AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.897

Stölder av Angeleyes

Sida 3 av 4
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Är det sant att stöldskyddföreningen inte godkänner bmw original larm?? pga siren fel placerad? var ligger den just nu? byta till starkare siren och ny placering där tjuven inte kan komma åt??
Länsförsäkringar godkänner BMW originallarm, åtminstone på 96års E34, larmsystemet bör ju inte blivit sämre på E39, så det är säkert godkänt.

Folk är korkade, i stället för att betala 300kr för en US-stötfångarlist på BMW, riskerar dom sin frid genom att stjäla en från mig, förhoppningsvis hittar jag inte den E34 som har min list, men man vet aldrig(;

Mvh Stephan
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är skönt med ett bra eftermonterat larm! ;)
St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Tyvärr finns det allt för många idioter i samhället, spelar ingen roll vart i landet man får. Dem finns fan ÖVERALLT. :S

Visst är det riktigt tråkigt att det finns sådana efterblivna personer i omgivningen. Suck..
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Jag fick påhälsning av idioterna i somras. Krossade rutan och snodde mina precis nyköpta halogen-angeleyes. Centralt i Vasastan i Stockholm på en relativt vältrafikerad gata.

BTW: Skrev ett inlägg om det här då som spårade ur med diverse hot och plockades bort.

Nu har jag xenon-angeleyes och M-front. För att skydda min E39 har jag vidtagit följande:
1. Nytt larm, DEFA med bra glaskrosssensor
2. Stöldmärkt Angel Eye:sen med bilens regnr. Syns knappt men lär sänka värdet påtagligt vid "vidareförsäljning"
3. PL400 i skruvarna + hammarlack över, både front och lyktor. Går naturligtvis att ta bort men absolut inte lika enkelt som tidigare.

Hoppas jag får ha min bil ifred. Någon som har fler tips?

Avskyr inte dom som köper stöldgods lika mycket som dom som själ... men nästan!

//Mikee
Dom som köper stulna delar är värre än dom som snor, utan kunder = inga stölder, så begär kvitto vid köp av begagnade delar, det är enda sättet att får bort detta besvär.

Mvh Stephan
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Jag hade inte larm originalmonterat, så det första jag skulle göra var att montera ett larm. Jag ringer upp en auktoriserad BMW-verkstad i. låt säga göteborgsregionen, och frågar om eftermontering av dylikt.

Fick då beskedet att detta skulle bli så dyrt och där det ändå inte godkänt av stöldskyddsföreningen.

Såg jag monterade ett larm som var det.

Jag vill inte säga var sirenplaceringen är, då sådan information kan leda till att ännu fler blir av med sina "änglaögon".

Problemet är i alla fall att det går att komma åt siren lätt och oskadliggöra denna i originalarmet. Därav problemet med stöldskyddsföreningen.

Detta har dock en liten "twist", om har godkänd placering, d.v.s. innanför skyddat område,(=under huven), så hör man inte larmet speciellt bra för BMW motorrum är så bra ljudisolerat. Så BMW produktkvalité jobbar emot oss för en gångs skull.
Ironiskt va?

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Keyman: Fick också ett orimligt prisförslag på att eftermontera larm från en BMW-verkstad. Räkna med 25' sa han. Valde istället ett DEFA 400G vilket har en siren som man hör och detta till ett rimligt pris 3200kr monterat.

När jag sedan var inne på en annan BMW-verkstad med ett annat problem så sa han att det var kass att installera andra larm än BMW's, att det ställer till med en massa el-problem och felmeddelanden och att eftermontera ett originallarm inte alls kostar 25' utan mer 10-12'. Huruvida larmen var godkända eller ej nämdes inget om...

___
//Ulf
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
25 tusen för ett larm..hahaha

Att Defa larm ska ge massa felmeddelande osv...det fattar man väl att det inte stämmer??
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
ett Cargard T70c är garanterat mycket bättre än BMW org. larm till mycket lägre pris..

BMW CS #5139
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Ringde försäkringsbolaget. Dom gillar att man installerar larm. Hade ett erbjudande på Cargard T70c eller Defa 750 (tror jag det var) var 2995.

