|
|
|
|---|---|
| Tjena,undrar om nån har kört med sommar däck på autobahn vintertid?Måste åka till Österrike men har bara dubbdäck.Undrar om det går annars måste jag köpa däck bara för en resa.Tänkte köra med M5an. | |
|
Ja det går. Enda sättet att åka dit på är ju med sommardäck eller vinterdäck utan dubb. Men jag tror inte det är många tyskar som kör annat än sommardäck så... Du lär ju inte få mer problem än nån annan.;) Däremot MÅSTE du ha snökedjor på vissa ställen i österrike, men det vet du kanske. |
|
|
Precis. Packa snökedjorna bara, och kör på sommardäcken. Det finns inte många tyskar som byter däck när det blir vinter. Jag kan dock meddela att om det blir snö i Tyskland, så kan man ganska lugnt räkna med 3 gånger längre restid än vad man är van vid. Tyskarna kör inte bra i snö, därför kör de långsamt. Så var det i alla fall i mellersta Tyskland. Det kanske förhåller sig annorlunda på mer snörika områden i landet. |
|
| hmm var kan man få tag på snökedjor till 18 tummare? | |
| Tänk också på att snökedjor kan vara förödande för lättmetallfälgar. | |
|
Trevlig bil att åka till Österike i ;-) Ska till Österike i vecka 7 i vår E60, och har vinterdäck på den.. Mycket riktigt att det är lag på antingen vinterdäck eller snökedjor i Österike! Kedjorna måste givetvis inte sitta på alltid, men ska finnas i bilen, och användas vid behov! Tänk också på att det är lagkrav på att ha en gul varnings väst så du syns utanför bilen i fall du måste ut på ngn motorväg! Det är böter om du inte har med dig en sån väst! Kör försiktigt! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
sim: gäller det även turister? |
|
| ja jag vet,man måste ha gul varnings väst och brandsläckare i bilen | |
|
CIM: Yep, det gäller alla som kör i Österike. Lagen stiftades år 2005. Vad gäller brandsläckare vet jag inte. Men det är riktigt bra att ha, speciellt om man är förste man på någon olycksplats... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Kan man inte hyra vinterdäck utan dubb? | |
| hmm bra ide,nån som har orginal M5 fälgar med vinterdäck o hyra?:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.