AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.345

Ingen värme, vattnet kokar

Sida 1 av 2
Pe
9
Pez
525i Touring - 93
Hej.
När jag nyss tog en tur med min 525i-Touring-93.
så gick tempen upp till rött och efter en stund försvann även värmen i kupén. Jag svängde in på närmaste mack för att kontrollera vätskenivån, den var ok. även fläktrem satt riktigt. jag lät motorn svalna lite så att jag kunde ta mig hem, nu står den i garaget och jag vet inte vad eller hur jag skall göra, funderar om ev. vattenpumpen kan ha gått.
Om någon har nån idé så vore jag väldigt tacksam för svar.

( ..mitt första inlägg i detta suveräna forum) /
Kolla oljan hur den ser ut .. kolla om vattenumpen glappar för det verkar ju vara väldigt dålig cirkulation på vattnet om du tappar värmen så där .. termostaten?.. vattenpump? fått luft i systemet?

Hoppas det löser sig

Bimmer
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Tjena.
Bor i Gävle jag också,
hör av dig ifall det inte löser sig, så kanske jag kan komma förbi dig
och hjälpa till lite, ifall det behövs. Mvh Micke.
Pe
9
Pez
525i Touring - 93
Tack för svaren.
Jag ska kolla lite senare idag efter jobbet.
Nu blir det tillatt åka kollektivt (Länge sen sist)

Ha en bra dag / Peter
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För lite glykol ?? så kylaren frös är min första tanke.

///MVH Hasso
Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
du skrev att tempen gick upp på rött!efter en stund försvann värmen?du körde alltså ett tag med tempen på rött?tyvärr så spricker toppen skitlätt på dessa bilarna!bara att beklaga sorgen!
su
6
sulle
528IT-99
tja Pez. Hade samma sak på min bil var tvungen och lufta kylaren skit enkelt

Ab
20
Absinthe
525i -95
Kan nog vara vattenpumpen. Gjorde exakt så i min 525 -95. Hjulet som sitter på axeln till pumpen hade släppt så det stod stilla..
Pe
9
Pez
525i Touring - 93
Hej igen.
Tillbaka efter en dags slit.
Jag ringde till Autovation i Gävle.
Dom trodde inte det var någon fara med toppen eftersom det inte utvecklades någon ånga från motorn och det var väldigt kallt ute mao.så kokade nog inte vattnet, och mätaren nådde ju "bara" till den första delen av rött fält.
Däremot trodde dom att pumpen ev.har gått sönder, tydligen är skoveln av någon form av plast. Autovation skall ha ca: 800:- för en ny,men Meca säljer en för ca.600pix, är det någon skillnad på dom tro? i vilket fall såbyter jag både termostat och pump i kväll så får vi se.

Tack så länge / Peter

(Glykolvärdet har jag kollat är ca: -35*)
Ab
20
Absinthe
525i -95
Köpte min vattenpump på OK för 536:-. Den har metallhjulet ist för plast. Byt pumpen och termostaten så fixar det sig.
Pe
9
Pez
525i Touring - 93
Tack för tipset.
Meca stängde kl 17.00 så jag hann inte dit.
(Är det som du säger har du besparat mig några pilsner!!! :)
Dom säljer kanske termostater oxå. och jag som trodde mackar bara säljer mat,godis och en massa skräp nu för tiden....

Förresten.. hur svårt är det att byta pumpen? Jag har halvhyfsade mekarkunskaper..
har ju ägt ett o annat mekarobjekt.

/ Peter
Ab
20
Absinthe
525i -95
Är inte alls svårt, trodde själv att det skulle vara betydligt svårare! Så det ska nog inte va några problem. Jag gick efter den här länken när ja bytte, det underlättar ju när man i förväg vet vilka verktyg man behöver m.m.
Ab
20
Absinthe
525i -95
Oj glömde skriva in länken:)
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Byt termostat när du ändå é där och pillar. Kostar inte så mycket extra.
Jag fick göra samma sak på min 325 och det är väl samma konstruktion.

Hoppas du inte sabbat toppen...
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Bytte min pump (lagerhaveri)+ lite lager och remmar för två veckors sen ungefär,
köpte pumpen på Malte Månson, på den var skovelhjulet av plast medans den gamla var av metall blev lite fundersam men satte dit den ändå.
Annars kan du kolla på mektips tror Hasso har skrivt om et byte på en 3 serie den är bra och utförlig.. gå på gör det själv välj mekartips.. så hittar du det

Bimmer
Pe
9
Pez
525i Touring - 93
Hej igen.
nu har jag börjat plockat isär grejerna.
Termostaten var det inget fel på,jag kokade upp vatten på spisen lade i termostaten och såg hur den öppnade så fint så, men jag byter den ändå.

Nu funderar jag hur man släpper på drivremmen till pumpen (säkert enkelt men har man aldrig gjort det så...)jag har läst lite på forumet, även hasso´s mycket bra beskrivning med bilder och allt. det finns ju fler rullaratt välja på....

/Peter
Ab
20
Absinthe
525i -95
Det sitter ett plastlock i centrum på armen där spännhjulet sitter. Sprätta bort det och sen tror ja det var en inseksskruv där inne som du skruvar på så lättar det spänningen på remmen.
Pe
9
Pez
525i Touring - 93
Nu är jobbet färdigt, det tog en stund eftersom det var första gången.

Pumpen (bakelitskoveln)var totalt sönderfrätt, när jag tog ut den satt inte ens skoveln på plats, så jag fick fiska ut alla plastdelar från motorhålet, vet inte om nåt blev kvar, hoppas det går ändå man får ju bara in några fingrar där.

Jag tycker det gick ganska enkelt med pump o termostat, men remmen tycker jag var lite knölig....

Det enda problemet nu är att det läcker från termostathuset, jag får väl skaffa nån packning eller räcker det med någon form av tätningspasta tro? i så fall vilken sort? Kanske bör man oxå byta själva huset.

/Peter
An
291
Antiloop
E38 728iA
Byt huset när du ändå håller på. Kostar inte någon förmögenhet, men brukar ha en tendens att spricka.
Ab
20
Absinthe
525i -95
Det bästa är väl att byta huset, men jag satte tätningspasta innan jag skruvade ihop det och det läcker då inge för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.