|
|
|
|---|---|
|
Ska äntligen ta mig i kragen och fylla på lite styrservo olja, men kom genast på att att jag har ingen aning vad det är för slags olja. Det är inte den vanliga röda hydralik oljan som nästan alla bilar har. Min var lite mer åt det svarta hållet och luktade på ett helt annat sätt. Och när jag lix är inne på ämnet, visst är det samma behållare som går till både servo och broms? Hittar inte igen min bok som tillhör bilen :) Någon som har ett tips? | |
|
Opps, glömde säga att bilen är en 325 -89 //Mecca |
|
| Efter vad jag förstår så ska du helt enkelt ha ATF i din bil, men att oljan har en annan färg, kan ju bero på att oljan blivit bränd, eller på att någon annan hällt i fel.. | |
| det ska nog va den röda oljan...det har jag i min.... när den gammal så svartnar den....det är inte samma behållare. denna är rund me skruvlock som de står ZF på, iaf på min 325 -88...sitter strax ovanför bromsolje behållaren som väl är mer fyrkantig... | |
|
Behållaren är rätt så mörk i färgen, nästan brun. När man öpnnar på locket så är det en liten sticka som sitter fast på underkant som mäter djupet. Behållaren är placerad framför bromsservon. Oljan luktar lite brännt. Kan det vara så att det ska vara den röda? //Mecca |
|
| just precis den behållaren ja.... ja det är den röda oljan... den oljan du har i nu är gammal o dåli om den är svart och luktar bränt... föreslår att du byter oljan helt och hållet istället för att blanda ny och gammal, det är inte alls svårt att byta den, systemet är självluftande också så det behöver man inte bekymra sig för...finns nog en hel del skrivet tidigare om just att byta oljan om du vill ha läsning... | |
| 320 -89 ska ha grön pentosin chf 7.1 och inget annat. | |
|
Ska läsa i autodata efter maten. Återkommer snart så får ni hjälpa mig mer. //Mecca |
|
|
Vet inte om detta hjälper nått men så här står det i Autodata. Bromsvätska - Typ: DOT 4 Servostyrningsolja - Typ: Dextron 2 Men vafan. Är det inte samma behållare både till styrservo och bromsar? Lite ny på BMW så jag är helt nollad. //Mecca |
|
|
*Dexron 2 menade jag :) Har googlat lite och om jag inte har missförstått det hela så ska det va ATF. Har sökt här på forumet men hittar ingen tråd hur man byter oljan + att lufta systemet. Men om det är som Hagman skrev, att systemet är självluftande så vore det perfekt, men jag vet fortfarande inte vart man tömmer den. //Mecca |
|
|
det är samma behållare till bromsar och koppling, den som är genomskinlig med gul vätska i. du tar loss returslangen från servoburken och sätter den i en konservburk eller liknande. startar motorn och låter servopumpen jobba, du kan vrida lite på ratten så jobbar den lite mer. efter ett tag är stort sett all servoolja urpumpad. då kan du fylla på med lite nytt men pumpa ur det också så att den sista gamla oljan blandas och pumpas ur. sedan är det bara o sätta tillbaka returslangen och fylla upp i burken, starta motorn igen o veva till ändlägena så den självluftar och så att det sjunker undan lite och sen fylla upp igen. kolla några gånger efteråt så att nivån är ok. |
|
|
Tackar Vigg0 för svaret. Detta är den första bilen med servostyrning som jag äger så jag är fortfarande lite vilse. Returslangen? Vart sitter den? Antar att den går från servoburken till behållaren. Eftersom jag mestadels jobbar dagtid så är det mörkt när jag kommer hem, sedan så äger jag inget garage. Så det är lite svårt att se alla detaljer i vintermörkret :) Kan du peka ut vilken slang det är via dessa bilder? Länk Länk Och när vi ändå är inne på ämnet. Eftersom det har försvunnit olja i behållaren så måste det läcka någonstans. Det läker nog inte mkt men det skulle ändå vara bra att ordna det. Vart är det vanligast att det börjar på läka? //Mecca |
|
|
på undersidan av burken ska det vara två slangar. den ena är retur, har för mig det är en liten pil på sidan av burken eller liknande för att markera vilken slang som är vad. den slangen går från servopumpen till servoburken. behållaren med bromsvätska/hydraulvätska har inte med servon att göra. jag skulle börja med att byta oljan innan man tar itu med läckage för att se om det fortsätter läcka. |
|
|
Ok, hur mkt olja behöver jag? Måste veta så jag tar hem nog mkt från jobbet. //Mecca |
|
|
Släpp bult 12 när du ska släppa ut olja, då får du ut det mesta, ratta lite också. Dexron III går bra där Dexron II är föreskrivet, tom. bättre. Har nyss kört ett livslängdsprov på hydraulslangar där 130C Mobil Dexron III (320) får flöda genom slangarna i 1000h, omgivning=100C. Oljan ser mycket fin ut efteråt, bra olja mao. (Nån petrokemist som vill analysera oljan gratis?) Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| ta hem 2 liter....då har du både till att "skölja" med och sen ännu kvar att kunna fylla i... | |
|
Vi hade bara dexron 2 på jobbet, och eftersom det är gratis så tog jag hem 5 liter :) Återkommer efter helgen när jag har bytt och uppdaterar lite. //Mecca |
|
|
BMW med "Kaltland" paket (alla svensksålda och bilar sålda i norra Tyskland) har oftast (men inte alltid) grön Pentosin CHF 7.1 olja. ATF och Pentosin får inte blandas eftersom läckage då kan uppstå. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Som jag skrev någonstans tidigare. Har sökt i Autodata och där står det Dexron 2. //Mecca |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.