Läste lite om dem här på forumet innan. De flesta hade mycket bra erfarenheter, likaså jag nu. Antar att det beror mycket på killen som installerar larmet. En klåpare kan säkert ställa till men mycket elproblem.

Håller med om sirenen och ljud. Första gången jag provade var när bilen stod på en gräsmatta på landet med skog omkring. Lät inte mycket då. På asfallt här i stan så blev det som tur var ett betydligt tuffare ljud för trumhinnorna.

Mikee
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
BMW verkar inte vara inresserade av att eftermontera saker av någon anledning bl.a. Larm. De verkar ha det för bra, då de kan med löjliga prisuppgifter, skrämma bort jobb de inte vill ha.

Jag tittar i EBA, och där finns eftermonteringsanvisningar för just BMW originallarm, så det är t.o.m. avsett att kunna eftermonteras och inte alls så krångligt som de ville göra sken av.

(EBA=EinbauEinleitung, är ett program som BMW har för att verkstäder skall kunna eftermontera original-extrautrustning. Återförsäljare med nätverk emot münchen använder istället ett system som heter ASAP, tror jag)

---
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Keyman: Eftermontering av larm i e39 sedan, kräver bla demontering av innertak. För mig är det iaf krångligt att eftermontera larmet. Jag vill minnas att det är ganska många timmar för montera larmet. Dock låter 10-12' mer rimligt.

Jag tycker att BMW har eftermonteringssatser till det mesta.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 325ti -02 Automat
olja:
Du har rätt att man måste demontera innertaket, tiden som är angiven för jobbet av BMW är 6,5 timmar. Dock med en standard reservation med att tiden kan variera med skicket på bilen man skall montera, rostiga muttrar, folk har varit inne och rört om eftermonterat själva och ställt till det, men bortsäett ifrån det, så skall det ta 6,5 timmar. Det förusätter nog att man vet vad man gör, är målmedveten och helt enkelt har detta till sitt jobb.

Det enda specialvertyg man behöver är DIS eller motsvarande dock.

---
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Istället för att tvetydligt och konspiratoriskt skylla på diverse "grupper" (som Mongo gör) och diskutera vem det är som snor och varför; varför inte acceptera att tjuvar är ett faktum och har alltid funnits. Det ÄR inte någon ny "grupp" som har dykt upp utan är ett typiskt storstadsfenomen som tyvärr sprider sig och börjar drabba allt fler.

Istället ska man förebygga stölder gnm att:
-satsa på ett extralarm med SMS indikering, typ Cargard T70
-uppdatera sirenen till en sån där industrisiren (så att tjuven får tinitus)
-Och viktigast av allt: parkera alldrig på en mörk och tom gata nattetid! Ställ pärlan i ett garage eller på din gård under uppsikt!

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag kollade in placering av sirenen på på e39 med originalmonterat larm. En långfingrad tjuv har inga som helst problem att klippa kabeln till sirenen. Huvkontakten ser dessbättre ut att sitta väl skyddad

Det blir till att införskaffa extra öronskrynklande sirener. En under huven och en i kupen bör räcka.

Jag vågar knappt sätta dit mina xenon angeleyes (med orange blinkers) utan att bättra på larmet. Nu hoppas jag att mina angeleyes är ärliga och inte stöldgods! Iofs så ingick både strålkastarspolning och nivågivarna + kablage.

/Johan

Visa användare
201
BMW635_Robban
635csi -84
325i -87 Cab
325ia -07 Coupe
330e -21 Sedan
Citat från olja: "Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi."

Vad menar du med detta?

Trodde det var tvärtom. De som kör kombi har penis till att skaffa barn=mer man!?
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Robban:

Riktig man:
Låter hustrun ta hand om ungarna och kör sedan-:)

Fjolla:
Kuvad man som får ta hand om ungarna och åker kombi-:)

Spelar storleken någon roll?

/Johan

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
olja: du kan ju inte mena allvar
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
e34briliant: jag är sällan allvarlig!

/Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.