AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.260

framvagnsinställning efter caserstags byte?

Amethyst
Bytte båda undre casterstagen samt stabiliserningstag på båda sidor. Har nu vibrationer från 90kmh, Är det framvagnen som behöver ställas in tror ni? Killen som hjälpte mig med bytet tror att det är obalans i däcken som jag inte kände med mina dåliga stag kan det vara så? Mvh Kalle
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Hade du bilen stående på hjulen då du drog åt bulten som går genom casterbussningen??

Man bör göra en framvagnsinställing då man bytt stag..

Mvh/Palle
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Framvagnsinställning är ett måste. Löser förmodligen problemet. Och vad PalleM påpekade är också viktigt.

Är inget profs, men tycker det låter konstigt att obalans i ljulen skulle kunna döljas av dåliga bussningar.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Stalltips: Gör en inställning. kostar inte många hundringar och är värt varje spänn !
Amethyst
Okej. Gör en framvagnsinställning imorgon och skriver hur det gick.

BOOM BOOM BASS
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Måste man göra framvagnsinställning trots att stagen man byter inte går att justera?? Styrstag fattar jag själv att man måste justera efteråt men bakre och främre casterstagen är ju som dom är, ingen justermån alls.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Måste och måste nja är det enbart fast punkter som byts och du vet att bilen funkar för övrigt och inga snedslitna däck eller andra problem så är det nog upp till dig själv.

///MVH Hasso
Länk
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Ok, då var det som jag trodde.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Men det är ju ganska sannolikt att det skiljer någon/några tiodelar mot det gamla staget + bussning, och med tanke på hur kännsligt det är så bör det väl göras. Verkar dumsnålt att inte kosta på 600 spänn i framvagnsinställning när man lagt tusentals kronor på nya armar och stag...
Ba
127
Banditleffe
525i -95 Executive
Usch, säg inte sådär, har precis tjackat castertag för mina sista slantar, hehe :P
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag tror som killen som hjälpte dig har helt rätt, glappet dolde obalans. Börja med att balansera hjulen ordentligt.

Jag håller med Hasso att ny inställning om det inte är några uppenbara fel är bra att ha snarare än ett måste.

Mvh Björn
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
"Jag håller med Hasso att ny inställning om det inte är några uppenbara fel är bra att ha snarare än ett måste."

Men det kan ju vara så att en lite skillnad som inte märks vid vanlig körning kan göra skillnad på om däcken håller 2500mil eller 4000mil. Och det blir ju ganska stor skillnad pengamässigt. Är det värt 600 kronor att leva i ovisshet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.