|
|
|
|---|---|
|
hej på er! Det är snart tid att lämna in min 328ci E46 för inspektion 2. Ringde min lokala Bmw-handlare och fick ett pris på 6500:-. Ifrågasätter inte priset i sig, men däremot så kostade Inspektion 1, 2946:- hos samma firma. När jag tittar i min service bok så står det att Inspektion 2 är en Inspektion 1 samt följande extra punkter för min bil: Byte av tändstift och byte av luftfilterinsats i insugningsluddämparen. Är det verkligen så? Är det den enda skillnaden dessa 2 extrapunkter? Motiverar detta isåfall en skillnad i pris på 3500:-? Mvh Maco | |
|
Någon som kan det här med service? Maco |
|
| Sökfunktionen är lysande, sök på inspektion och du hittar massor med träffar.. t ex den här: Länk | |
|
T länken du la upp på Jarls bilservice, är priserna där aktuella? Tycker bara att de var så mkt billigare än vad jag fått här på BMW i Umeå. Ta er en titt: Länk |
|
|
ja det r aktuella, men du kan inte jämföra Jarls med aukt. BMW.... ___ Vagnparken: Länk |
|
| BMW är dyrare, det är jag helt övertygad om.. men innehållet i inspectionerna är säkerligen samma.. som sagt, sökfunktionen är rysligt bra på forumet och man hittar ofta "hyllmetrar" med läsning i många ämnen. | |
| Förresten, kostade verkligen inspektion 1 bara 2946? Är det inte oljeservicen som kostar det.. | |
Helga |
Ja fy f-n vad alla auktoriserade verkstäder kostar skjortan. 1000 spänn i timmen för en "skoltrött" 19 åring med "fordonstekniska" kunskaper. Men är inte Jarls priser exkl. materiel. Olja, filter o dyl? //Helga |
|
Vissa delar är dyra.... Läste någonstans att stiften kostar typ 150 kr/st = 900 |
|
|
Hade min på inspek 2 hos Jarls i höstas. Kostade runt 3000:- om jag inte minns fel.. . O tro det eller ej, bilen fungerar fortfarande fast att det var så mycket billigare. Varför skulle Jarls vara sämre egentligen? Använder samma stift och filter som BMW, bara det att dom bara tar hälften så mycket för abetet.. det gör prisskillnaden. Hade även min förra 325a inne där på service och den funkade oxå hur bra som helst efter det.. så dom är att rekommendera. // M.v.h. Spajjjs |
|
| manowar: Har du kollat med Ersboda Bilservice? Där är man rätt duktiga på BMW, prisbliden kan dock vara lite ojämn... | |
|
Mugge: Varför kan man inte jämföra Jarls med BMW? Jarls använder visserligen Agip helsytes (godkänd av BMW) som kostar mindre än BMWs Castrol olja men annars är det nog snarare skillnaden i timdebitering som är "boven" i priset. Jag tycker att 3000kr i prisskillnad mellan Insp1 och 2 låter bissart. Till min 328 var skillnaden 2000kr på BMW i Lund och då byttes även oljan i bakaxel och växellåda. Dessa punkter skall dessutom vara "underhållsfria" enligt BMW på E46. |
|
|
Jo Jarls använder billigare olja, men be de använda samma olja som BMW och be de att även byta båda microfiltren som sitter en E39 (och använda sig av riktiga filer med aktivt kol) samt be de montera ner bromsarna och rengöra, motionera oken och sedan montera tillbaka dem så kommer du att se att inte alls är så mycket billigare. Just punkterana med mikrofilter med aktivt kol och rengöring av bromsarna är 2 mycket kostsamma punkter som inte ingår i Jarls INSP program, men som alltid ingår hos en aukt. BMW. Varje mikro filter kostar 450 kr och de sitter 2 st i varje bil, vilket ger material kostnad på 900 kr, sen kan man alltid köpa billigare filter utan aktivt kol och spara en hundring (något jag inte hade valt). Sen tillkommer säkert en 100-lapp för bytet. Vad gäller bromsarna, så ja, alla som har plockat ner ett ok rengjort det, vet hur långt tid det tar och hur kul det är, samtidigt borde man då veta hur stor skillnad det kan bli. Lite billigare är Jarls givetvis, det måste de vara, annars hade alla gått till BMW. Men att utesluta punkter från programmet för att verka billig är väl sådär tycker jag. Jag har dock själv servat E39an hos Jarls, gjorde en oljeservice hos Jarls och bytte sedan mikrofiltren själv. Vilket slutade med att det hela blev knappa 500 lappen billigare än Wölkes. Enda skillnaden var att för de 500 kr extra som man betalar hos Wölkes, så får man Castrol SLX olja (dyrare olja) istället för AGIP och en stämpel från aukt. BMW. Nu säger jag inte att Jarls är dåliga, utan bara att man enligt min mening inte kan jämföra dem med BMW. Det finns enormt mycket skrivet om Jarls, jag föreslår att du söker! ___ Vagnparken: Länk |
|
|
i denna Länk är iofs inte E46 med, men skillnaden mot E36 borde inte vara så stor. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tack commander_krill. Har ju hört det finns nån förutom själva BMW som utför service, kom inte ihåg vad stället hette. Ta er en titt: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.