AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.441

Automatlåda

La
6
Lauders
540iA -93
Hoppas att någon kan hjälpa mig
min 540iA -93 är ibland trög i driven
man är tvungen att gasa till lite för att komma fram,
i övrigt växlar den mjukt och fint.
Någon som kan ha en aning om vad detta kan bero på??
Vad man skall göra för att det skall bli normalt
den har gått 15600mil.

Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Det låter som om du skulle ha en -94 med adaptiv låda.
Har du "snöflinga" på programväljaren till lådan. Om inte, så har du adaptiv låda och då är det en liten plastkula i lådan som är sliten. Dyrt !
Annars kan du ju alltid byta olja och filter några gånger så bör lådan växla bättre.

Lycka till.

Pontus N.
La
6
Lauders
540iA -93
Hej pontus jag har snöflinga på väljaren
kan det vara så enkelt att byta olja +filter
vore man ju tacksam.
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Hej.

Ja, det kan vara så enkelt. Det skulle jag börja med i alla fall.

Pe
6
PeppePeppe
BMW 540 IA-93
Hej,

Har en samma bil som dig, jag skulle nog i alla fall chansa på att byta olja + filter innan du gör något annat. Enl. BMW ska ju inte oljan behöva bytas egentligen... ;-) men... När du gör det , passa på att byta i bakaxel oxå, det behöves i alla fall på min...

Peter.

La
6
Lauders
540iA -93
Tack Peter !!
för den infon hade inte en tanke på det men det är ju lika bra att göra det när bilen är inne och upplyft.
Mvh Tp
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Börja med ett Olje/Filterbyte, glöm inte att om du kör med vanlig dexron II, måste du byta ca. var 1500 mil.
Wilden
Det ska vara dexron III olja i lådan
har precis samma problem på min, den vill inte lägga i 1:an ibland, utan man får gasa lite sakta, gasar man mycket så flyger den i och hela bilen flyger frammåt.

ska byta oilja och filter, får se om det kan hjälpa, inget vanligt fel eller? kan ju vara en oljekanal som är igensatt eller, en kula som är sliten... eller?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Lauders och dannej, jag är mycket intresserad av att få höra om ni får ordning på denna tröghet i startögonblicket, då jag har samma på min låda. Det inträffar bara vid kall motor/låda, annars går den förträffligt. Hade den inne på service precis och verkstaden uppmärksammade "trögheten". De sa följande

- Renovera låda 30000:-
- BMW byteslåda 50000:-
- Byta olja och filter 3000:-
- Sätta i beg låda 15000:-

Efter att ha snackat med dom ett tag så närmade vi oss någon sorts "trolighet", vilket då blev att man inte får upp trycket i lådan tillräckligt fort. Då kan det vara en oljepump som sitter bakom momentomvandlaren och innan lådan som är lite trött.

Jag kommer inte att göra något åt detta då jag står ut med att gasa till för att det skall börja röra på sig, men vill jättegärna veta vad jag skall byta när det blir värre.

Mvh Sune
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Sune_K> Om ni kommit fram till att det kan vara oljepumpen så bör du troligtvis börja med att byta denna. Byt då också olja och filter. Du vill troligtvis inte stå vid ett rödljus påväg till flygplatsen och semester då pumpen slutar fungera och den inte vill lägga i växeln.

MVH
/Jonas
ephmc
Har en 525 tds med automat (ej adaptiv) som hackar lite när bilen är kall, men bara när man står still med driven i. Blev bättre med nya batterier men inte helt bra. Har också upptäckt att skit innanför fälgarna kan påverka lådans uppförande. Olja+filter är bytt men det kanske är oljepumpen då. Är det dyrt att byta oljepump i lådan? Kan gammal olja i bakaxel påverka lådan på nåt sätt?

Patric
jag bytte olja och filter, nivån var alldeles för låg, och det blir bättre, nu beter den sig bara så när den är kall, och det blir inte alls samma ryck som innan ens då...

3000:- kan man ju komma under lätt, oljan några hundra, filter och packning 280 eller 380 tillsammans, minns inte vilket.

50.000:- för en utbyteslåda? låter mycket, vet att en låda till en diablo kostar 80 tusen, och den håller nog högre klass...

ephmc> skit innanför fälgarna? vad finns det innanför fälgarna som kan påverka lådan? fattar ingenting.

bakaxelns olja kan inte påverka växellådan.

men det skada ju inte att ta en titt på den, finns en nivåplugg, bara att lossa och stoppa in fingret och kolla på oljan.

Ni som bytt olja och filter på automatlådan. Har ni sett nån skit? ;-)

Jag menar, missfärgningar, gunk i filtret osv.

Mvh Sune
ephmc
Dannej jag vet inte säkert men saltslask och lera påverkar lådan på nåt sätt. Har aldrig problem med min låda när bilen blivit varm förutom i skitigt väglag.

Patric
nej, det var ingen skit, eller metallspån på magneterna, men oljanb var gammal och luktade inte alls bra, problemet när man byter o0lja är ju att man får inte ens ut hälften, där är ju mycket olja kvar i momentomvandlaren "svänghjulet". så man kan ju byta 2 gånger med 1000 mils mellanrum kanske.

om lådan har betett sig konstigt i dåligt väglag kan det nog mest vara en tillfällighet, har svårt att tänka mig att "miljön" utanför lådan kan påverka, det är endast om det blir fel på kablarna i stort sett, annars är ju lådan ett slutet system.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.