AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
930

Diffklumpen trillade av!

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ja, som rubriken lyder så åkte diffklumpen nästan ända ner i backen på min 518iS -88 igår natt när jag körde hem från jobbet. Som tur var hände det bara 200m hemifrån i låg fart så vad jag sett hitintills i mörkret med hjälp av ficklampa så är det bara infästningsbussningen/diffbussningen som försvunnit, avgasröret räddade nog härligheten från att smaka asfalt men brände å andra sidan sönder ena damasken till drivknuten.
Min fråga, sitter diffklumpen på E28 bara med en enda bussning/infästning uppe i bagagerumsgolvet? Har kollat i min Haynes handbok men den är lite otydligt både med bilder och fakta angående just diffens infästning. Har ännu inte krupit under och kollat mer nogrannt i dagsljus, har ingen lust för igår låg jag 1.5h under samma bil och skruvade ihop ett avgasrör och frös som f-sen...

------
BMW CS #04839

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
finns två sorter beroende på årsmodell!sitter en st!
Paap Reeder
den sitter med en bult rakt bak samt 4 st M14x20 på "ömsesidor uppe på".

Det är antingen själva gummilagret som gått i två delar eller så har bulten trillat ur.

Ganska enkelt mek på en GDS att byta bakbussningen.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bilen är som sagt en E28 518iS -88.

Har varit ute och kikat. Bulten är borta men gummit kvar i fästet. Så fästet sitter alltså med 4st M14 och sedan sitter diffen skruvad i en genomgående bult upp i bussningen.
Det såg ganska enkelt ut att åtgärda. För att byta den sönderbrända damasken så antar jag att det räcker med att skruva av drivaxeln vid bussningen?

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Skruva av drivaxeln vid diffen menar jag förstås...

------
BMW CS #04839

st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Samma sak hände mig för några veckor sedan. Anledningen var att gummit i bussningen var torkat så gängorna och bulten åkte rakt igenom.

Diffklumpen (antar att det är samma som på min 518iS) sitter med en skruv i "gaffeln" längst bak på klumpen. Denna skruven går in i den fyrkantiga gummibussningen som har en invulkad gänga (den som åkte rakt ignom på min bil). Den fyrkantiga grejen, i sin tur, sitter med fyra skruvar rakt upp i golvet.
Paap Reeder
... tempo tillbaka!
Jag snackade om E28.

Ursäkta.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Någon som vet var man köper bussningen? Hittar ingen på varken Motornords eller Bildelsimportens hemsidor. Vet att Motornord har i sin katalog, men den är från förra året.

------
BMW CS #04839

st
75
stjärnan
118d -08
Alpinvit 5-d
Jag tror jag gav lite drygt 700 för bussning och nya bultar på BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.