helt rätt. E38 sjunker som en sten och håller säkert värdet sämre än en M3:a! Men det rör sig om så pass "små" pengar (om ni ursäktar), så jag kan på sätt och vis tänka mig att leva med den risken.

Däremot är jag lite förvånad när det gäller försäkringen. Skiljer det verkligen så mycket om man ställer av den på vintern? Jag måste följa upp detta bättre märker jag.

BjörnB:s kompromiss är på sätt och vis intressant. Men E34:n är snäppet för gammal för mig (ursäkta Kalle!). 540 ... hmm. Jag har haft en, däremot inte 540is - vad menas egentligen med "is"?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
(Tror att det är "iM" som menas...)

Hursomhelst - köp en M3:a, antingen sedan för att få in familjen smidigt, eller en cabbe för fina dagar (ungarna kommer att älska det!) :)
Alternativt importera en billig Alpina B12 5,7 från landet i syd...(Detta för att dels få till mera "bus", men även för att mota Olle i grind avs fortsatt värdeminskning.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det extra M:et står för M chassie, M fjädrar, M krängningshämmare, vet inte om det är nå andra dämpare

//Simon
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Föreslår en M3. E38 ska köras med värdighet. Ska du busköra med en sjua så välj E32 ;)

Wilhelm Svenselius
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nej, jag menar is (inte iM).

Det är en trevlig 6-växlad 540i med vissa delar gemensamma med M5. Chassi osv. nån annan kan förklara den exakta specen.

Tyvärr är modellen lite ovanlig.

Racerbilen: Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Att en 740 skulle vara SÅ mycket dyrare än en 540 har jag svårt att smälta. 740:n ligger en försäkringsklass högre. I gengäld får man en bil som kostade rejält med flis och som inte misstas för en sniken 520.
Om E39 ska vara med i diskussionen tycker jag nästan vi ska snacka M5, men lite mer pengar tyvärr. (Inget ont om E39 540, min lillebror har en sådan och det är trevliga bilar). Kan även tänka mig en 750, men service är dyrare och bilen något dyrare i inköp.

Vill du glida eller gasa?

Jag hade nog valt en E46 cab (ej M3 pga priset) och luftat familjen i till sommaren!

/// Viktor

Mer mos till folket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.