|
|
|
|---|---|
|
hur ska man bygga det snyggast och bäst, måste sitta så att huven går att öppna utan problem.. och du som inte tycker att man ska ha extraljus på BMW, JAG VET!! men nu är det SKITdåliga helljus på dessa bilar så jag "måste" skulle uppskatta om nån har eller kan ta en NÄRbild på fronten av en e34, mest intressant under kofångaren.. då jag inte har bilen i närheten själv pga ventilhaveri och packnings byte.. //Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång.. | |
|
Länk /Gunnar /Länk |
|
|
va gäller själva infästningen.. nummerplåten sitter med två skruvar som sitter i plastpluggar i kofångarbalken, jag tog bort pluggarna och satte två genomgående bult (M6x35) med låsmutter bakom (du får ta ner "hasplåten" för att komma åt bakom) i de bultarna satte jag vinkeljärn med vinkeln inåt under kofångaren, och hängde lysena i dem. ska se om jag kan ta en bild ikväll. no brains, no headache... fingerspitzgefühl! |
|
|
en bild vore kanon! tack //Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång.. |
|
|
Ett annat alternativ är att montera xenonljus i original helljuset, det lyser lika bra som några extraljus. Vill du ha riktigt bra ljus, så montera extraljus med xenon, väljer du 2 hella 3000 med xenon så lyser dom garanterat bättre än 4 med halogen. Man brukar jämföra en xenonlampa på 35W med en halogen på 250W. Väljer du hella 3000FF så ta gärna pencilbeam-modellen, den lyser inte så brett, men den lyser grymt långt, samt lyser upp hela vägbanan framför bilen till hela räckvidden. Det är dom klart bästra ljusen jag haft, och jag har provat många, även mycket dyrare modeller. BMW CS #5206 |
|
|
Jag kör med 3 st Hella 3000, en pencilbeam i mitten och två flodljus. Flodljusen riktar jag snett utåt så att de lyser upp vägrenen och skogen ordentligt. Det är ju där djuren finns och jag har flera gånger haft nytta av att ha dem riktade så. Jag skulle rekommendera dig att sätta 2 st pencilbeam i mitten och en flodljus på varje "utsida". Då bör du få ordentligt med ljus både långt fram (varför man behöver lysa 500 m är dock en gåta för mig) och ordentligt ljus åt sidorna. OBS kör med 100-wattslampor! Jag kör med 3*100W i extraljusen, 2*100W i halvljusen och 2*55W i helljusen. Lyset går ner lite på tomgång, men så fort man gasar så får man full lyseffekt. För övrigt har jag monterat ungefär som sign slhap. Sammanfattat (som jag minns det): ta bort skylten, ta bort den svarta plasten bakom, där under sitter en alu-skena med två hål i, borra upp hålen till 8 mm, trä igenom två M8:or, säkra med bult från framsidan så de blir som pinnbultar, borra motsvarande hål i plaststycket, montera extraljushållaren. |
|
|
Vad tror du om detta Länk Har själv tre Hella 3000 i denna på min 735. Det är den bästa lösningen jag sett . Har även byggt om en BMW-regummering (W210) från halogen till xenon. Monterade xenon på hel-ljuset, nog lyser det men det tar 15-20sek innan det är full styrka. Halv-ljuset däremot synes en grym skillnad. Det är billigt att själv sätta på och ta bort ljusen än att någon annan gör det,,, /Mats |
|
|
silvén: nej xenon är för dyrt för mig.. ErikBerg: jo jag tänkte precis som du säger, men jag har 4 pencilbeam istället för 2.. det var det jag fick tag på.. anlima: den där hållaren undrar jag hur du fäst den på bmwn för att lätt kunna ta bort den? själv funderar jag på att ta upp hål i luckorna fram (alt. ta bort dem helt) och bygga ett "snabbfäste där inne.. och det blir förmodligen 4x100w i dem.. ska försöka få tag i blå film att sätta på alla lyktor fram så det bli "enhetligt" någon som vet var man kan köpa det? //Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång.. |
|
|
Det är två plåtfästen som sitter på var sin sida bakom reg-skylten. Allt som syns är två svarta fästen 35x35mm och man får nästan leta efter stabiliseringsstagets kulkoppling som jag satt frontplåten under plastgrillen. Elanslutningen satte jag bakom luckan till (Usch) bogseröglan. Har ett 70A relä 2x10mm2 kabel plus och jord till en 50A kopplingsdon ,köpt på clas ohlson. Från kopplinghandsken till ljusrampen är det 2x4mm2 kabel till varje lampa (3st 3000 FF) med 130W lampor. Jag tror inte det finns något spänningsfall här,,, Det finns nog ingen lika elegant lösning som OL constrution's , men det är klart att den kostar en liten slant. /Mats |
|
| Det tar 20-30sek att montera lyktorna med snabbfästet och nån sekund snabbare att plocka bort. Går att komplettera med låssats. | |
|
Klicka på länken i mitt första svar , gå till "montering", ta fram Ford mondeos monteringsanvisning. Där syns det tydligast hur ljusrampen sitter fast i bilen . Beträffande blåfilm på bilens halv-och helljus så kan det bli problem med SBP. Kolla med Jesperado här på forumet så kan han kanske berätta mer om blå-film. /Mats |
|
|
ok, tack för det. ang blå film, så är den så ljus att den inte syns alls när lyset är på.. så tunn/ljus är den. sett ett antal bilar som har det, så det borde inte vara problem tycker jag på SBP.. men man vet ju aldrig, idioterna där har ju alltid något att säga om något, mest för att dom trivs att vara "regelryttare".. docj finns det ju bra killar här å där.. //Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.