|
|
|
|---|---|
|
Ja, som rubriken lyder så åkte diffklumpen nästan ända ner i backen på min 518iS -88 igår natt när jag körde hem från jobbet. Som tur var hände det bara 200m hemifrån i låg fart så vad jag sett hitintills i mörkret med hjälp av ficklampa så är det bara infästningsbussningen/diffbussningen som försvunnit, avgasröret räddade nog härligheten från att smaka asfalt men brände å andra sidan sönder ena damasken till drivknuten. Min fråga, sitter diffklumpen på E28 bara med en enda bussning/infästning uppe i bagagerumsgolvet? Har kollat i min Haynes handbok men den är lite otydligt både med bilder och fakta angående just diffens infästning. Har ännu inte krupit under och kollat mer nogrannt i dagsljus, har ingen lust för igår låg jag 1.5h under samma bil och skruvade ihop ett avgasrör och frös som f-sen... ------ BMW CS #04839 | |
| finns två sorter beroende på årsmodell!sitter en st! | |
Paap Reeder |
den sitter med en bult rakt bak samt 4 st M14x20 på "ömsesidor uppe på". Det är antingen själva gummilagret som gått i två delar eller så har bulten trillat ur. Ganska enkelt mek på en GDS att byta bakbussningen. MVH /// Paap R |
|
Bilen är som sagt en E28 518iS -88. Har varit ute och kikat. Bulten är borta men gummit kvar i fästet. Så fästet sitter alltså med 4st M14 och sedan sitter diffen skruvad i en genomgående bult upp i bussningen. Det såg ganska enkelt ut att åtgärda. För att byta den sönderbrända damasken så antar jag att det räcker med att skruva av drivaxeln vid bussningen? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Skruva av drivaxeln vid diffen menar jag förstås... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Samma sak hände mig för några veckor sedan. Anledningen var att gummit i bussningen var torkat så gängorna och bulten åkte rakt igenom. Diffklumpen (antar att det är samma som på min 518iS) sitter med en skruv i "gaffeln" längst bak på klumpen. Denna skruven går in i den fyrkantiga gummibussningen som har en invulkad gänga (den som åkte rakt ignom på min bil). Den fyrkantiga grejen, i sin tur, sitter med fyra skruvar rakt upp i golvet. |
|
Paap Reeder |
... tempo tillbaka! Jag snackade om E28. Ursäkta. MVH /// Paap R |
|
Någon som vet var man köper bussningen? Hittar ingen på varken Motornords eller Bildelsimportens hemsidor. Vet att Motornord har i sin katalog, men den är från förra året. ------ BMW CS #04839 |
|
| Jag tror jag gav lite drygt 700 för bussning och nya bultar på BMW | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.