AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
667

Söker ett proffs

Roxy
Har ett klonkande ljud när jag möter upp med kopplingen och skall ha dragläge. Det klonkar även när jag kopplar ur. Klonket kommer från antingen efter växellåda eller i kardanen. Kan även känna lätta vibrationer när jag skall motorbromsa precis när man släpper kopplingen och motorbromsar. Har fått bytt koppling för ett halvår sedan och klonket blev svagare men ändå finns klonket kvar. Har varit på en del verkstäder men ingen kan peka ut var felet finns. Någon som har något tips och kom inte med bakvagnsbussningarna sk silentblock. De är kollade!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har du kollat bussningen till slutväxeln?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Kolla om knutkorset på kardanen innan slutväxeln är glappt och likaså drivknutarna(inre+yttre)+att damaskerna på knutarna är hela. Knutkorset kan du kolla glappet på om du lyfter upp bilen och lägger i en växel och samtidigt vrider lite på hjulen fram och tillbaka(gäller även dom yttre drivknutarna). Dom inre knutarna kollar du genom att dra åt handbromsen och vrider på kardanen.

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
Paap Reeder
Hej!
Jag har haft "ett klonk" när jag skiftat mellan Drive-och Back med ett lätt gaspådrag.
Fann sedan att de fyra bultarna vid bakre knutkorset var för löst dragna. De satt på intet sätt löst när man käande på kardanen men med nyckel var de inte dragna mer än kanske 1-2 kgm.
Jag drog åt dem och ljudet försvann.
M535iA E 28.
MVH /// Paap Reeder
Det var precis som det hände mig ett tag sen. bilen hade konstiga vibrationer när man kopplade ur och bromsade med motor, det kändes precis att sluten att växelåda och borjan att kardanen. och till sista hittade jag felet. det var ett gummiskiva som ligger mellan sluten att växelåda och kardanaxel, den hade spruckit. kolla noga på den. efter byte bilen blev som ny. ingen alls vibrationer.

M535 86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.