AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.019

Rasslande kat

ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej,

Min vänstra katalysator har börjat rassla, inte helt kul.
Jag var dock och besiktigade bilen häromdagen, avgasvärdena var kalasfina..?
När grejorna blivit varama och fina så slutar det rassla och skramla.
Kan det lossna grejor inne i katten som inte fyller ngn funktion?
Väldigt irriterande faktiskt.
Någon ide?

/Pontus

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
själva innehållet"bikakan"kan ju gå sönder i delar,oftast åker dom med avgaserna ut,annars ligger dom och rasslar!!har bytt kattar ibland som varit helt tomma rakt igenom.konstigt att dina värde var så bra bara!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej hajen!
Så var det på min fast i den högra,bedömningen och rådet på Bmw verkstad var att kör på så försvinner den snart ut.Var hos Paap och testade avgaserna och det var helt okej värden.Ska tydligen funka så att så länge det finns 50% kvar av "bikakan" så finns funktionen kvar som renare.Ny originalkatt går på strax över 9000: och du får 600: i pant för den gamla.
Finns eftermarknadsgrejor 1600:.By the way så har min slutat skramla.
Mvh Dic.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej,

Tack för svaren.
Inte byter jag katt så länge bilprovningen är nöjd, och bilen går som den skall. Jag får helt enkelt hoppas på att det blåser ut någon dag.
Om jag orkar någon gång så skall jag ta reda på om kattarna e skruvade eller svetsade (förmodligen svetsade), annars hade man kunnat lossa den och skakat ut det som lossnat.
Nåväl, jag hoppas att det går för mig som för Dic, att det slutar skramla av sig självt...

/Pontus

Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Mitt råd är byt kattar! Har du otur så kan resterna sätta sig på tvären och blockera avgaserna som då istället slår bakåt och då bränner du ventiler, tändstift och tändspolar, och det är bra mycket dyrare än två kattar, jag köpte ferritas racekattar, 12000 monterat och klart. Detta var rådet jag fick av en mycket kompetent bmw verkstad. Bara ett råd. Lycka till hur du än gör.

Förresten kattarna är svetsade.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Måste nämna en sak.. det är inte helt ovanligt att ytterplåten på katten skramlar. Starta bilen på lyft och kolla, bara att bocka till den lite så den sitter fast isåfall.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Jo, jag har kollat skyddsplåten.
Detta är ett helt klart avgas relaterat ljud, det konstiga, enligt mig, är det att rasslet försvinner när kattarna/avgassystemet blivit uppvärmt till arbets temp.
Låter jag bilen svalna av (stoppar maskin en stund) så kommer det tillbaka för att sedan försvinna igen.
Jag får avvakta ett tag och se. Försvinner det inte så anske det e bäst att byta eller skära loss den o skaka ut det som rasslar.

/Pontus

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tjena hajen!
Min rasslade konstant i tre dagar och jag mådde skitdåligt sen försvan det när den blev varm för att till slut upphöra helt.Däremot så har Mattias1 helt rätt att om den/de blir igensatta så är det bara att byta.Skulle vara väldigt trevligt med dubbelpip från Ferrita men just nu så går pengarna till annat.
Mvh Dic.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Hej Dic,

Mitt har rasslat i snart två veckor..?
Vad får man ge för ett dubbelpipigt ferrita, installerat och klart, någon uppfattning?
Jag är en av dom som tycker att det ser väldigt tufft ut med snyggt installerade dubbelpipor bak på e38:an.
Har läst här på forumet att det är väldigt blandade känslor om detta.

mvh

/Pontus

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tror att Scheckheft har bilder på Lazzes vita 740 e38 med dubbelpip,har själv sett den"live"och den bör klassas som en av de snyggaste i landet.Bägge finns här på forumet så de kan kanske länka.
Priset kan nog bara Lazze och Ferrita svara på.
Mvh Dic.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.